طرح تغییر قوانین بازار سهام روی میز مجلس

به گزارش چای قند پهلو، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس گفت: سازمان بورس قادر به اجبار شرکت ها برای پرداخت سود به وسیله سامانه سجام نیست و مجلس باید قانونی برای این مهم تصویب کند.

طرح تغییر قوانین بازار سهام روی میز مجلس

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، تا به امروز 38 شرکت بورسی پذیرفته اند که در امسال سود تقسیمی خود را به وسیله سامانه سجام به حساب سهامدران واریز نمایند و مابقی شرکت ها تا به امروز از این ظرفیت استفاده ای ننموده اند. این در حالی است که سهامداران درخواست های متعددی برای دریافت سود نقدی از این طریق دارند، اما به نظر می رسد که منفعت شرکت ها در شیوه سنتی بوده و نهاد متولی نیز تا کنون قادر به ملزم سازی آن ها نبوده است!

به گفته مسئولین امر برای راه اندازی سامانه سجام هزینه سنگینی صرف شده و همچنین سهامداران نیز پیش از عضویت در این سامانه امکان معامله و فعالیت در بازار سرمایه را نخواهند داشت، اما در کمال تجعب بازیگر اصلی آن یعنی ناشران بورسی از عضویت امتناع نموده و یا در برابر واریز متمرکز سود از این کانال مقاومت می نمایند. به عبارت دیگر بخش عمده شرکت های فعال بورسی هنوز به این سامانه ورود ننموده اند. این در حالی است که نهاد های حاکمیتی هر یک دلایلی غیرقابل قبول برای این واقعه توضیح می دهند و پیگیری بخصوصی از جانب آن ها دیده نشده است. در ادامه به آنالیز چرایی این موضوع می پردازیم.

محسن خدابخش؛ مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت سپرده گذاری مرکزی بستر مناسبی را برای پرداخت سود تقسیمی شرکت ها به وجود آورده است و این شرکت ها هستند که باید از آن استقبال نمایند، اما متاسفانه تا به امروز استقبال چشم گیری در آن مشاهده نشده است.

خدابخش توضیح داد: فرصت هشت ماهه شرکت ها برای توزیع سود باعث شده تا همه آن ها به تقسیم سود به وسیله سجام تمایل نداشته باشند. در واقع در شیوه سنتی سود سریعا پرداخت نمی گردد و آن ها می توانند از این مهلت استفاده نمایند. علت اصلی بهره نبردن آن ها از ظرفیت های موجود همین موضوع است.

وی با اشاره به اینکه قانون تجارت به شرکت ها اجازه داده تا هشت ماه سود نزد آن ها باقی بماند، ادامه داد: شرکت ها طبق قانون حق استفاده از این زمان را دارند، اما به نظر من چنین زمان طولانی احتیاج نیست و فردای روز برگزاری مجمع باید سود نقدی سهامداران پرداخت گردد.

مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار بیان کرد: برای ملزم کردن شرکت ها به پرداخت سود به وسیله سامانه سجام باید قانون وضع گردد. اکنون آیین نامه ای در این خصوص وجود ندارد. البته سهامداران می توانند شرکت را مکلف به توزیع سود از این طریق نمایند، که این راه میان بر برای تحقق این موضوع است.

وی گفت: سازمان بورس قادر به اجبار شرکت ها برای این موضوع نیست و مجلس باید قانونی برای آن تصویب کند. هرچند که سازمان بورس اشکالات موجود را در قالب طرحی تحت عنوان تغییر قوانین بازار به مجلس مطرح نموده که این موضوع نیز یکی از موارد این طرح بوده و دایره حقوقی سازمان در حال پیگیری این موضوع است.

خدابخش در پاسخ به این سوال که آیا مسائل زیرساختی در عدم توزیع سود شرکت ها نقش دارد، گفت: شرکت ها تا پیش از سجام بهانه ضعف زیرساخت را داشتند و با فراهم شدن بستر های شرکت سپرده گذاری مرکزی دیگر این بهانه ها پذیرفته نیست. اینکه چرا تا به امروز از این طریق سود توزیع ننموده اند باید از خود آن ها پیگیری و سوال گردد.

منبع: رادار اقتصاد

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 آذر 1399 بروزرسانی: 10 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 456

به "طرح تغییر قوانین بازار سهام روی میز مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح تغییر قوانین بازار سهام روی میز مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید