دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات

به گزارش چای قند پهلو، به گزارش خبرنگاران، سانا گزارش داد: در جریان چند روز گذشته وبه سبب سرقت مقدار زیادی از آب رودخانه متعلق به سهمیه سوریه توسط ترکیه؛ معیشت وکشاورزی در حومه های رقه ودیر الزور شاهد تاثیرات منفی این اقدام ترکیه است.

دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات

عبد الرزاق خلیفه استاندار رقه به خبرنگار سانا توضیح داد: در مدت اخیر، ترکیه مقدار سهم آب سوریه از رود فرات را به نحو چشمگیری کاهش داده است. ترکیه موظف است اجازه دهد 500 متر مکعب در ثانیه آب وارد سوریه گردد اما این مقدار به 200 یا بسیاری از اوقات به پاییی تر از این مقدار می رسد امری است که منجر به توقف فراوری برق توسط توربین های آبی در رودخانه فرات شده است علاوه بر کاهش سطح آب که در ابیاری استفاده می گردد.

سانا گفت: براساس توافقی که سال 1987میان دولت سوریه و دولت ترکیه منعقد شده، ترکیه موظف است اجازه دهد 500 متر مکعب در ثانیه آب وارد سوریه گردد اما این مقدار به 200 یا بسیاری از اوقات به پاییی تر از این مقدار می رسد و این در حالی است که مقدار مصرفی سوریه برای موارد انسانی و کشاورزی بیش از این رقم هست.

خزان السهو رئیس اتحادیه کشاورزان در دیر الزور نیز نسبت به وخامت اوضاع مالی در دوره آینده در این منطقه که بیش از 85 درصد از ساکنان آن به کشاورزی متکی هستند، به دلیل عدم توانایی کشاورزان در کشت و زرع در زمین های خود با محصولات صیفی استراتژیک، به ویژه پنبه، که به آبیاری زیاد و مداوم نیاز دارد، هشدار داد.

همزمان بعضی از ساکنان دیرالزور مراتب نگرانی خود درباره تاثیرگذاری این اقدام ترکیه بر محصولات کشاورزی خود گفتند.

عثمان عبدالله گفت: این اقدام بخشی از جنایاتی است که ترکیه علیه ملت سوریه انجام می دهد اما هر بار شکست می خورد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 خرداد 1400 بروزرسانی: 1 خرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 788

به "دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست اندازی ترکیه به سهم آبی سوریه از آب رود فرات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید