خبرنگاران رییس منابع طبیعی : رونق صنعت پرورش شتر در اردکان نیازمند حمایت است

به گزارش چای قند پهلو، یزد - خبرنگاران - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردکان گفت: رونق صنعت پرورش شتر در این شهرستان با توجه به آب و هوای گرم و خشک آن به ویژه در منطقه رباطات ساغند به عنوان یک شغل بومی ، احتیاج به نگاه ویژه مسوولان و برنامه ریزان مالی دارد .

خبرنگاران رییس منابع طبیعی : رونق صنعت پرورش شتر در اردکان نیازمند حمایت است

کل مراتع ممیزی شده شهرستان اردکان یک میلیون و 717 هزار و 507 هکتار است و مراتع ممیزی شده برای پرورش شتر یک میلیون و 13 هزار و 841 هکتار است .

ظرفیت مراتع برای پرورش شتر 13 هزار و 234 نفر و تعداد شترهای موجود منطقه 850 نفر است که موارد کاربرد آن فراوری پروتئین و شیر است .

مرتضی افخمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه مراتع پرورش شتر منطقه ساغند اردکان با حدود 65 هزار هکتار وسعت در فاصله 120 کیلومتری مرکز شهرستان واقع شده است، افزود: این مراتع فرصتی مناسبی برای پرورش شتر در حالت نیمه بسته است که با رونق صنعت پرورش شتر بومی، گامی در جهت افزایش راندمان فراوری و کاهش فشار بر مراتع خواهد بود.

وی اظهار کرد: مطابق پروانه چرا، مدت بهره برداری از مرتع 149 روز در فصل پاییز و زمستان هر سال است و مراتع منطقه توانایی تعلیف هفت هزار و 93 واحد دامی را داراست.

رییس اداره منابع طبیعی اردکان یادآور شد: از جمله برنامه های مدیریت ، اصلاح و احیای پیش بینی شده در طرح یادشده ، قرق حفاظتی تبدیل اراضی کشاورزی رها شده به کاشت گونه های مورد استفاده شتر، عملیات استحصال آب باران به صورت فارو(ذخیره نزولات آسمانیو رعایت ورود و خروج دام به مرتع است.

افخمی پروژه های اجرا شده سال های 97و 98 در مراتع ساغند را اجرای هلالی های آبگیر توام با بذرکاری در سطح 543 هکتار، احداث گوراب توام با نهالکاری گونه تاغ ، بذرکاری و بذرپاشی 243 هکتار، نهالکاری با گونه تاغ وآبیاری اطراف کارخانه 70 هکتار ، قرق و حفاظت از عرصه های نهالکاری شده، هلالی ها و گوراب ها ذکر کرد.

این مسوول در ادامه با بیان اینکه مراتع یکی از مهمترین منابع حیاتی سرزمین ما محسوب شده و همگی موظف به حفاظت از این منابع هستیم افزود: بیشترین حجم استفاده از مراتع مربوط به دام سبک است ولی براساس آمارهای رسمی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تعداد قابل توجهی از گله های شتر نیز در مراتع ایران تعلیف می نمایند که در حال حاضر تعداد آنها رو به کاهش است.

این سازمان از نهادهای بین المللی است که در زمینهٔ توسعهٔ کشاورزی فعالیت دارد که در سال 1945 میلادی توسط 44 کشور عضو سازمان ملل متحد تأسیس شد.

مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان در 60 کیلومتری شمال غربی شهر یزد واقع شده است .

منبع: ایرنا
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 300

به "خبرنگاران رییس منابع طبیعی : رونق صنعت پرورش شتر در اردکان نیازمند حمایت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رییس منابع طبیعی : رونق صنعت پرورش شتر در اردکان نیازمند حمایت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید