اگر اخیرا شب‌های بسیاری را بدون خواب دیدن گذراندید، یا شاید بعد از بیدار شدن خواب‌ها را فراموش کردید، ممکن است راهی برای یادآوری وقایع طوفانی که در طول خواب در ذهنتان می‌گذرد باشد. این راه دریافت ویتامین B6 است.






در مطالعه‌ای که در مجله Perceptual and Motor Skills منتشر شد، ۱۰۰ شخص سالم استرالیایی با میانگین سنی ۲۷.۵ سال (همگی بین سنین ۱۸ تا ۴۰ سال) به صورت تصادفی، تحت آزمایش چشمی یا کور قرار گرفتند. در این تحقیق برای پنج شب متوالی ۲۴۰ میلی گرم ویتامین B6، یک پلاسبو یا ترکیبی از ویتامین‌های B درست قبل از خواب به افراد داده می‌شد.

پس از آن هر روز صبح زمانی که از خواب بیدار می‌شدند سعی می‌کردند تا خوابی را که دیده بودند  به یاد بیاورند. به گفته نویسندگان این تحقیق، بسیاری از شرکت کنندگان اغلب خواب‌های خود را در ابتدای آزمایش به یاد نمی‌آورند، اما در پایان، این روند برای کسانی که B6 را مصرف می‌کردند، تغییر کرد. اگر چه ویتامین بر روی قشنگی، کیفیت یا رنگ و روی رویای شرکت کنندگان اثر نگذاشت، اما بر حافظه آنها تاثیر گذاشت. 

به یاد آوردن خواب

 

“نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B6 باعث بهبود توانایی افراد در به یاد آوردن خواب در مقایسه با پلاسبو شده است.”

 

دکتر Denholm Aspy، نویسنده این تحقیق مطالعاتی در بیانیه مطبوعاتی خود عنوان کرد: “نتایج ما نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B6 باعث بهبود توانایی افراد در به یاد آوردن خواب در مقایسه با پلاسبو شده است.”

افرادی که در این تحقیق B6 مصرف کرده بودند گفتند که رویاهای آنها واضح‌تر و واقعی‌تر شده و خوابی که می دیدند از حافظه آنها در طول روز پاک نشده است. دکتر آسپی می‌گوید: این نتایج نشان می‌دهد که مصرف B6 ممکن است امکان دیدن خواب‌های واضح‌تر را افزایش بدهد. در طول مدت خواب متوجه هستید که خواب می‌بینید و می‌توانید آنچه را که اتفاق می‌افتد کنترل کنید. این اتفاق ممکن است هدیه‌ای برای افزایش سلامت روان باشد.

دکتر آسپی توضیح می‌دهد: “دیدن خواب به صورت واضح و شفاف دارای مزایای بالقوه زیادی است.” “برای مثال، ممکن است برای درمان کابوس دیدن، درمان ترس‌ها، حل مسائل، تصحیح حرکت‌های بدن و حتی کمک به بازسازی آسیب‌های فیزیکی، استفاده شود.”

در این زمینه تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان اثربخشی ویتامین B6 از طریق رژیم غذایی و نه فقط از طریق مکمل‌ها لازم است. ویتامین B6 با خوردن غذاهایی مانند حبوبات، موز، آووکادو، اسفناج و سیب زمینی بدست می‌آید. از آنجا که B6 همچنین به عملکرد غدد فوق کلیوی کمک می‌کند، سطح استرس را کنترل می‌کند و همچنین سیستم عصبی شما را سالم نگه می‌دارد. بنابراین بسیار ارزشمند است که آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و شاید این شانس شما را برای به یاد آوردن خواب‌هایی که در شب می‌بینید افزایش دهد.

 

منبع: wellandgood

 

مقالات بیشتر: 

چرا هنگام بلند شدن و فرود هواپیما نباید خواب باشیم؟

اتفاقات اسرار آمیزی که زمان خواب رخ می‌دهند

چطور سر وقت بخوابیم؟

۱۰ کاری که انجام آنها قبل از ساعت ۹ صبح روزتان را بهتر می‌کند

۸ عادت روزمره که می‌توانند به سلامت ما آسیب برسانند

 

  • فان
  • ۲۲ اردیبهشت