خواص زردآلو را بهتر بشناسید

به گزارش چای قند پهلو، زردآلو (Apricot) منبع خوبی از ویتامینها و عناصر غذایی است. درمان یبوست، حفظ سلامت چشمها و پیشگیری از بیماری های قلبی از خواص زردآلو است.

خواص زردآلو را بهتر بشناسید

زردآلو میوهای مفید و پرخاصیت است که در فصل بهار طرفدارانبسیار دارد. این میوه خوش طعم و لذیذ منبع بسیار خوبی برای تامین ویتامین آ موردنیاز بدن و همچنین ویتامین ث، پتاسیم، آهن، مس و فیبر غذایی است. خواص زردآلو بسیارگسترده بوده، بعضی از فواید و خواص درمانی این میوه پرفایده، پیشگیری و یاری بهدرمان سرطان، یاری به درمان یبوست، حفظ سلامت چشمها و پیشگیری از بیماری های قلبیاست. برای آشنایی بیشتر با خواص زردآلو و مزایایمصرف آن در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

زردآلو

درخت زردآلو بومی نواحی چین و ایران است وارتفاع آن تا 6 متر هم میرسد. برگهای این درخت همانند شکل قلب، نوک تیز و گلهای آندرشت و سفید و متمایل به قرمز است. میوه زردآلو گوشتی و شیرین بوده، عموما زرد وگاهی زرد مایل به قرمز است. مغز هسته زردالو نیز مصرف خوراکی دارد و دارای خواصدرمانی فراوان بوده در طب سنتی برای درمان بعضی بیماریها نظیر برطرف مسائل تنفسی، سوء هاضمه، فشار خونبالا، تقویت غرایز جنسی، تسیکن درد، تقویت سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عفونت وهمچنین یاری به درمان آرتریت استفاده می شده است . از نظر متخصصان تغذیه، خواص هسته زردآلو شبیه خواص بادام درختی است و به همان مقدار مغذی و دارای مواد معدنیمفید برای بدن است . سایر بخشهای این گیاه نیزعلاوه بر میوه و مغز دانه نظیر گل، پوست، تنه و ریشه در طب کاربرد دارد.

جدول ارزش غذایی و خواص زردآلو

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی48 کیلوکالری
چربی0/39 گرم
پروتئین1/4 گرم
کربوهیدرات11/26 گرم
فیبر2 گرم
قند9/24 گرم
سدیم1 میلی گرم
پتاسیم259 میلی گرم
کلسیم13 میلی گرم
آهن0/39 میلی گرم
مس0/078 میلی گرم
منیزیم10 میلی گرم
منگنز0/077 میلی گرم
ویتامین آ1926 واحد
ویتامین کا 3/3 میکروگرم

خواص زردآلو (طبیعت و خواص درمانی)

طبع زردآلو سرد و تر است و نوع شیرین آن کمی گرممی باشد. بعضی از مهمترین خواص درمانی زردآلو عبارتند از:

  • زردآلو حاوی آنتی اکسیدان های فراوان بوده ودارای خاصیت ضد سرطانی بسیار بالایی است.
  • زردآلو سرشار از ویتامین A است که به رشد اطفال یاری نموده و باعث تقویتبینایی در آن ها می گردد .
  • زردآلو دارای خواص بسیاری برای سلامت پوستاست. استفاده از ماسک زردآلو برای برطرف چروک، افزایش رطوبت و نرمی پوستهای خیلی خشکبسیار موثر بوده ولطیف نماینده پوست صورت و گردن می باشد .
  • خیس نموده برگه زردآلـو صفراآور و ملیناست، و برای درمان یبوست مفید میباشد.
  • یکی از خواص زردآلو برطرف بد بویی دهاناست، همچنین وجود فلوئور در زردآلو از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید.
  • خوردن زردآلو آرامبخش بوده و مصرف آن بهکسانی که فعالیت فکری زیاد دارند، توصیه میگردد.
  • یکی دیگر از خواص زردآلو یاری به حفظ سلامت چشمهااست. زردآلو سرشار از ویتامین آ بوده و خوردن آن برای درمان شب کوری بسیارمفید است.
  • زرد آلو یکی از میوه های مفید برای کاهش LDL یا کلسترول بد خون است و افراد با مصرف منظم اینمیوه می توانند سلامت قلب خود را تامین نموده، کمتر دچار ریسک ابتلا بهبیماری های قلبی عروقی شوند. در عین حال مصرف زردآلو باعث افزایش سطح HDL خون نیز می گردد که همان کلسترول خوب خون است وبه این ترتیب سلامت بدن را حفظ می نماید .
  • از دیگر خواص زردآلو یاریبه کنترل فشار خون بالا به دلیل داشتن مقادیر زیاد پتاسیم است، از همین رومیوه ای مفید برای بیمارن مبتلا به فشار خون میباشد.
  • مصرف زردآلو به دلیل دارا بودن ویتامین C و نیز آهن می تواند باعث درمان مشکل کم خونیدر افراد گردد .

مضرات زردآلو (توصیه های پزشکی و موارد منعمصرف)

  1. زردآلوی تازه دارای مقادیر قابل توجهی اگزالاتبوده و بهتر است افراد با سابقه سنگ کلیه در مصرف آن احتیاط نمایند.
  2. زردآلو بطور کلی دیر هضم ، ثقیل و نفاخ است،بنابراین اشخاص سالخورده و بچه ها باید از زیاده روی در خوردن آن احتراز نمایند.
  3. یکی دیگر از مضرات زردآلو مصرف برگه زردالو یاقیسی هایی است که در سطح صنعتی تهیه میگردد. این قیسی ها حاوی دی اکسید گوگرد بودهو مصرف آن به ویژه برای بیماران مبتلا به آسم مضر است.
  4. با وجود گسترده بودن خواص دارویی مغز زردآلو،مصرف مغز تلخ زردآلو در بچه ها، زنان باردار و شیرده توصیه نمیگردد. همچنین برایسایر افراد نیز در حالت عادی مصرف بیش از 2 عدد مغز تلخ زردآلو توصیه نمیگردد.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 19 آذر 1399 بروزرسانی: 19 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 475

به "خواص زردآلو را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص زردآلو را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید