تور ارزان فرانسه: فراوری مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران/خراسان رضوی مدیر پایگاه میراث جهانی قنات قصبه گناباد از تهیه و فراوری مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه اطلاع داد.

تور ارزان فرانسه: فراوری مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

رسول صنوبری اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی و دفتر امور پایگاه های دنیای به جهت معرفی جاذبه های تاریخی ایران با همکاری موسسه بُن پیوش فرانسه مستندی به نام ایران از بالا را در دست تهیه و تدوین دارد.

وی ادامه داد: در این مستند قنات قصبه گناباد به عنوان عمیق ترین قنات ایران و دنیا از شبکه آرته فرانسه به علاقه مندان و شهروندان فرانسوی و دیگر کشورهای اروپایی معرفی می شود. این مستند به کارگردانی پیترلاتزکو و مرضیه نمینی در دست تهیه است.

مدیر پایگاه میراث دنیای قنات قصبه گناباد توضیح داد: تصویربرداری این گروه مستندساز با همکاری پایگاه میراث دنیای قنات قصبه گناباد در حوزه قنات قصبه صورت گرفته است.

صنوبری با اشاره به نقش میراث دنیای در توسعه جهانگردی یادآور شد: میراث دنیای قنات قصبه گناباد ضمن معرفی فرهنگ، تاریخ و هنر خود به دنیا، با جذب جهانگرد باعث ورود ارز و توسعه کشور می شود. تا به امروز 148 مورد از مجموع 250 اثر تاریخی شناسایی شده گناباد در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است. 60 مورد از آثار تاریخی شهرستان گناباد پیشینه چند هزار ساله دارند که در این میان قنات قصبه به عنوان تنها مورد ثبت شده از خراسان رضوی در لیست آثار دنیای یونسکو از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی اعلام نمود: این قنات به طول 33 کیلومتر، از سه رشته اصلی به نام های قصبه، دولاب نو و دولاب کهنه تشکیل شده است که مجموعا 472 میله چاه دارد. حفر کانالی با این عظمت با بیش از 320 متر با کم ترین خطا در جهت یا شیب بندی از عصر هخامنشیان مؤید نبوغ ایرانی و شاهکاری بی نظیر در سراسر دنیا است.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی خراسان رضوی این قنات شگفت انگیز که تاریخ آن حداقل به 2250 سال پیش باز می شود، عمیق ترین و یکی از پر آب ترین قنات های ایران محسوب می شود که با توجه به این ویژگی ها در پرونده قنات های یازده گانه ایران در تاریخ 25 تیر ماه 1395 در چهلمین اجلاس کمیته میراث دنیای در شهر استانبول ترکیه به عنوان بیستمین اثر ایران در لیست میراث دنیای یونسکو به ثبت رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 دی 1400 بروزرسانی: 2 دی 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1065

به "تور ارزان فرانسه: فراوری مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان فرانسه: فراوری مستند میراث جهانی قنات قصبه گناباد برای شبکه آرته فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید