نمایش سفال ایران در قطب سرامیک فرانسه

به گزارش چای قند پهلو، اوباین شهری نزدیک به مارسی و در جنوب فرانسه است که به خاطر وجود معادن خاک رس، در ساخت سفال و سرامیک پیشرو بوده است. قدمت سفال و سرامیک سازی اوباین به قرن 19 میلادی برمی شود، هرچند درحال حاضر بیشتر کارخانه ها و کارگاه های سفال گری آن پس از انقلاب صنعتی تعطیل شده اما همچنان مهم ترین مرکز فراوری سفال و سرامیک در فرانسه به تعداد می آید.

نمایش سفال ایران در قطب سرامیک فرانسه

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

نمایشگاه جاده ابریشم که از سال 2017 در این شهر برپا شده سال جاری هم تمرکز خود را روی سفال و سرامیک گذاشته و به معرفی شیوه فراوری این هنر در ایران پرداخته که با استقبال فرانسوی ها هم روبرو شده است.

Barbara lepecheux راهنمای فرانسوی آشنا به تاریخ و هنر ایران هم در این فرصت، کارگاه آموزشی را درباره تاریخچه سفال و سرامیک ایران برگزار کرد و به تفاوت شیوه فراوری آن در دوره های مختلف تاریخی پرداخت. بعلاوه در بخش دیگری درباره لعاب کاشی هایی که بیشتر در مساجد به کار می رود و عموماً نظر گردشگران خارجی را جلب می نماید، شرحاتی داده شد.

بر اساس اسناد تاریخی موجود، قدمت سفال ایران به دوازده هزار سال قبل می رسد.

پیش از برگزاری این نمایشگاه هم تور آشنایی با مرکز سفال و سرامیک شهر اوباین با همراهی هنرمندان ایران و ازبکستان برگزار گردید. بر خلاف ایران که در بعضی منطقه ها آن هنوز از روش های دستی و سنتی برای فراوری سفال و سرامیک استفاده می گردد، در این مرکز روش فراوری صنعتی شده است که البته همچنان آن را صنایع دستی قلمداد می نمایند، این در حالی است که در ایران استفاده از مواد اولیه مصنوعی و دخالت ماشینِ فراوری، محصول را از تعداد صنایع دستی خارج می نماید.

نمونه ظروف آشپزخانه ای که در منزل فرانسوی ها استفاده می گردد

پیر اولیویه، معمار فرانسوی که مسؤول برگزاری نمایشگاه جاده ابریشم است، شرح می دهد که ساخت سفال و سرامیک در این منطقه پس از صنعتی شدن دست خوش تغییر شده و در واقع با از بین رفتن کارگاه ها و کارخانه های فراوری سفال در جنوب فرانسه، بعضی راه نجات خود را در ماشینی یا صنعتی شدن، دیدند. با این تغییرات به فراوری انبوه رسیدن و به ماندگاری خود یاری کردند.

او در بازدید از تنها کارخانه بازمانده سفال و سرامیک این منطقه (Ravel) که محصولات غالبی در جنوب فرانسه دارد و تقریباً در هر خانه فرانسوی ساکن در این منطقه فراوریات آن مصرف می گردد، گفت: مراکز فراوری سفال و سرامیک در شهر اوباین از قرن 19 (میلادی) ایجاد شدند که گرایش مردم به این کار ناشی از وجود خاک رس مرغوب در این منطقه بود که برای ساخت آجر بسیار مناسب بود. از زمانی که ترقی مالی در آئینه منطقه رخ داد و بیشتر کشاورزان به شهرها روی آوردند، بخش های سنتی هم با دخالت مهندسان روبرو شدند که سفال و سرامیک از آن جمله بود.

وی اضافه نمود: اوباین، یکی از بزرگترین مراکز فراوری آجر و سفال در فرانسه بود که محصولات آشپزخانه های آن بسیار شناخته شده و پر مصرف بود اما در شروع قرن بیست نتوانست در برابر صنعتی شدن و بعلاوه در رقابت با کشورهای شرقی مثل چین، مقاومت کند بنابراین بسیاری از مراکز فراوری سفال و سرامیک در این منطقه از مدار خارج و حذف شدند و تنها همین یک کارخانه (Ravel) باقی ماند که آن هم راه نجات و بقای خود را در صنعتی شدن، دید.

در کارخانه Ravel علاوه بر کارگاه های فراوری سفال و سرامیک که محصولات آنها در مبلمان و تزئینات بیشتر شهرهای جنوب فرانسه به فور استفاده شده است، سفال هایی مخصوص سقف شیروانی با دستور دو قرن پیش البته با دستگاه فراوری می گردد که در تمام خانه های شیروانی دار استفاده شده است. اولویه، معمار فرانسوی به اهمیت این سفال هادر ساخت خانه های این منطقه اشاره نمود و گفت: در سفرهایی که به ایران داشتم دیدم که در معماری خانه ها از این سفال ها استفاده شده باشد. شاید به خاطر تفاوت اقلیم باشد.

این در حالی است که سفال بخش از معماری سنتی ایران بوده اما با غلبه معماری غربی و ارزان نبودن این محصول، به ندرت از استفاده می گردد و همین مسأله فراوری سفال های شیروانی را در معرض انقراض قرار داده است.

کارخانه Ravel با برگزاری موزه ای به نمایش آخرین بازمانده از نخستین محصولات فراوریشده در این منطقه هم پرداخته که بازدید از آن رایگان است.

آثار موزه ای ravel که قدمت بعضی از آنها به قرن پیش می رسد

آثار موزه ای ravel که قدمت بعضی از آنها به قرن پیش می رسد

آثار موزه ای ravel که قدمت بعضی از آنها به قرن پیش می رسد

اثار موزه ای ravel که قدمت بعضی از انها به قرن پیش می رسد

منبع: گردشبان
انتشار: 21 مرداد 1400 بروزرسانی: 21 مرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 922

به "نمایش سفال ایران در قطب سرامیک فرانسه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایش سفال ایران در قطب سرامیک فرانسه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید