واکنش مقامات روس به اظهارات رئیس جمهوری اوکراین

به گزارش چای قند پهلو، سخنگوی وزارت خارجه و مقام پارلمانی روسیه به سخنان ولادیمیر زلنسکی درباره لزوم انعطاف پذیری بیشتر توافقنامه مینسک و امکان خروج اوکراین از قالب مذاکرات گروه نرماندی در صورت عدم تغییر اوضاع دونباس، واکنش نشان دادند.

واکنش مقامات روس به اظهارات رئیس جمهوری اوکراین

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه به اظهارات اخیر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درباره برخورد انعطاف پذیرتر نسبت به مفاد توافقنامه مینسک برای حل و فصل اوضاع در منطقه دونباس، واکنش نشان داد.

زلنسکی پیش از این در مصاحبه با مجله گاردین چنین گفت که طرفین باید در اجرای توافقنامه مینسک که طرف اوکراینی تحت فشار شدید آن را امضاء نموده تا به اقدامات نظامی گسترده در این کشور سرانجام دهد، انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند.

وی این سؤال را بیان کرد که چه اتفاق بدی خواهد افتاد اگر بعضی بندهای توافقنامه مینسک دچار تغییرات وجابجایی گردد؟

سخنگوی وزارت خارجه روسی در واکنش به این سخنان گفت: در وسایل حمل و نقل عمومی روی پنجره ها دستورالعمل خروج اضطراری نوشته شده است: آیا کسی می تواند موارد آن را کمی جابجا کند. اگر چنین گردد، کسی قادر به بیرون رفتن سالم نخواهد بود!

رئیس جمهوری اوکراین در بخش دیگری از این مصاحبه تأکید کرد که اوکراین در صورت عدم وجود تغییر اوضاع در منطقه مناقشه دونباس، از قالب مذاکرات گروه نرماندی (که شامل روسیه ، آلمان و فرانسه می گردد) خارج خواهد شد.

زلنسکی گفت: من قصد ندارم برای تحقق قولی که به مردم اوکراین برای انتها دادن به درگیری ها در دونباس داده ام پنج سال صبر کنم و تمرکز را روی کار به روی توافقنامه مینسک بگذارم. من چنین کاری را نخواهم کرد.

لئونید اسلوتسکی رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه نیز معتقد است که تهدید رئیس جمهوری اوکراین و اظهاراتش درباره احتمال خروج کی یف از گروه چهارجانبه نرماندی فقط باعث دفع بیشتر جمهوری های خودخوانده دونباس خواهد شد.

این مقام پارلمانی گفت: تهدیدات زلنسکی دراین باره که اگرچیزی در دونباس تغییر نکند، از قالب مذاکرات نرماندی خارج خواهد شد ، بازی دیگری برای فریب افکار عمومی است. برای تغییر دادن اوضاع در دونباس، زمان آن فرا رسیده تا مقامات کی یف آغاز به اجرای مفاد توافقنامه مینسک و مهمتر از همه بخش سیاسی آنها کند.

به گفته اسلوتسکی، دولت اوکراین باید به صورت قانونی شرایط خاص جمهوری های لوگانسک و دونتسک را اعلام نموده، عفو عمومی و اصلاح قانون اساسی را در مرکز توجه خود قرار دهد تا اوضاع تغییر کند.

وی تأکید کرد که هیچ گونه جایگزینی برای توافقنامه مینسک درباره حل و فصل مسالمت آمیز درگیری های نظامی در منطقه دونباس اوکراین وجود ندارد.

لازم به یادآوری است که نشست رهبران کشورهای گروه نرماندی پس از یک وقفه سه ساله در تاریخ 9 دسامبر سال 2019 در پاریس برگزار گردید. در سرانجام این اجلاس، بیانیه ای صادر شد که در آن توافقات به دست آمده، از جمله درباره تعهد طرفین به توافقنامه مینسک ، تبادل اسرای دو طرف مناقشه، ادامه شرایط ویژه برای منطقه دونباس، برقراری آتش بس و تفکیک نیروها در سه بخش دیگر از خطوط تماس درگیری ها و افتتاح پاسگاه های جدید عبور و مرور، قید شده بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 7 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 35

به "واکنش مقامات روس به اظهارات رئیس جمهوری اوکراین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مقامات روس به اظهارات رئیس جمهوری اوکراین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید