تور ترکیه: حمل و نقل عمومی در وان ترکیه

به گزارش چای قند پهلو، شهر وان در شرق ترکیه واقع شده است و به واسطه تاریخ غنی خود یکی از مقاصد تور ترکیه محسوب می گردد. در ادامه به حمل و نقل عمومی این شهر می پردازیم.

تور ترکیه: حمل و نقل عمومی در وان ترکیه

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

شهر وان با داشتن دریاچه، سواحل زیبا، ورزش های آبی، کوه های فوق العاده چشم نواز و... قطعا می تواند سفر خوشی را برای هر گردشگری به همراه داشته باشد. این شهر فاصله زیادی با ترکیه غربی دارد و به همین علت سفر به آن با اتوبوس یا خودرو توصیه نمی گردد. قطار هم گزینه مناسبی نیست، زیرا باید مدت زمان زیادی در راه باشید، پس برترین گزینه برای سفر به وان به وسیله هواپیما است. ترکیش ایرلاین هر روز از استانبول و هفته ای دو بار از آنکارا به شهر وان پرواز دارد.

وان شهر نسبتا کوچکی است و وسیله های حمل و نقل عمومی آن اتوبوس، مینی بوس و تاکسی است که قیمت های آن به توضیح زیر است:

  • مینی بوس 1.5 لیر
  • اتوبوس 1.5 لیر
  • تاکسی (راستاهای مستقیم و کوتاه) 10 لیر
  • تاکسی (راستاهای طولانی به ازای هر کیلومتر) 3 لیر

اتوبوس

اتوبوس های وان هر روز در چندین نوبت به آنکارا، استانبول و شهرهای بزرگ ترکیه تردد می نمایند. با مراجعه به وب سایت Kamil Koc می توانید از قیمت و زمان بلیط ها آگاه شوید.

دولموش (Dolmus) یا همان مینی بوس نیز دائما از مرکز شهر وان به تاتوان رفت و آمد می نماید و راستا 100 کیلومتری را در 2 ساعت طی می نماید. ضمناً دولموش ها با طی راستا 185 کیلومتری شهر دُغو بایَزید (Doğubeyazıt)، مسافران را در عرض دو ساعت و نیم جابه جا می نمایند. هر چند در سال 2017 این جاده کوتاه بسته شد و باید زمان طولانی تری را برای رسیدن به این شهر بگذرانید.

گذرگاه مرزی ایران، در فاصله 100 کیلومتری در کاپی کوی-رازی، برای وسایل نقلیه سبک باز است، اما (از سال 2016) هیچ اتوبوس از این راستا عبور نمی نماید. شما می توانید با خودروی شخصی یا دولموش های ترکیه از مرز رازی به وان بروید. هزینه دلموش ها از مرز تا شهر وان حدود 30 هزار تومان است.

قطار

ایستگاه قطار وان به عنوان ایستگاه اصلی این شهر بود که از نوامبر 2017 از ارائه خدمات به مسافران معذور است. قطارهای مستقیم دو بار در هفته از آنکارا به تاتوان (ساحل غربی دریاچه وان) تردد می نمایند. این سفر 26 تا 27 ساعت طول می کشد، هر چند اغلب با تاخیر همراه است. واگن های تخت دار یا تخت خواب شو از امکانات این قطارها محسوب می گردد، ولی هیچ بوفه ای ندارد.

از ایستگاه های اصلی این راستا می توان به کایزری، سیواس، مالتیا و الازیگ اشاره نمود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وب سایت راه آهن ترکیه tcdd.gov.tr مراجعه کنید، اما در جریان باشید که جدول زمانی و سیستم رزرو آنلاین، خدمات خود را در روزهای متفاوتی در اختیار شما قرار می دهند. ضمناً ایستگاه راه آهن آنکارا تا اوایل سال 2018 برای بازسازی تقریبا بسته خواهد بود، اما اتوبوس هایی به مقصد ایرمک در 60 کیلومتری شرق شهر وان جایگزین شده اند.

قطارهای اکسپرس معمولا بعدازظهر به تاتوان می رسند و به این ترتیب می توانید تا شب به شهر وان برسید. قطار برگشت به آنکارا حدود ساعت 7 صبح حرکت می نماید. یک قطار بین المللی (ترانس آسیا اکسپرس) نیز تا ژوئیه سال 2015 به صورت هفتگی از آنکارا به تاتوان و بعد ایران تردد می کرد، یعنی با یک کشتی از روی دریاچه وان می گذشت و در ادامه از وان به تبریز و تهران می رفت. این خدمات بنابر دلایل مختلفی نظیر مسائل امنیتی و بازسازی راستا به حال تعلیق عایدی.

یک خط سریع السیر از سمت شرق آنکارا در حال ساخت است که شاید تا سال 2023 به اتمام برسد. البته قرار است خط آهنی نیز در اطراف دریاچه بین وان و تاتوان ساخته گردد.

وان به عنوان پایانه غربی خط آهن قطارهای مسافری و باری از ایران است، هر چند در حال حاضر به حالت تعلیق عایدیه است. کشتی حمل قطار از دریاچه تاتوان نیز در این شهر وجود دارد، زیرا هیچ خط ریلی در اطراف دریاچه کشیده نشده است. این موضوع باعث قطع شدن اتصال ریلی بین اروپا و شبه قاره هند خواهد شد؛ چراکه دریاچه تاتوان ایستگاه نهایی به آنکارا و استانبول به شمار می رود.

هواپیما

فرودگاه فرید ملن (Ferit Melen) در 5 تا 10 کیلومتری جنوب شهر وان و در نزدیکی دریاچه وان قرار گرفته است و پروازهای منظمی به استانبول آتاتورک، استانبول صبیحه گوکچن، آنکارا، آدانا، ازمیر و آنتالیا دارد.

حمل و نقل از فرودگاه به مرکز شهر وان به این ترتیب است: تاکسی هایی که درست بیرون ترمینال قرار دارند. اتوبوس های شهری که هر دو ساعت یک بار از جاده مقابل ترمینال حرکت می نمایند. با 300 متر پیاده روی تا جاده اصلی می توانید سوار دولموش شوید که حدودا در عرض 15 دقیقه شما را به شهر می رسانند. دولموش هایی که از شهر به فرودگاه می فرایند، در حوالی هتل آکدامار مستقر هستند.

کشتی

کشتی ها سه بار در روز در ساعات مشخصی بین تاتوان و وان تردد می نمایند. زمان عبور از روی دریاچه 4 ساعت است. نسل جدیدی از کشتی ها از دسامبر سال 2015 در این دریاچه مشغول به فعالیت شدند که بزرگ ترین نوع کشتی در ترکیه به شمار می رود.

منبع: کجارو / en.wikipedia.org / wikitravel.org
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1122

به "تور ترکیه: حمل و نقل عمومی در وان ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ترکیه: حمل و نقل عمومی در وان ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید