استرس و خطاهای تغذیه ای

به گزارش چای قند پهلو، دراین مقاله نمی خواهم برایتان از چگونگی برخورد با استرس بگویم؛ بلکه می خواهم به نکته ای مهم تر اشاره کنم: عادات غذایی درست و غلط ما در شرایط پراسترس. گاهی استرس موجب می گردد در انتخاب غذایمان اشتباه کنیم و این در شیوه زندگی مان تاثیر منفی می گذارد و بیش از پیش ما را دچار مشکل می نماید. به طور مثال، بعضی افراد برای رهایی از

استرس و خطاهای تغذیه ای

استرس و خطاهای تغذیه ای

نویسنده:دکتر ربابه شیخ الاسلام*

دراین مقاله نمی خواهم برایتان از چگونگی برخورد با استرس بگویم؛ بلکه می خواهم به نکته ای مهم تر اشاره کنم: عادات غذایی درست و غلط ما در شرایط پراسترس. گاهی استرس موجب می گردد در انتخاب غذایمان اشتباه کنیم و این در شیوه زندگی مان تاثیر منفی می گذارد و بیش از پیش ما را دچار مشکل می نماید. به طور مثال، بعضی افراد برای رهایی از استرس به قهوه پناه می برند. با وجودی که کافیین موجود در قهوه با کاهش حالت رخوت، فرد را برای کارهای روزمره آماده می نماید اما مصرف بیش از حد آن می تواند زیان آور باشد؛ چون این ترکیب هورمون های استرس را تحریک نموده و به افزایش ضربان قلب و فشار خون منجر می گردد.

به طور کلی، بی حوصلگی ناشی از استرس، فرد را در انتخاب غذا بی تفاوت می نماید و به همین علت غذاهای چرب، شور و شیرین بیشتر مصرف می شوند. این نوع تغذیه در طولانی مدت مسائل دیگری را به فرد تحمیل می نماید که به استرس و آشفتگی های او دامن می زند و حتی ممکن است باعث گردد فرد به نظم موجود در وعده های غذایی بی توجه گردد. گاهی اوقات استرس، فرد را به غذا خوردن بیشتر و هوسی تر وامی دارد.

در زندگی پرمشغله امروز ممکن است گاهی یادمان برود که حداقل روزی هشت لیوان آب بخوریم و زمانی که استرس داریم این فراموشی مان هم شاید بیشتر گردد. کم نوشیدن آب، مسائل مربوط به سلامت را افزایش می دهد و بدن نمی تواند فعالیت های سلولی خود را انجام دهد. حتی دیده شده است افرادی که مضطرب و بی حوصله هستند نمی توانند در خانه، غذایی برای خود تهیه نمایند و به همین جهت غذا های فوری بیرون را که چرب و سرخ شده است بیشتر مصرف می نمایند که این هم مسائل خاص خود را دارد.

نتیجه این فرایند یعنی مصرف کمتر غذاهای سالم خانگی، کاهش مصرف میوه ها و سبزی ها، خوردن قهوه و شکلات و سایر غذاهای شیرین و رها کردن ورزش های روزانه که این موجب می گردد تعادل انرژی در بدن مختل گردد و احساس خستگی، بی حوصلگی در کوتاه مدت و چاقی و افزایش قند خون در دراز مدت، سلامت را به مخاطره اندازد. این نوع تغذیه سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می نماید و فرد مستعد ابتلا به بیماری می گردد.

از قلم نیاندازید که شرایط نامطلوب خود ساخته ناشی از استرس موجب افزایش آن شده و چرخه معیوبی به وجود می آورد که برای رهایی از این چرخه باید خود همت کنید.

تغذیه مناسب در این دوران پراسترس یعنی افزایش نیرویی که شما را یاری می نماید همراه با مدیریت استرس از این سیکل معیوب خارج شوید.

پی نوشت ها :

*متخصص بهداشت عمومی

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 25 تیر 1401 بروزرسانی: 25 تیر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1260

به "استرس و خطاهای تغذیه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استرس و خطاهای تغذیه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید