خطر عطرها، اودکلن ها و اسپری ها

به گزارش چای قند پهلو، بوی عطر ها، ادکلن ها و اسپری های موجود در بازار تاثیر منفی بر بافت قسمت های مختلف بدن دارد . عوارض پوستی و ریوی، شایع ترین اثرات استفاده از این مواد هستنداین مواد در کوتاه مدت می توانند با افزایش تحریک پذیری مجاری هوایی فوقانی و تحتانی با علایمی مثل خارش، عطسه، آبریزش بینی و سرفه و بعلاوه در بلندمدت هم با علایمی

خطر عطرها، اودکلن ها و اسپری ها

خطر عطرها، اودکلن ها و اسپری ها

نویسنده: دکتر صمد قدرتی

بوی عطر ها، ادکلن ها و اسپری های موجود در بازار تاثیر منفی بر بافت قسمت های مختلف بدن دارد . عوارض پوستی و ریوی، شایع ترین اثرات استفاده از این مواد هستنداین مواد در کوتاه مدت می توانند با افزایش تحریک پذیری مجاری هوایی فوقانی و تحتانی با علایمی مثل خارش، عطسه، آبریزش بینی و سرفه و بعلاوه در بلندمدت هم با علایمی مثل تنگی نفس و خس خس سینه خود را نشان دهند. با تاثیر منفی این مواد در افرادی که زمینه بیماری های ریوی و آلرژی دارند، بیشتر است. این حساسیت ها در افراد مبتلا به انواع بیماری های آلرژیک پوستی، ریوی و گوارشی و بعلاوه افراد دارای سابقه بیماری آسم شایع تر است.

حساسیت پذیری مجاری هوایی با افزایش سن تغییر می نماید.هرچه تعداد دفعات استفاده و مدت تماس با این گونه مواد بیشتر باشد، خطرات و عوارض ایجاد شده بر اثر استفاده از این مواد هم افزایش خواهد یافت اسپری های خوشبو کننده دهان هم از این امر مستثنا نیستند.استفاده از این نوع اسپری ها هم عوارض مشابهی را برای افراد در پی خواهد داشت.

عطر ها، ادکلن ها و اسپری ها علاوه بر ماده خوشبو کننده، حاوی یک ماده حلال یا نگهدارنده مثل الکل، گاز کلرفلوئوروکربن (اصطلاحا گاز یخچال) یا موارد مشابه هستند تا بتوانند ماده خوشبوکننده یا ضدعفونی کننده را در یک حجم خاص به صورت محلول نگه دارند و هنگام فشار دادن به شکل گاز خارج شوند. بوی اسپری ها و عطر ها به وسیله سلول های بویایی موجود در مخاط بینی درک می شوند و تحریک شدن این سلول ها باعث آزاد شدن مواد التهابی و جریان یافتن آنها داخل رگ ها و رسیدن آنها به سلول های عضلانی مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی می گردد. گازهای موجود داخل اسپری ها و ادکلن ها را هم برای سلامتی و هم برای محیط زیست مضر است. گاز کلرفلوئوروکربن استفاده شده در این اسپری ها، آسیب های جبران ناپذیری به لایه ازن هم می رساند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 5 مهر 1400 بروزرسانی: 5 مهر 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 972

به "خطر عطرها، اودکلن ها و اسپری ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر عطرها، اودکلن ها و اسپری ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید