خبرنگاران جمعیت جهان تا سال 2037 به 9 میلیارد نفر می رسد

به گزارش چای قند پهلو، تهران- خبرنگاران- بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، اگرچه ماهیت رشد انفجاری جمعیت جهانی از نظر نسبی در حال کاهش است اما جمعیت پرجمعیت ترین کشورهای جهان، همچنان افزایش می یابد.

خبرنگاران جمعیت جهان تا سال 2037 به 9 میلیارد نفر می رسد

جمعیت، سرنوشت است. صندوق بین المللی پول با این عبارت، گزارشی را درباره جمعیت جهان در سال 2020 شروع کرده است. این جمله کوتاه، نشان می دهد که اندازه، رشد و ساختار جمعیتی یک ملت شرایط بلندمدت اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را می سازد. این عبارت، نقش جمعیت را در شکل دادن بسیاری از چالش های پیچیده و فرصت های اجتماعی مثل رشد و توسعه اقتصادی شکل می دهد.

بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، 50 هزار سال طول کشید تا جمعیت جهان به یک میلیارد نفر برسد. اما از سال 1960 به بعد، در هر بازه زمانی یک تا دو دهه، میلیاردها نفر به جمعیت جهان اضافه شد. در سال 1960، جمعیت جهان 3 میلیارد نفر بود و تا حدود سال 2000، به 6 میلیارد نفر رسید. حالا سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که تا سال 2037، جمعیت جهان از 9 میلیارد نفر خواهد گذشت.

نرخ رشد جمعیت، آهسته شده است. اوج نرخ رشد جمعیت در سال 1960، سالی 2 درصد بود. اکنون به سالی یک درصد رسیده و تا سال 2050، به سالی نیم درصد خواهد رسید.

همچنین میزان درآمد سرانه در جهان دو برابر شده است، نرخ امیدزندگی 16 سال افزایش یافته و در مدت زمان 1960 تا 2000، گذراندن دوره تحصیلات ابتدایی نیز جهانی شده است.

صندوق بین المللی پول می نویسد: اما رشد جمعیت جهان، چالش های گسترده ای نیز به همراه دارد. این چالش ها شامل نیاز به غذای بیشتر، لباس، خانه، آموزش و زیرساخت های بیشتر است. جمعیت بیشتر، نیاز به جذب تعداد قابل توجهی به بازار کار و محافظت شدیدتر از محیط زیست دارد. اگرچه ماهیت رشد انفجاری جمعیت جهانی از نظر نسبی در حال کاهش است، اما افزایش دهه به دهه آن قابل توجه است. در نقاط پرجمعیت جهان، باز هم جمعیت در حال افزایش است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، در سال 2020 چین با جمعیت یک میلیارد و 440 میلیون نفری اولین کشور پرجمعیت جهان است و بعد از آن هم هند با جمعیت یک میلیارد و 380 میلیون نفری واقع شده است. اما در خاتمه این دهه، هندوستان به اولین کشور پرجمعیت جهان تبدیل خواهد شد. سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که جمعیت هندوستان، به یک میلیارد و 550 میلیون نفر برسد. در حالیکه جمعیت چین، یک میلیارد و 460 میلیون نفر خواهد بود.

در میان سال های 2020 و 2050، نیجریه و پاکستان در میان 10 کشور اول پرجمعیت جهان قرار خواهند گرفت. پیش بینی شده است که جمعیت نیجریه، از جمعیت آمریکا پیشی بگیرد و به سومین کشور پرجمعیت جهان تبدیل شود.

آسیا نیز همچنان پرجمعیت ترین قاره جهان خواهد بود. آسیا در سال 2020، 60 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است اما پیش بینی می شود که در سال 2050، 54 درصد جمعیت جهان آسیایی باشند.

در نهایت، سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که با وجود رشد کلی جمعیت جهان، فرایند رشد جمعیت در 61 کشور تا سال 2050، منفی باشد. اکنون این کشورها، 29 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده اند. بیشترین میزان کاهش نرخ جمعیت نیز با 23- درصد، مربوط به کشور بلغارستان خواهد بود.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 27

به "خبرنگاران جمعیت جهان تا سال 2037 به 9 میلیارد نفر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران جمعیت جهان تا سال 2037 به 9 میلیارد نفر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید