اقتصاد سبز راهی برای ریشه کن شدن فقر است

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران/کردستان مسئول ارتباط با جامعه و شرکت های پارک علم و فناوری کردستان و دکتری تخصصی علوم محیط زیست، حرکت به سوی اقتصاد سبز را راهی برای توسعه پایدار و ریشه کنی فقر مطرح کرد.

اقتصاد سبز راهی برای ریشه کن شدن فقر است

نبی احسنی امروز (10 اسفند) در وبینار تخصصی مشاغل سبز با موضوع مدیریت پسماند که به همت جهاددانشگاهی کردستان برگزار گردید اظهار کرد: مشاغل سبز مشاغلی است که موجب کاهش آثار زیست محیطی، بنگاه ها و بخش اقتصادی خواهد شد.

احسنی ادامه داد: مشاغل سبز فعالیت هایی در بخش صنعت، کشاورزی، ساختمان و خدمات را در برمی گیرد که ضمن حفظ محیط زیست ضوابط کار شایسته مانند دستمزد کافی، شرایط ایمن، حقوق قانونی کارگران و حمایت ها اجتماعی را برآورده میسازند.

وی مطرح نمود: امروزه دنیا به این نتیجه رسیده است که باتوجه به فعالیت های مخرب زیست محیطی فجایعی در حال وقوع است که باید از آن جلوگیری کرد و به همین دلیل امروزه بسیاری از کشورهای دنیا به مشاغل سبز روی آورده اند که این مشاغل دارای ویژگی ها و چارچوبی هستند که می توان به آن ورود پیدا کرد تا آینده بهتری داشته باشند.

احسنی ادامه داد: از آنجایی که متاسفانه دمای کره زمین به دلیل فعالیت های زیست مخربی انسان ها و ناملایمات و بحران های زیست محیطی اجرا شده روز به روز در حال افزایش است، این امر کاملا مشهود و در امسال کشور ما کمترین میزان بارندگی را به لحاظ جامد داشته است.

وی تاکید نمود: درحال حاضر استان کردستان کمترین میزان بارش برف را به نسبت سایر استان ها داشته است باتوجه به اینکه در سایر استان ها نیز میانگین بارندگی بسیار پایین بوده و این ناشی از تغییرات اقلیمی و انجام فعالیت های نابجا و بدون سواد محیط زیستی است.

احسنی توضیح داد: گرچه ما از مدیریت های بسیاری برخوردار هستیم؛ اما متاسفانه با وجود پیشرفت علم بهای زیادی به مدیریت اکوسیستمی داده نشده است.

وی با اشاره به ایجاد تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی کشور و افزایش پسماندها اضافه نمود: متاسفانه مسئولین و سیاست مداران ما نسبت به این موضوع بی تفاوت بوده و محیط زیست را به عنوان مانعی برای رشد و توسعه کشور تلقی می نمایند، این در حالی است که از سال 1992 شاهد بحثی تحت عنوان توسعه پایدار هستیم که در خیلی از کشورهای دنیا این بحث پیشرفت نموده و مولفه های آن را به کار گرفته اند و برای این موضوع برنامه ریزی خاصی اجرا شده است؛ اما در کشور ما با مقوله مقالات و الفاظی تحت عنوان توسعه پایدار ناآشنا بوده و کاری در این راستا انجام نشده است.

به گفته این مسئول، خوشبختانه امروزه دستگاه های متولی در حوزه اشتغالزایی به این مسئله پی برده اند که مشاغل سبز از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و می بایست به این سمت حرکت کنیم، و این حرکت گرچه کند اما جای امیدواری است.

وی اذعان کرد: مشاغل سبز و توسعه پایدار دارای 17 شاخص کلان از جمله خاتمه دادن به فقر، خاتمه دادن به گرسنگی، زندگی سالم و ارتقا رفاه، آموزش باکیفیت، برابری جنسیتی، در دسترس بودن آب سالم، دسترسی به انرژی پاک و مقرون به صرفه، رشد اقتصادی پایدار و کار شایسته، ارتقا زیر ساخت های تاب آور و صنعتی فراگیر، کاهش نابرابری شهرها و جوامع پایدار از اقیانوس و دریاها ارتقای اکوسیستم و جلوگیری از بین رفتن تنوع زیستی جامعه پایدار و صلح آمیز و احیای مشارکت دنیای برای توسعه پایدار را نام برد.

احسنی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای دنیا به سمت اقتصاد سبز در حرکت هستند گفت: اقتصاد سبز فرایندی است که طی آن رفاه و حقوق اجتماعی انسان افزایش می یابد در حالیکه خطرات و تهدیدهایی که متوجه محیط زیست است کاهش پیدا میکند.

وی اعلام نمود: در حالیکه دیدگاه اقتصاددانان گذشته دیدگاهی بوده است مبنی بر بهره برداری بیش از حد و دستیابی به منابع اقتصادی اما تخریب های محیط زیستی به قوت خود باقی مانده و به نسل های بعدی نیز انتقال پیدا نموده است.

احسنی حرکت به سوی اقتصاد سبز را راهی برای توسعه پایدار و ریشه کنی فقر مطرح نمود و اضافه نمود: دلیل آن این است که معمولا منابع از مناطقی بهره برداری می شوند که علاوه بر اینکه سودی عاید آن مناطق نخواهد شد بلکه تخریب های طبیعی و زیست محیطی زیادی را برجای خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در استان کردستان منابع آبی فراوانی وجود دارد؛ توضیح داد: این مسئله تحت سیاست های انتقال بین حوزه ای درصدد انتقال آب استان کردستان به سایر استان ها بدون در نظر دریافت این مسئله که سد سازی و تخریب های ناشی از سدسازی و آلودگی های پایین دیواره سد و جابه جایی روستاها و ایجاد حاشیه نشینی می نماید، هستند.

احسنی مطرح نمود: بخش های اصلی مشاغل سبز در حوزه های مختلف از جمله باغداری، کشاورزی، ساختمان، انرژی، ماهیگیری، جنگل داری، کارخانجات، حمل و نقل، مدیریت آب و مدیریت پسماند و ... است.

وی اضافه نمود: بحران های اقتصادی ناشی از اقتصاد سنتی در دنیا شامل از دست رفتن 31 میلیون شغل، بیکاری 211 میلیون نفر در دنیا و اشتغال یک سوم جمعیت دنیا به شغل کارگری با درآمد کمتر از 2 دلار در روز و قرار دریافت در فقر کاری است که البته این آمار در کشوری همچون ایران وخیم تر است.

احسنی اعلام نمود: از جمله ویژگی های مشاغل سبز می توان به کاهش مصرف انرژی و مواد خام، کاهش فراوری گازهای گلخانه ای، به حداقل رساندن پسماند، آلودگی حفاظت و احیای اکوسیستم، کاهش اثرات زیست محیطی و توسعه پایدار اقتصادی است.

وی در خاتمه یادآور شد: از جمله مولفه های اشتغال سبز می توان به ایجاد مشاغل جدید، ایجاد مشاغل جایگزین، حذف بعضی از مشاغل بدون ایجاد جایگزین و سبزسازی بعضی از مشاغل موجود اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 فروردین 1400 بروزرسانی: 5 فروردین 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 684

به "اقتصاد سبز راهی برای ریشه کن شدن فقر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد سبز راهی برای ریشه کن شدن فقر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید