سنگ هایی که هر کدام مقدار یک بمب اتم قدرت دارند! ، عکس

به گزارش چای قند پهلو، ایسنا نوشت: دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس معتقدند که سنگ های جدا شده از قمر دیمورفوس که سال گذشته ناسا یک فضاپیما را به آن اصابت داد، هر یک به مقدار بمب اتمی هیروشیما قدرت دارند و مرگبار هستند.

سنگ هایی که هر کدام مقدار یک بمب اتم قدرت دارند! ، عکس

اولین ماموریت دفاع سیاره ای ناسا در سال گذشته، به طور تصادفی تعداد زیادی از سنگ های فضایی را از قمر دیمورفوس جدا و در فضا معلق کرد. دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس(UCLA) در پژوهش ماه گذشته خود، 37 سنگ به عرض 22 فوت را شناسایی کردند که پس از برخورد فضاپیمای ناسا به قمر دیمورفوس(Dimorphos) از سطح آن جدا شدند.

این ماموریت که به عنوان آزمایش تغییر جهت سیارک دوگانه یا دارت(DART) شناخته می گردد، با این هدف انجام شد که در صورت حرکت کردن یک سیارک به سمت زمین و احتمال برخورد، آن را از مدار خود خارج کند.

ناسا دارت را در سال 2022 پرتاب کرد تا دیمورفوس را که به دور سیارک دیدیموس(Didymos) می چرخید، از مدار آن خارج کند. در 26 سپتامبر، فضاپیمای دارت با سرعت 15 هزار مایل در ساعت به سمت دیمورفوس اوج گرفت و مدار آن از 11 ساعت و 55 دقیقه به 11 ساعت و 23 دقیقه پس از برخورد رسید.

ماموریت دارت که در نهایت موفقیت آمیز بود، اکنون به عنوان راهی برای محافظت از سیاره ما در برابر برخورد فاجعه بار یک سیارک معرفی می گردد. اگرچه آزمایش، موفقیت آمیز بود اما پیامدهای ناخواسته ای را به همراه داشت. این گروه پژوهشی در یک بیانیه مطبوعاتی نو گفتند: سنگ های کوچکتر که در فضا پراکنده می شوند، می توانند مسائل خود را ایجاد نمایند.

به گفته این گروه پژوهشی، حتی اگر یک سنگ به میزان 15 فوت با زمین برخورد کند، به میزان بمب اتمی که در جریان جنگ جهانی دوم روی هیروشیما پرتاب شد، انرژی خواهد داشت. این گروه پژوهشی، سنگ های فضایی را به اَبَرترکش هایی تشبیه کردند که با سرعت 13 هزار مایل در ساعت در فضا پرواز می نمایند.

اگرچه هیچ کدام از این سنگ ها در مسیر برخورد با زمین نیستند اما دانشمندان نگران هستند که طوفان سنگی ناشی از انحراف سیارک بتواند با همان سرعتی که سیارک در حال حرکت بوده است، به سیاره ما برخورد کند و آسیب های بزرگی را به همراه داشته باشد.

دیوید جویت(David Jewitt) ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و سرپرست این پروژه گفت: از آنجا که سنگ های بزرگ اساسا سرعت سیارک مورد نظر را دارند، می توانند آسیب ناشی از آن را نیز به همراه داشته باشند.

جویت اعلام نمود که با توجه به سرعت بالای یک برخورد معمولی، اگر یک سنگ 15 فوتی با زمین برخورد کند، به میزان بمب اتم پرتاب شده روی هیروشیما انرژی خواهد داشت.

دیمورفوس هرگز تهدیدی برای زمین نبود اما به وسیله ناسا به عنوان هدف آزمایشی انتخاب شد زیرا شش میلیون مایل از سیاره ما فاصله دارد. این قمر به میزان ای نزدیک بود که مورد توجه باشد اما به میزان ای هم دور بود که پیامدهای ناخواسته ذکرشده در پژوهش دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس را نداشته باشد.

این گروه پژوهشی با تجزیه وتحلیل تصاویر تلسکوپ فضایی هابل ناسا در دسامبر 2022 دریافتند که 37 سنگ از سطح دیمورفوس جدا شده اند. این پژوهش که در Astrophysical Journal Letters به چاپ رسید، نشان داد که سنگ ها احتمالا در اثر ضربه از سطح قمر جدا شده اند.

عکسی که تنها دو ثانیه پیش از برخورد دارت از نمای نزدیک گرفته شده است، تعداد مشابهی از سنگ ها را روی سطح دیمورفوس نشان می دهد که با میزان ها و شکل های مشابه در عکس تلسکوپ فضایی هابل مطابقت دارند.

سنگ هایی که دانشمندان آنها را مطالعه کردند، از کم نورترین اجرام دیده شده در منظومه شمسی هستند که به لطف تلسکوپ قوی هابل، با جزئیات مشاهده شدند.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 19 مرداد 1402 بروزرسانی: 19 مرداد 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1451

به "سنگ هایی که هر کدام مقدار یک بمب اتم قدرت دارند! ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگ هایی که هر کدام مقدار یک بمب اتم قدرت دارند! ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید