سازمان ملل آزادی فوری فعال محبوس سعودی را خواستار شد

به گزارش چای قند پهلو، سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی از حکم فعال زن محبوس سعودی از مقامات ریاض خواست که وی را هرچه زودتر آزاد کنند.

سازمان ملل آزادی فوری فعال محبوس سعودی را خواستار شد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از اسپوتنیک، دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه ای بیان نمود: محکومیت لجین الهذلول، فعال برجسته حقوق زنان و مجازات حبس به مدت 5 سال و 8 ماه و همچنین بازداشت مستبدانه و خودسرانه وی از دو سال و نیم قبل باعث نگرانی عمیق است.

این دفتر ادامه داد: ما می دانیم که احتمال آزادی زودهنگام وی وجود دارد و این مساله را به عنوان یک ضرورت فوری خواستاریم.

روز دوشنبه، دادگاه جنایی ویژه عربستان الهذلول را به دست داشتن در تعدادی از فعالیت های جنایتکارانه محکوم کرد. وی به 5 سال و 8 ماه زندان محکوم شد.

به نوشته روزنامه سعودی ، سبق ، دادگاه الحتحلول را به اتهام ارتکاب اقدامات جنایتکارانه طبق ماده 43 قانون مبارزه با جرائم تروریسم و تأمین مالی آن محکوم کرده است.

از جمله اتهامات علیه الهذلول می توان به تحریک برای تغییر نظام سیاسی عربستان، تلاش برای کمک به طرح های خارجی در داخل کشور با هدف آسیب رساندن به نظم عمومی و همکاری با تعدادی افراد و نهادهایی که طبق قانون مبارزه با جرایم تروریسم و تأمین مالی آن مرتکب اقدامات جنایی شده اند، اشاره کرد.

قاضی دادگاه مذکور مدعی شده است که متهم به اتهامات مطرح شده علیه خود اعتراف کرده است و اعترافات وی به صورت داوطلبانه و بدون زورگویی و اجبار مستند شد.

با وجودی که حکم پنج سال و هشت ماه زندان برای الهذلول صادر شده اما دادگاه دو سال و 10 ماه از حکم او را تعلیق کرده و آغاز دوره زندانی شدن او را از مه 2018 اعلام کرده است. به این ترتیب تنها سه ماه از حکم زندان وی باقی مانده است.

لجین الهذلول مه 2018 به همراه چند فعال دیگر در زمینه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان بازداشت شد. خانواده وی می گویند او با نظارت مستقیم سعود القحطانی، مشاور دفتر پادشاهی سعودی که بعد از ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی برکنار شد، در معرض شکنجه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 583

به "سازمان ملل آزادی فوری فعال محبوس سعودی را خواستار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان ملل آزادی فوری فعال محبوس سعودی را خواستار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید