خدای آتش چین برای فرود بر سطح مریخ آماده می گردد

به گزارش چای قند پهلو، چین که برای فرود نخستین مریخ نورد خود در سیاره سرخ آماده می گردد، نام یک خدای آتش باستانی، ژورونگ (Zhurong) را برای این کاوشگر رباتیک انتخاب کرد.

خدای آتش چین برای فرود بر سطح مریخ آماده می گردد

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) این نام را در ششمین دوره روز فضایی چین که امروز 24 آوریل (4 اردیبهشت) در نانجینگ برگزار گردید اظهار داشت.

ژورونگ محبوب ترین نام از میان 10 نام نهایی برای یک رأی گیری عمومی بود که از 20 ژانویه (1 بهمن) تا 28 فوریه (10 اسفند) ادامه داشت و هیأت متخصص سازمان ملی فضایی چین هم از این انتخاب پشتیبانی کرد.

نام ژورونگ که خدای آتش چین است با مریخ نورد مأموریت تیان ون-1 (Tianwen-1) بسیار تناسب دارد زیرا نام چینی مریخ یعنی هووکسینگ (Huoxing) در لغت به معنی ستاره آتش است.

چین امیدوار است با پروژه بلندپروازانه تیان ون-1 که شامل مدارگرد، سطح نشین و مریخ نورد است، آغازگر کاوش های میان سیاره ای خود باشد و به پیشرفت های بشر در کشف ناشناخته های اعماق فضا یاری کند.

با وزن تقریبی 240 کیلوگرم و ارتفاع 1.85 متر، مریخ نورد ژورونگ بخش مهمی از مأموریت تیان ون-1 است که در جولای 2020 (مرداد 1399) پرتاب و در ماه فوریه (بهمن 1399) به مریخ رسید.

از زمان قرارگیری مدارگرد تیان ون-1 در مدار مریخ، این کاوشگر مشغول جمع آوری تصاویر با وضوح بالا از سایت درنظر گرفته شده برای فرود است. تیان ون-1 علاوه بر تصویربرداری از محل فرود، عکس های جذاب دیگری هم از مریخ تهیه می نماید. از جمله در روزهای گذشته نمایی از هلال سرخ مریخ را به نمایش گذاشت.

منطقه فرود در هامونه اتوپیا (Utopia Planitia) واقع شده است و به گفته یکی از دانشمندان ارشد مأموریت فضایی چین، کوشش برای فرود بر سطح در نیمه های ماه می (اواخر اردیبهشت) انجام می گردد.

این مریخ نورد که برای سه ماه مریخی (تقریبا 92 روز زمینی) فعالیت طراحی شده است، دارای دوربین ها و ابزارهای پانوراما و چندطیفی برای تجزیه وتحلیل ترکیب سنگ های مریخی است. همچنین اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، ژورونگ ویژگی های زیرسطحی را با رادار نفوذ به زمین آنالیز خواهد نمود.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از عملکرد مریخ نورد ژورونگ در سطح مریخ

Credit: Xinhua

منابع: Space, Global Times

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 781

به "خدای آتش چین برای فرود بر سطح مریخ آماده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خدای آتش چین برای فرود بر سطح مریخ آماده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید