فراوری نفت اوپک به کمترین میزان یک دهه گذشته رسید

به گزارش چای قند پهلو، با کاهش فراوری لیبی و پای بندی بیش از حد اوپکی ها به توافق کاهش فراوری، فراوری نفت این سازمان در ماه فوریه به کمترین میزان در یک دهه گذشته رسید.

فراوری نفت اوپک به کمترین میزان یک دهه گذشته رسید

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، به نقل از رویترز، فراوری نفت اوپک در ماه فوریه به کمترین میزان در یک دهه گذشته رسید، زیرا عرضه نفت لیبی به علت مسدود شدن بنادر و میادین نفتی به شدت کاهش یافت و عربستان و کشور های حاشیه خلیج (فارس) بیش از تعهد خود به توافق کاهش فراوری جدید پای بند بودند.

کشور های عضو اوپک به طور متوسط 27.84 میلیون بشکه در روز در ماه گذشته فراوری کردند که 510 هزار بشکه در روز کمتر از ماه ژانویه است.

علی رغم این کاهش فراوری، قیمت نفت به علت نگرانی در خصوص شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر کاهش تقاضا، به کمتر از 50 دلار در هر بشکه رسید. اوپک و هم پیمانانش این هفته گرد هم جمع می شوند تا در خصوص برداشتن گام های بیشتر برای تقویت بازار نفت مصاحبه نمایند.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند تا کاهش عرضه کنونی را از ابتدای ژانویه 2020 به میزان روزانه 500 هزار بشکه دیگر کاهش دهند. سهم اوپک در کاهش جدید حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است و 10 عضو این کاهش را انجام می دهند. ایران، لیبی و ونزوئلا مستثنی هستند.

بر اساس آنالیز رویترز، هنوز با وجود افزایش فراوری عراق و نیجریه، اوپک در ماه فوریه 128 درصد به توافق فراوری پایبند بوده است، اما از 133 درصد ماه ژانویه کمتر است.

فراوری ماه فوریه اوپک کمترین میزان از سال 2009 است؛ سالی که این گروه به علت بحران اقتصادی، بیشترین کاهش در تاریخ این سازمان را انجام داد.

فراوری نفت لیبی از 18 ماه ژانویه به علت مسدود شدن بنادر و میادین نفتی توسط گروهی وفادار به ژنرال خلیفه حفتر کاهش یافته و از 760 هزار بشکه در روز به 155 هزار بشکه رسیده است.

به گفته منابع مطلع، کاهش فراوری قابل توجه دیگر در این گروه وجود نداشته است. عربستان فراوری خود را کمتر از سهمیه اش حفظ نموده و کویت و امارات نیز بیش از تعهد خود به توافق کاهش فراوری جدید پایبند بودند.

عراق و نیجریه افزایش فراوری داشتند. ایران و ونزوئلا که از کاهش فراوری مستثنی هستند، تغییری در میزان فراوری خود نداشتند. هر دو کشور تحت تحریم های آمریکا قرار دارند و صادراتشان محدود شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 10

به "فراوری نفت اوپک به کمترین میزان یک دهه گذشته رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری نفت اوپک به کمترین میزان یک دهه گذشته رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید