آیا اسیدی شدن اقیانوس موجب ذوب یخ های قطب شمال می گردد؟

به گزارش چای قند پهلو، یک مطالعه تازه ارتباط بین ذوب شدن سریع یخ های قطب شمال و اسیدی شدن اقیانوس را پیدا نموده است که به معنی خطر دوگانه ای برای بقای گیاهان، صخره های مرجانی و سایر گونه های دریایی است.

آیا اسیدی شدن اقیانوس موجب ذوب یخ های قطب شمال می گردد؟

پس از تعیین شدن اینکه سطح اسیدی اقیانوس آرام غربی سه تا چهار بار سریعتر از آب سایر اقیانوس ها در حال افزایش است، یک تیم بین المللی از دانشمندان زنگ های خطر تازهی را درباره تغییر ترکیب شیمیایی اقیانوس به صدا در آوردند.

این تیم تحقیقاتی یک ارتباط قوی بین شرایط اسیدی اقیانوس و شتاب گرفتن روند ذوب شدن یخ ها در منطقه یافته است. این یک ترکیب خطرناک است که بقای گیاهان، صدف ها، صخره های مرجانی و سایر گونه های حیات دریایی و سایر فرایند های بیولوژیک را در سرتاسر اکوسیستم سیاره زمین با خطر رو به رو می سازد.

این مطالعه تازه که در نشریه وزین ساینس منتشر شده است، اولین کاری است که داده های مربوط به اسیدی شدن قطب شمال را در دوره زمانی بیش از دو دهه از سال 1994 تا 2020 بررسی می نماید.

به دلیل افزایش فزاینده گرمای تابستان در این منطقه، انتظار می رود یخ های دریای قطب شمال تا سال 2050 و شاید هم زودتر ناپدید شوند. بدون یک پوشش یخی مداوم برای آهسته کردن یا کاهش دادن این روند، ترکیب شیمیایی اقیانوس به عنوان پیامد این کاهش یخ دریایی در هر تابستان اسیدی تر خواهد شد.

این مساله خطر های جدی متوجه جمعیت گونه های متنوع جانوران و گیاهان دریایی و سایر موجودات زنده ای می نماید که برای حیات خود به یک اقیانوس سالم متکی هستند. به همین دلیل اسیدی شدن این آب های دوردست یک مساله مهم برای بسیاری از ساکنان زمین تبدیل می گردد.

محققان با انجام ماموریت ها و نمونه برداری از آب های منطقه به این نتیجه رسیدند که افزایش ذوب یخ در فصل تابستان قطب شمال مظنون اصلی این رویداد است. آنان می گویند به تحقیقات بیشتری برای روشن تر شدن این مکانیسم و پیش بینی بهتر تغییرات آینده مورد احتیاج است، اما داده هایی که تا کنون به دست آمده است نشان دهنده تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی است.

خبرنگاران علمی پزشکی فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 12 آبان 1401 بروزرسانی: 12 آبان 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1330

به "آیا اسیدی شدن اقیانوس موجب ذوب یخ های قطب شمال می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اسیدی شدن اقیانوس موجب ذوب یخ های قطب شمال می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید