غار آبی دانیال مازندران ، دیدار با خفاش های خواب آلود

به گزارش چای قند پهلو، غار آبی دانیال مازندران در نزدیکی روستایی به نام دانیال واقع شده است. غار دانیال جز غارهای رودخانه ای کشور بوده و دمای داخلیش در تمام طول سال تقریبا تغییری ندارد. طول غار در حدود 2158 متر و عمقش 74.2 متر هست. با ما در این مقاله جذاب همراه باشید تا بدانید غار دانیال کجاست و با بخشهای غار دانیال سلمانشهر آشنا می شوید.

غار آبی دانیال مازندران ، دیدار با خفاش های خواب آلود

فهرست مطالب

آشناییبرای دسترسی به غار چه اطلاعاتی ضروری است؟قندیل های موجود در ساختار داخلی غار از چه نوعی هستند؟فضا و ساختار داخلینکاتی که باید رعایت کنیدغار دانیال کجاست؟

آشنایی

در طول پیمایش غار دانیال سلمانشهر متوجه خواهید شد که در این مکان تنها پشه، خفاش و آبزیان محدودی از جمله قورباغه و خرچنگ وجود دارند. ارتفاع سقف در قسمتهای مختلف تغییرات فاحشی داشته و از 0.5 تا 50 متر متغیر است. بطور کلی، این مکان فضایی زیرزمینی است با دهانه ای به خارج از پوسته زمین که هیچگونه ابعاد خاص و مشخصی ندارد و گاهی در دل زمین یا گاهی در دل صخره هاست. غار آبی دانیال مازندران که کشف و شناسایی آن اخیرا اتفاق افتاده، بتازگی مورد توجه گردشگران و توریستهای داخلی و خارجی واقع شده است.

غار آبی دانیال مازندران، یک غار طبیعی است نه ساخته بشر و همین موضوع آن را جز غارهای خاص و منحصر بفرد قرار می دهد. این غار فقط دارای یک شعبه یا دالان اصلی بطول تقریبی 1500 متر و عرض تقریبی یک و نیم متر است که با پیچ و خم های فراوان و گذر از دالانهای تنگ و باریک پر از آب و حوضچه و آبشارهای کوچک ادامه می یابد و در پایان به چند شعبه کوچکتر منتهی می گردد.

برای دسترسی به غار چه اطلاعاتی ضروری است؟

-دهلیز راهرویی است که باید از آن خمیده یا خزیده عبور کرد.

-دالان راهرویی است که پهنایش به اندازه دستهای باز شده یک انسان و بلندیش در حدی است که می توان بطور ایستاده از آن عبور کرد.

-تالار به فضاهای وسیع با سقفهای بسیار بلند گفته می گردد.

-دخمه فضای نسبتا کوچکی است با ابعاد حداقل دو متر. دخمه فقط یک راه ورودی دارد و از همان راه باید از آن خارج شد.

-چاه مجرایی است که به صورت عمودی گسترش پیدا نموده و عمقش معمولا حداقل یک متر و حداکثر چند متر هست. چاه ها استوانه ای یا مخروطی هستند.

-براساس مقاله غار دانیال کجاست باید بدانید که سیفون فضایی در غار است که سقف خیلی کوتاه بوده و غالبا آب تا زیر سقف راهرو وجود دارد.

-مخزن ایستگاه نهایی آب بوده و غالبا با تجهیزات غواصی امکان عبور فراهم می گردد.

-تنگه راهروهایی بوده که توسط برش متمایل به پایین آب در حال حرکت بوجود آمده و دارای قدی چند برابر عرض هستند.

-رودچه راهروهای کوچکی هستند که در زیر آنها آب جریان دارد و رودخانه ها را تغذیه می نمایند.

قندیل های موجود در ساختار داخلی غار از چه نوعی هستند؟

استالاکتیت ها رسوباتی آهکی بوده که مانند قندیل از سقف غارها آویزان می شوند و اکثرا در صخره های گچی و آهکی بوجود می آیند، چرا که آب می تواند این سنگها را در خود حل نماید. آب آهک داری که قطره قطره از سقف این غارها چکه می نماید، تبخیر شده، رسوبات آهکی افزوده می شوند و به تدریج این رسوبات به شکل قندیل از سقف غار آویزان شده و استالاکتیت بوجود می آید. استالاگمیت ها نیز به همین ترتیب تشکیل می شوند با این تفاوت که، آنها از به جا ماندن رسوبات آهکی آبی که بر کف غار چکه می نمایند، بوجود می آیند. گاهی اوقات استالاگمیت ها به اندازه ای بلند شده که به استالاکمیت ها می رسند و ستونی در داخل غار بوجود می آورند. در برخی از غارها نیز استالاکمیت ها آنقدر عظیم شده که دهانه غار را سد می نمایند.

فضا و ساختار داخلی

جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار آبی دانیال مازندران تا بخش پایانیی وجود دارد و از به هم پیوستن چندین جوی و چشمه بوجود می آید. عمق این جریان در بخشهای مختلف غار متغیر است، ولی بطور کلی از یک متر تجاوز نمی نماید. البته، چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود داشته که در هنگام بارندگی عمق آنها بالا آمده و گذر از آنها تقریبا غیرممکن می گردد. غار دانیال سلمانشهر استلاگمیت و استلاکتیت های چندین میلیون ساله داشته که ساخت هر سانتیمتر از آنها حدود 100 سال طول می کشد.

براساس مقاله غار دانیال کجاست باید بدانید که راهرویی آبی وجود دارد که طی میلیونها سال با حرکت آبهای زیرزمینی در سنگهای آهک شکل گرفته و به این سنگها اشکال عجیب و غریبی داده است. بعد از ورود به دهانه غار دانیال باید قید خشک ماندن را بزنید، چون از همان اول و در فاصله 100 متری دهانه غار دانیال، وارد حوضچه ای می شوید که برای ادامه راستا باید تا شکم در آن فرو بروید. همینطور که جلو می روید، تزئینات آهکی چند میلیون ساله به استقبال شما می آیند. حدود 300 متر بعد از حوضچه نخست، به فضای باز عظیمی می رسید که به تالار خفاش مشهور شده است.

تقریباً میانه این تالار، تپه های بلندی قرار دارند که با فضله های خفاش ها و گلی پوشیده شده که بسیار هم لغزنده است. باید از آن بالا بروید تا به قله برسید که اتفاقا، کار آسانی هم نیست. روی تپه اگر سرتان را بالا بگیرید، روی سقف تالار، خفاش ها را می بینید که پای رو به آسمان در خوابند.

نکاتی که باید رعایت کنید

کلونی های خفاش چند متر بیشتر با شما فاصله ندارند. پس، به هیچ وجه آنها را با پرتاب چیزی بیدار نکنید. بدلیل آزارهای بازدیدنمایندگان، از چند سال قبل تعداد خفاشهای غار دانیال سلمانشهر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. آیا پشیمان شده اید یا در پی کسب هیجان بیشتر راهتان را ادامه می دهید؟ در ادامه، ناچار هستید قسمتهایی از راستا غار آبی دانیال را سینه خیز و پا مرغی بروید آن هم در جایی که تا مچ در آب سرد هستید. بعد از حدود 200 متر از سیفون اول، به یک سیفون دیگر با دو محوطه عظیم در دو طرفش می رسید. برای عبور از این نقطه، باید یک صعود دو متری انجام دهید و از بالای صخره بروید. اگر به هیجان بیشتری احتیاج دارید، می توانید مسافت چند متری سیفون را از زیر آب عبور کنید و در آن طرف از محوطه بیرون بیایید.

براساس مقاله غار دانیال کجاست باید بدانید که بعد از کمی پیاده روی، به محوطه بازی می رسید که به تالار ریزان معروف شده است. اینجا، شاید زیباترین بخش باشد، چون سقف آن از استلاکتیت های جوان، نازک، بلند و تزئینات آهکی شیری رنگ پوشیده شده است. هر قدر پیش بروید، دمای غار پایین تر می آید و آب کف هم سردتر می گردد.

غار دانیال کجاست؟

قبل شیب جاده فرعی دست چپ را داخل شده و تا آخرین ویلا راستا را ادامه می دهیم. از اینجا، از ماشین پیاده شده، از رودخانه عبور نموده و از سمت چپ رودخانه، راستا را تا دومین انشعاب ادامه می دهیم. پس از رسیدن به دومین انشعاب، راستا سمت چپ را به سمت بالا تا زیر دیواره ای سفید رنگ ادامه می دهیم. دهانه غار رو به شمال غربی بوده و درست در زیر این دیواره واقع شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1399 بروزرسانی: 17 دی 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 536

به "غار آبی دانیال مازندران ، دیدار با خفاش های خواب آلود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار آبی دانیال مازندران ، دیدار با خفاش های خواب آلود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید