کشتی احتیاج به یکسان سازی تمرینات دارد، باید با دانش روز حرکت کنیم

به گزارش چای قند پهلو، به گزارش خبرنگاران، مجید ترکان قهرمان اسبق کشتی دنیا و از مدرسان کشتی آزاد کشور در مصاحبه با روابط عمومی فدراسیون کشتی در مورد برگزاری کارگاه همسان سازی تمرینات با حضور مدرسان انستیتو کشتی گفت: ابتدا باید بگویم با نگاه مثبتی در مورد تدوین سرفصل های آموزش مربیان در این کارگاه حضور یافتم. یکی از معضلاتی که در برگزاری کلاس های آموزش مربیان در سراسر کشور شاهد آن بودیم ناهماهنگی در چگونگی طرح درس و نحوه آموزش مربیان بود. بیشتر مدرسان که که در این کارگاه ها حضور می یافتند چه خواسته و چه ناخواسته از دیدگاه خودشان فنون را تدریس می کردند که این موضوع موجب ناهماهنگی در نحوه آموزش بود.

کشتی احتیاج به یکسان سازی تمرینات دارد، باید با دانش روز حرکت کنیم

دارنده مدال طلای دنیا گفت: با دعوت انستیتو کشتی به منظور طرح یکسان سازی طرح درس مدرسان مربیگری کشتی، کارگاهی را هفته گذشته برگزار کردیم که در آن بیشتر روی آموزش پایه تأکید داشتیم و اینکه فن ها اصولی و به درستی اجرا گردد و چه فنونی باید توسط مدرسین تدریس شده و با آموزش بنیادی نیز همراه باشد و به شخصه علاقمندم این کار پیگیری گردد.

وی ادامه داد: هر چقدر ما بتوانیم در آموزش رده سنی پایه بکاریم در رده بزرگسالان راحت تر می توانیم برداشت کنیم.

دارنده مدال نقره دنیا در خصوص این سوال که رئیس فدراسیون گفته دانش فنی مربیان ما به روز نیست و کشتی از این مورد ضربه می خورد گفت: در ورزش می گوئیم ورزش با علم پزشکی، دو بالی هستند که به پرواز در می آیند. نمی توانیم بگوییم علم پزشکی پیشرفت نموده ولی ورزش نه، چون هر دو برای سلامتی هستند.

وی ادامه داد: در کشتی نیز همین را می گویم وقتی علم ورزش پیشرفت و تغییر نموده و بحث علم بیومکانیک می گردد خود به خود کشتی از نظر اصول اجرایی تکنیک ها باید به روز گردد و می بینیم که خیلی از کشورها با فنونی کاربردی می آیند و یک حرکت های خاصی در اجرای فن بوجود می آورند که با کمترین انرژی و با کمترین زمان بیشترین پوئن را می توانند کسب نمایند، پس وقتی ما صحبت از به روز کردن دانش کشتی می کنیم یعنی اینکه قوانین کشتی روز به روز تغییر نموده و به فرض در خاک آن فرصت را نمی دهند فن هایی که در گذشته به اجرا در می آمد به اجرا در بیاید و کشتی گیران از فنونی که راحت تر و با اصل بیومکانیک هماهنگ است و با کمترین انرژی و زمان می تواند پوئن کسب کند استفاده می نمایند و ما به روز بودن کشتی گیران و مربیان را بر روی این اصول می گوئیم.

دارنده مدال برنز دنیا در خصوص موارد مطرح شده در کارگاه همسان سازی طرح درس مدرسان کشتی گفت: مدرسان فدراسیون باید بدانند چه چیزی را در کلاس های آموزشی تدریس نمایند و تأکید نیز بر این بود که هرچه را در آموزش رده پایه بکاریم در بزرگسال درو می کنیم.

وی ادامه داد: این کارگاه برای مدرسان بود که نحوه آموزش را به روز رسانی نمایند و با تبادل اطلاعات یکدیگر نسبت به همسان سازی اقدام و تدریس ها در استان ها به یک مدل انجام گردد تا در تمامی استان ها و مناطق کشور تمامی کشتی گیران در رده پایه فنون را به یک صورت و به بهترین نحو یاد بگیرند و باید کوشش کنیم در رده پایه اصول بنیادی را یکسان سازی کنیم که بعد از آنکه پس از چند سال به رده های بالاتر آمدند بتوانند بینش کشتی خود را با استفاده از مربیان بالا ببرند.

مدیر فنی سابق تیم های ملی کشتی آزاد توضیح داد: برگزاری این کارگاه به جهت اینکه مدرسان سلیقه ای رفتار ننمایند خیلی خوب بود ضمن اینکه هر مدرسی می تواند ایده و نظرش را برای بهتر به اجرا درآوردن طرح درس آموزش مربیان ارائه دهد تا در نهایت آموزش مربیان در سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یا خوزستان روی یک اصول و طرح درسی که قبلاً در یک کارگاه به وسیله مدرسان به نتیجه رسیده است تدریس گردد.

ترکان گفت: مربیانی هستند که از دانش روز به دور هستند و این وظیفه مدرسین است که با به روز کردن و یکسان سازی طرح درس نسبت به بازآموزی آنها اقدام نمایند و این موضوع تنها در کشتی نیست و در تمامی فن ها و علم ها نیز بروز رسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: آیا آموزشی که در مدارس و دانشگاه ها 20 سال پیش بود الان هم همان آموزش است یا تغییر نموده و بروز رسانی شده است و کشتی هم همین است و وقتی قوانین کشتی عوض می گردد و یا سرعت و یا اجرای فنون تغییر پیدا می نماید وظیفه مدرسان است که آن را به مربیان انتقال بدهند و سلسله مراتب باید انجام گردد و اگر در مربیان ضعفی دیده می گردد باید مدرسان آن را رفع نمایند.

ترکان گفت: در این کارگاه مدرسان حاضر با یکدیگر روی یک فن بحث می کردیم که یک مربی از کجا آغاز کند و چرا و نحوه اجرای این فن باید به صورت اصولی گفته گردد و کار سلیقه ای نباشد تا در آینده که با این روش پایه روی نونهالان و نوجوانان کار کردیم بتوانیم در رده های بالاتر بتوانیم کارهای بیشتری به لحاظ فنی روی آنها انجام دهیم و این دقیقاً مانند آموزش و پرورش است که اگر ما معلم قوی در پایه داشته باشیم دانش آموزان قوی خواهیم داشت.

وی در خصوص استقبال مدرسان از ایجاد کارگروه برای تعیین کردن طرح درس یکسان برای آموزش مربیان در انستیتو کشتی گفت: کاری به دیگران ندارم ولی خودم را موظف می دانستم که در اینجا حضور داشته باشد و در بحثی که در خصوص یکسان سازی باشد دلایل خودم را بیاورم و از زمان پرفسور حمیدی در این راه کار کردم و در خصوص اینکه چگونه باید یک مدرس تدریس کند می دانم و کار کردم و باید نتایج کارهای خود را در یکجایی ارائه دهم البته باید بگویم که هنوز هم در حال یادگیری هستم چراکه کشتی در حال تغییر است بعنوان مثال نحوه آموزش فن یک دست و یک پا عوض نشد اما نحوه به اجرا درآوردن آن تغییر نموده کشتی و مهارت در آن باز است، روش ها تغییر نموده اما ما همان روش های قدیمی را تدریس می کنیم.

ترکان ادامه داد: از نحوه گرم کردن، نرمش کردن تا بدنسازی باید به روز شویم، ورزش کردن عوض نشده اما چگونه به اجرا درآوردن آن تغییر یافته و اینها برای کشتی ما خیلی مهم است. تجربه و علم باید در کنار هم حرکت کند و تبدیل به دانش گردد اما به غیر از دانش باید بینش هم داشته باشیم و دانش در کنار بینش می تواند راهگشای کار باشد و نوع نگاه ها و درک از اجرای یک فن را باید یکسان سازی کنیم.

مسئول فنی اسبق تیم های کشتی پایه گفت: فدراسیون برنامه راهبردی چشم انداز کشتی در 8 سال آینده که هدف آن قهرمان در المپیک است را رونمایی نموده. دقیقاً در راستای این برنامه و احتیاج است که روی رده پایه کار گردد تا 8 سال آینده کشتی گیرانی داشته باشیم که از نظر اجرای فنون و کشتی گیری به روز تر باشند و باید ما نگاهمان به آینده باشد و آینده نگر باشیم.

وی گفت: وقتی می خواهیم صحبت از علم و دانش بکنیم باید فضای آن را نیز بوجود بیاوریم و اگر این فضا بوجود بیاید می توان کار را پیش برد. من می گویم اول باید از خودمان آغاز کنیم و بعنوان مدرس باید ببنیم چه دیدگاهی برای بروز بودن داریم، بعنوان مثال من زانوی پایم را سال 1372 جراحی کردم اما الان آن جراحی رد شده و شیوه جدیدی آمده است برخی از فن ها نیز رد شده و جایگزین آن فنی آمده که می توانیم با اجرای آن بیشتر پوئن بگیریم و زمان و انرژی کمتری صرف کنیم.

ترکان در خصوص اینکه کشتی کشور چگونه به این فضا خواهد رسید گفت: اول انگشت اشاره را به خودم دارم باید ببنیم چقدر مدرسان کنار هم بودند و توانستند با هم به یک نتیجه برسند و باید رویکرد خردگرایانه داشته باشیم و اجازه بدهیم که نظراتمان را چه به درست و چه به غلط مطرح کنیم و پس از بحث و آنالیز، مسائل را روشن تر می بینیم و برای ما مهم این باشد که به حقیقت برسیم و نه اینکه شما اول گفتید یا درست گفتید. و باید هدف همه ما این باشد.

وی در خاتمه اعلام نمود: اگر می خواهیم پیروز شویم باید بتوانیم با هم به تفاهم برسیم و همفکری کنیم و داشته هایمان را کنار هم بگذاریم و نتیجه آن را بعنوان یک طرح درس در اختیار سایرین قرار بدهیم تا کشتی بروز شده و رو به پیشرفت باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 661

به "کشتی احتیاج به یکسان سازی تمرینات دارد، باید با دانش روز حرکت کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشتی احتیاج به یکسان سازی تمرینات دارد، باید با دانش روز حرکت کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید