زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

به گزارش چای قند پهلو، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری، از زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی استان اطلاع داد.

زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

به گزارش از ، علی محمدی مقدم مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: زراعت چوب، گامی برای افزایش حفاظت از جنگل ها است و می تواند راه حل مناسب پیش روی تقاضای روزافزون صنعت چوب به این ماده اولیه و همچنین عامل بازدارنده قاچاق بی رویه آن باشد.

او اضافه نمود: زراعت چوب با دوره بهره برداری کوتاه مدت می تواند در افزایش حفاظت از جنگل های استان نقش آفرین باشد.

محمدی مقدم اضافه نمود: زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی استان چهارمحال و بختیاری اجرا شده است.

  • جنگلکاری مالی با مشارکت مردم طراحی و اجرا گردد

او ادامه داد: بیشترین میزان اجرای زراعت چوب در شهرستان فارسان با 918 هکتار سپس شهرستان کیار با 196 هکتار، شهرستان کوهرنگ با 195 هکتار و در شهرستان شهرکرد با 174 هکتار می باشد.

محمدی مقدم گفت: افراد می توانند با کاشت نهال و درخت صنوبر، حجم وسیعی چوب فراوری نموده و در این بخش فعال شوند.

او به صندلی زراعت چوب در جلوگیری از تخریب جنگل ها اشاره نمود و اضافه نمود: برداشت بی رویه و قاچاق با توجه به اینکه به جنگل آسیب می رساند و باعث از بین رفتن پوشش جنگلی می گردد، خاک را نیز بدون عایق و پوشش می نماید که بر اثر سیلاب ها و باران از دسترس خارج می گردد.

محمدی مقدم اضافه نمود: فراوری خاک نیز مستلزم هزینه های زیادی خواهد بود و از طرف دیگر اثرات منفی زیست محیطی افزایش دما و ... را نیز در برخواهد داشت.

او ادامه داد: این فعالیت علاوه بر اینکه به برطرف احتیاج ها یاری می نماید، عاملی برای صیانت از جنگل های طبیعی شهرستان است که امروز تحت تخریب قرار دارند؛ اما با فعال کردن این بخش و تأمین احتیاج های کشور و شهرستان، مصرف کننده های برداشت چوب در جنگل ها حذف می شوند، بنابراین جنگل می تواند خود را بازپروری و احیا کند.

محمدی مقدم گفت: زراعت چوب یک فعالیت اساسی در کشور است و دولت باید مانند سایر محصولات راهبردی با توجه به محدود بودن منابع فراوری و فراوانی بازار تقاضای آن به این محصول اهمیت دهد، چون احتیاج اساسی کشور به چوب را تأمین می نماید.

او به اهداف توسعه زراعت چوب اشاره نمود و اضافه نمود: استفاده بهینه از منابع آب و خاک در راستای توسعه پایدار، صرفه جویی ارزی با کاهش یا حذف واردات چوب، کاستن از فشار بی رویه وارده بر عرصه های جنگلی برای تأمین چوب، ایجاد فرصت های جدید شغلی در بخش اجرا و همچنین در فعالیت های جنبی و صنایع مرتبط، یاری به امر دستیابی به حفاظت و صیانت پایدار از جنگل های طبیعی به وسیله تأمین احتیاج های چوبی و تأمین چوب مورد احتیاج بخش های مصرف کننده فراوریات چوب از مهمترین اهداف توسعه زراعت چوب است.

ف

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 378

به "زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زراعت چوب در یک هزار و 360 هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید