30 قاب سینمایی بی نظیر که جهت حرفه ای وس اندرسون را تعریف می نمایند

به گزارش چای قند پهلو، طی بیست و پنج سال گذشته و در حال حاضر ترکیب وس اندرسون و رابرت یئومان، فیلمبردار او، یکی از ضروری ترین ترکیب های سینمایی بوده است. این زوج فیلم ساز به سبک بصری خاص خود رسیده اند که اندرسون را به یکی از قابل تشخیص ترین و به عبارتی مولف ترین کارگردان های تاریخ سینما تبدیل نموده است.

30 قاب سینمایی بی نظیر که جهت حرفه ای وس اندرسون را تعریف می نمایند

تنها یک نگاه به یک قاب از یک فیلم کافی است که بتوانید تشخیص دهید این فیلم را وس اندرسون ساخته است.

اندرسون تا به امروز 9 فیلم بلند ساخته است و هواداران او منتظرند تا فیلم دهم او هم منتشر گردد. گزارش فرانسوی (The French Dispatch ) در ابتدا قرار بود جولای 2020 به اکران در بیاید، اما بیماری همه گیر کرونا باعت شد که تاریخ اکران آن نامعلوم اعلام گردد. کمپانی سازنده فیلم، سرچ لایت (Searchlight)، هنوز به طور رسمی تاریخی برای پخش فیلم اعلام ننموده است، اما خبرها حاکی از آن است که نخستین اکران بین المللی فیلم در جشنواره کن 2021 خواهد بود.

در ادامه به 30 قاب از فیلم های وس اندرسون می پردازیم که کارنامه هنری او را تعریف می نمایند:

1. پایکوبی بچه ها در قلمرو طلوع ماه (Moonrise Kingdom)

احتمالا جذاب ترین لحظه در قلمرو طلوع ماه، هنگامی است که سوزی و سم به مکان ساحلی مخفی خود می فرایند و در آن جا آغاز به پایکوبییدن می نمایند. اندرسون و یئومان این لحظه را در یک برداشت و با دوربین ثابت ضبط کردند تا حرکت بچه های در حال پایکوبییدن تنها جنبشی باشد که درون قاب مشاهده می گردد. این یکی از شاخص ترین و دوست داشتنی ترین قاب های اندرسون است.

2. مینیاتورها در هتل عظیم بوداپست (The Grand Budapest Hotel)

خیره نماینده، تنها لغت صحیح برای وصف نحوه استفاده اندرسون از مدل های مینیاتوری در هتل عظیم بوداپست است. طراح صحنه، آدام استکهوزن، به نیویورک تایمز گفته است که تصاویر، الهام گرفته شده از نقاشی های سرشار از رنگ نقاش مناظر قرن نوزدهمی، کاسپر دیوید فردریش هستند.

آن ها از مایکل لنز، یک نقاش، خواستند تا هنگام نقاشی، سبک فردریک را روی دیوارهای هتل پیاده کند. تیم تهبه هم چنین نگاهی به آرشیو های هتل انداختند و معماری هتل های محلی را مطالعه کردند تا بتوانند معمار را برای ساختن مینیاتورهای مناسب هدایت نمایند.

3. اتاق های جداکانه در قلمرو طلوع ماه

نمای آغازین فیلم و به گونه ای که اندرسون خانواده بیشاپ را در اتاق های جداگانه نشان می دهد، همه آن چیزی را که مخاطب باید درباره جداافتادگی این خانواده بداند، به او منتقل می نماید. این نما از والدین سوزی که نقش آن ها را فرانسیس مک دورمند و بیل موری بازی می نمایند، یک بازتاب بصری از ازدواج شکست خورده آن هاست. رنگ قهوه ای خشک و نورپردازی پاییزمانند اندرسون فضای پوسیده و رو به زوال رفته این ازدواج را به خوبی نشان می دهد.

4. جلوه های ویژه در جزیره سگ ها (Isle of Dogs)

بهترین نمای جزیره سگ ها ترکیبی است از بافت قابل لمس مینیاتورها با سبکی که از انیمیشن های استاپ-موشن می آید و مقداری استفاده از جلوه های ویژه. وقتی که آموزشگاه فیلم جزیره سگ های اندرسون را در بین نامزدهای نهایی اسکار بهترین جلوه های ویژه قرار داد، هیچ کس تعجب نکرد.

پیش از آن تنها دو فیلم انیمیشن توانسته بودند به لیست نامزدهای نهایی این رشته راه پیدا نمایند. کوبو و دو تار (Kubo and the Two Strings) 2017 و کابوس قبل از کریسمس (The Nightmare Before Christmas) 1994. جزیره سگ ها به همراه شگفت انگیزان 2 (The Incredibles 2 ) توانستند با هم در یک سال به این لیست راه پیدا نمایند.

5. لنز آنامورفیک در خانواده رویال تننبام (The Royal Tenenbaums)

یئومان برای ضبط صحنه های داخلی فیلم از لنزهای آنامورفیک صفحه عریض استفاده کرد تا شخصیت ها اغلب به گونه ای به نظر برسند که در مرکز جهانی خود گیرافتاده اند. همان طور که این فیلم بردار به مجله ای اس سی (ASC) گفت: یکی از چیزهایی که درباره فیلم برداری با لنزهای آنامورفیک دوست دارم این است که شما می توانید چند شخصیت را با هم داشته باشید و با این حال به هرکدام آن ها نزدیک باشید و این باعث می گردد که بتوانید از کات دوری کنید.

نماهای زیادی در خانواده رویال تننبام وجود دارند که یک نفر در مرکز تصویر نهاده شده است و چیزهای دیگر با جهت گیری به سمت لبه های قاب، به او پشت نموده اند و بعد قاب هایی وجود دارند که 9 نفر در آن جای گذاری شده اند. در صفحه عریض شما می توانید کارهای نمایشی بیشتری بکنید.

6. استفاده از فضای خالی در منور (Bottle Rocket)

اولین فیلم بلند وس اندرسون سال 1996 ساخته شد که اوون و لوک ویلسون در آن نقش آفرینی کردند. اندرسون فیلم نامه را به همراه اوون ویلسون نوشت. فیلم سرآغاز یک همکاری مهم بین اندرسون و رابرت یئومان، فیلم بردار، بود؛ کسی که بعدها با مدیریت فیلم برداری فیلم هایی مانند ولگرد دراگ استورها (Drugstore Cowboy ) گاس ون سنت، تبدیل به یکی از کسانی شد که باید فیلم هایش را دنبال کرد.

اندرسون و یئومان در نخستین همکاری خود استفاده ای خیره نماینده از فضای بصری را به نمایش گذاشتند و راه هایی را یافتند که تنهایی و دورافتادگی شخصیت های خود را به نمایش بگذارند.

7. نرده ها در منور

به نمایش گذاشتن روابط شخصیت ها به وسیله پوشاندن آن ها یکی از حقه های قدیمی یئومان و اندرسون بوده است. استفاده از نرده برای جداکردن آنتونی از دیگنان تنش دراماتیک بصری درباره این که چگونه عشق ایجاد شده می تواند بر دوستی این دو نفر تاثیر بگذارد، ایجاد می نماید.

8. در مرکز بودن در راشمور

وقتی که سخن از ارائه الگوهای بصری بی همتای سینمایی باشد، اندرسن و یئومان دقیق ترینند. سکانسی دل پذیر در کمدی 1998 اندرسون، تمام انجمن هایی را که شخصیت اصلی، مکس فیشر، اداره می نماید با جزئیات نشان می دهد. هر نما مکس را در مرکز قاب نشان می دهد تا تکامل و احتیاج او برای کنترل کردن را به نمایش بگذارد.

9. پنجره ها در خانواده رویال تننبام

اندروسن برای فیلم سوم خود توانست توجه ستارگان سینمایی را به خود جلب کند. بن استیلر، گوئینت پالترو، آنجلیکا هیوستون و جین هکمن در نقش های اصلی این فیلم به ایفای نقش پرداختند. در این فیلم اندرسون و یئومان در استفاده از سبک بصری مخصوص خود پا را فراتر از پیش گذاشتند؛ طراحی صحنه پویا، پوشاندن به وسیله طراحی صحنه؛ همین نما که در آن پنجره ها مارگو جوان و چاس را از هم جدا نموده اند ببینید و گسترش دادن حرکت افقی دوربین. تمام این سه عنصر تبدیل به نشانه های اصلی سبک اندرسون شدند.

10. پرواز مارگو در خانواده رویال تننبام

یکی از نماهای اصلی اندرسن هنگامی است که گوئینت پالترو در نقش مارگو تننبام از اتوبوس خطی سبز رنگ پیاده می گردد و و راه خود را به سمت لوک ویلسون در نقش ریچی تننبام ادامه می دهد. دو شخصیتی که به طور مخفیانه عاشق یک دیگرند.

دوربین اندرسون مارگو را از جلو دنبال می نماید و باعث می گردد مخاطب احساس کند که مارگو در حال پرواز است، این احساس وقتی که با رنگ سبز خیره نماینده اتوبوس و رنگ بژ کت مارگو ترکیب می گردد، فضای رویایی را کامل می نماید.

11. نمای نقطه نظر در خانواده رویال تننبام

خشونت فیلم های اندرسون بازی گوشانه است؛ مانند اقای فاکس شگفت انگیز و قلمرو طلوع ماه، اما یکی از لحظه های بصری خشونت های او زمانی است که در خانواده رویال تننبام یک قصد به خودکشی را به تصویر می کشد.

یک نمای نقطه نظر از ریچی که به موهای بریده شده خود و مچ دست خونین اش نگاه می نماید و همه این ها با الگوی وسواسی ای که موها بر زمینه سینک سفید ایجاد نموده اند شوکه نماینده تر به نظر می رسد. نورپردازی آبی اندرسون نوعی احساس یخ زدگی ایجاد می نماید که باعث ایجاد شدن یکی از مخصوص ترین نماهای زندگی حرفه ای اش می گردد.

12. استفاده از رنگ در در زندگی در آب با استیو زیسو (The Life Aquatic with Steve Zissou)

با فیلم خانواده رویال تننبام و پس از آن فیلم زندگی در آب با استیو زیسو سال 2004، اندرسون بی شک خودش را به عنوان یکی از اساتید استفاده از رنگ به جهان ثابت کرد. فیلم از پس زمینه ثابت اقیانوسی و انواع رنگ های آبی در لحظه های کلیدی مقابل آینه برای بازتاب دادن درونیات شخصیت ها استفاده می نماید.

این نما از بیل مری در نقش استیو زیسو که در انتهای یک اسکله ایستاده است و به جهت مخالف دوربین نگاه می نماید، افسردگی او را به خوبی بازتاب می دهد. احساسی که با آسمان آبی تیره هم خوانی دارد.

13. تابلوی دسته جمعی در زندگی در آب با استیو زیسو

یکی از قدرت هایی که اندرسون طی سال ها فعالیت آن را کامل نموده است، جمع کردن بازیگران اصلی در یک قاب برای خلق کردن تابلوهای ماندگار است. کلید اصلی پوشاندن است و البته این که اندرسن و یئومان از تیرک های قایق استفاده می نمایند تا شخصیت ها را از هم جدا نمایند باعث افزایش تنش بین افراد می گردد.

14. نمای دریچه در زندگی در آب با استیو زیسو

اندرسون و یئومان این نمای دریچه ای را طی زندگی در آب با استیو زیسو تکرار می نمایند، نمایی که در آن شحصیت های مختلف را در مرکز قاب نشان می دهند. این استعاره های بصری در برانگیزاندن احساس گیرافتادن شخصیت ها، به خصوص شخصیت هایی مانند جین که آنجلیکا هیوستون نقش آن را بازی می نماید، تاثیرگذار هستند.

15. نماهای خارجی از طبیعت هند در دارجلینگ محدود (The Darjeeling Limited )

پنجمین فیلم اندرسون داستان سه برادر با بازی آدرین برودی، اوون ویلسون و جیسون شوارتزمن است که امیدوارند توسط یک سفر در طول هند، به وسیله قطار، دوباره با هم ارتباط برقرار نمایند. اندرسن می تواند با صحنه های مصنوعی خیره نماینده عمل کند، اما برای ضبط کردن نماهای خارجی از طبیعت هند، او هوشمندانه تصمیم گرفت که به دل طبیعت بزند و نتیجه برخی از بهترین نماهایی است که او تا به امروز گرفته است.

16. قطار در حال حرکت در دارجلینگ محدود

یئومان در مصاحبه ای به تلگراف گفت: وس دوست دارد شما را از منطقه اطمینان خارج کند، و گاهی شما در موقعیت خیلی سختی قرار می گیرید. وقتی که دارجلینگ محدود را ساختیم، در حال فیلم برداری داخل یک قطار بودیم و او اصرار داشت که قطار باید همواره در حال حرکت باشد و همین بود که باعث شد در یک قطار واقعی فیلم برداری کنیم، نه یک دکور قطار و خب همین به طور منطقی باعث ایجاد چندین مشکل شد.

17. آبشار در آقای فاکس شگفت انگیز (Fantastic Mr. Fox)

برای کارگردانی نخستین انیمیشن استاپ موشن خود، اندرسون برای مدتی از یئومان جدا شد و تریستان الیور را استخدام کرد. کسی که پیش از آن با مدیریت تصویربرداری انیمیشن های کلاسیکی مانند فرار مرغی (Chicken Run) و انیمیشن برنده اسکار والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش نما (Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit) توانسته بود برای خودش در این رشته اسم و رسمی پیدا کند.

برای ضبط این نمای خیره نماینده، اندرسون و الیور از بسته بندی پلاستیکی استفاده کردند تا بتوانند آبشار را بازسازی نمایند. هیچ قابی که بازتاب دهنده تنهایی باشد، هرگز تا این اندازه زیبا و نفس گیر نبوده است.

18. مزرعه در آقای فاکس شگفت انگیز

یکی از اعضای کلیدی صحنه آقای فاکس شگفت انگیز، طراح صحنه، نلسون لوری بود که از نزدیک با اندرسون و الیور کار کرد تا بتواند فیلم را شبیه به آن چه حالا هست، بکند. کار خیره نماینده لوری در طراحی مزرعه یکی از دلایل اصلی خیره نماینده بودن نماهای اندرسون است.

19. رنگ ها در آقای فاکس شگفت انگیز

لوری و اندرسون با در اولویت قرار دادن نظریه رنگ ها، آغاز به طراحی جهانی اقای فاکس شگفت انگیز کردند و به آن جان بخشیدند. لوری سال 2009 به مجله کامینگ سون (Coming Soon) گفت: ترکیبی از رنگ های محدود در اختیار داشتیم، چیزی که برای یک فیلم انیمیشن غیرمعمول است. هیچ سبز یا آبی ای نبود. بیش تر رنگ های پاییزی بودند.

تصمیمی که به بسیاری از نماهای اندرسون فضایی گرم و روستایی بخشید، کاملا متناسب با فضای خانواده ای که داستان حول آن ها می چرخد.

20. دوربین شکاری در قلمرو طلوع ماه

اندرسون برای قلمرو طلوع ماه دوباره با یئومان همکار شد؛ فیلمی که آن ها در موقعیت های مکانی مختلفی در خلیج ناراگانست و جزیره راد آن را ضبط کردند. دیوانه نماینده ترین نماهای اندرسون، نماهایی مانند این نمای دوربین شکاری هستند که می توانند منتقدان را در روبرو با فیلم های او به دو گروه تقسیم نمایند، اما هوادارن اندرسون او را دقیقا برای همین نماهای غافلگیرانه و لذت بخش اش دوست دارند.

21. نماهای عریض در قلمرو طلوع ماه

وس اندرسون و رومن کوپولا برای بهترین فیلم نامه غیراقتباسی نامزد اسکار شدند، اما به طور عجیبی فیلم برداری درخشان یئومان به چشم اعضای آموزشگاه نیامد. اندرسون و یئومان به طور حرفه ای از فضا استفاده می نمایند تا داستان دو عاشق خود را روایت نمایند؛ درست مانند همین نمای عریض.

رنگ های استفاده شده توسط یئومان، آقای فاکس شگفت انگیر را به خاطر می آورد چرا که زردها و سبزها یک احساس خاک خوردگی و بی زمانی را به ذهن متبادر می نمایند.

22. خانه درختی در قلمرو طلوع ماه

خانه درختی پیش آهنگی اندرسون یکی ازبهترین صحنه های خود ساخته او است. طراح صحنه آدام استک هوزن به نیویورک تایمز گفت: چندین مرتبه طول کشید تا به ایده نهایی برسیم، چون من مدام آن را در ارتفاعی معقول و ایمن روی کاغذ می کشیدم و این اصلا بامزه نبود. پس وس من را مجبور می کرد که در ارتفاع بیش تر و بیش تر و بیش تر آن را بکشم تا این که به طور دیوانه واری بلند شد.

خانه درختی به قدری در ارتفاع بود که استک هوزن مجبور شد دو درخت را به هم گره بزند تا بتواند از ساختار آن پشتیبانی کند.

23. فانوس دریایی در قلمرو طلوع ماه

این نما از سوزی بیشاپ بالای فانوس دریایی خانواده اش، نبدیل به یکی از تعریف نماینده ترین نماهای اندرسون شده است. لرزش امواج لباس نارنجی او در مقابل آسمان آبی و جای گذاری دقیق سوزی که قاب را به دو نیمه قرینه هم تقسیم می نماید، بخش زیادی از چرایی محبوب بودن اندرسن به عنوان یک مولف در سطح بین المللی را بازتاب می دهد.

24. طراحی صحنه در هتل عظیم بوداپست

یئومان بالاخره با هتل عظیم بوداپست توانست نخستین نامزدی اسکار در رشته بهترین فیلم برداری را به دست بیاورد. این فیلم که غالبا به عنوان بهترین کار کارنامه اندرسون شناخته می گردد، ضیافتی است از نماهای بی نقص که طراحی صحنه و کارگردانی هنری قرن بیست و یکم را به کمال رسانده اند.

25. هتل در هتل عظیم بوداپست

یئومان درباره یافتن محل فیلم برداری به عنوان هتل به تلگراف گفت: یک ساختمان عظیم در گورلیتز آلمان بود که برای کرایه دادن گذاشته شده بود و در آن موقع اشغال نبود. وس رفت و آن را دید. پنج طبقه ساختمان با یک پنجره سقفی زیبا روی آن. تقریبا مکان بی نقصی بود، چرا که آن ها تیم های صحنه و بچه های لباس و اتاق دوربین را در دو طبقه بالایی جا دادند و سایر طبقات تبدیل به هتل ما شدند.

26. مینیاتورها به جای واقعیت در هتل عظیم بوداپست

اندرسون طی هتل عظیم بوداپست به طور عامدانه با تصورات مخاطب بازی می نماید و جای صحنه های واقعی را با مینیاتورها عوض می نماید، به گونه ای که فیلم کیفیتی فانتزی به خود می گیرد. یکی از 9 نامزدی فیلم برای جوایز اسکار، بهترین طراحی صحنه بود.

27. نماهای بسته در هتل عظیم بوداپست

وقتی که اندرسون و یئومان از شما می خواهند که عاشق یک شخصیت شوید، می دانند که دقیقا چگونه باید نماهای بسته ای بگیرند که این اتفاق بیافتد. این نما از سیرشا رونان در نقش آگاتا احتمالا رویایی ترین نمای اندرسون است؛ نگه داشتن چهره فرشته گون رونان در مرکز قاب و چرخاندن نورهای مه آلود در اطراف آن باعث می گردد اندرسن مطمئن باشد که آگاتا همان تاثیری را بر مخاطبان می گذارد که بر زیرو.

28. میز پذیرش در هتل عظیم بوداپست

طراحی هنری در هتل عظیم بوداپست به طور بصری خیره نماینده است و کاملا هماهنگ با عشق اندرسون به نماهای قرینه؛ در بسیاری از موارد اهمیتی ندارد دوربین به کجا اشاره می نماید، چرا که همه جا نماهای کامل وجود دارند.

این نمای چشم پرنده از میز پذیرش هتل به اندازه ای اندرسونی است که یک نما می تواند باشد.

29. ترکیب بندی های کلاسیک در جزیره سگ ها

اندرسون برای دومین انیمیشن استاپ موشن خود، یکبار دیگر با فیلم بردار آقای فاکس شگفت انگیر، تریستان اولیور، در یک تیم نهاده شد؛ با استفاده از تصویربرداری صفحه عریض ژانر وسترن. بهترین نماهای این جفت هنری حاصل به هم پیوستن ترکیب بندی های کلاسیک سینمایی با تازگی مخصوص سبک اندرسون که تبدیل به یکی از امضاهای او شده است، می باشد.

30. در جزیره سگ ها

اندرسون اعلام نمود که برای ساخت جزیره سگ ها که برای او دومین نامزدی اسکار در رشته بهترین انیمیشن، بعد از آقای فاکس شگفت انگیز، را همراه داشت، از کارهای آکیرا کوروساوا و هایائو میازاکی الهام گرفته است.

یکی از بهترین سکانس های فیلم یک نمایش از گله هایی است که رقیب یک دیگراند؛ نمایی که ترکیب بندی بصری یک دوئل وسترن کلاسیک را دارد.

منبع: indiewire

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 خرداد 1400 بروزرسانی: 26 خرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 822

به "30 قاب سینمایی بی نظیر که جهت حرفه ای وس اندرسون را تعریف می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "30 قاب سینمایی بی نظیر که جهت حرفه ای وس اندرسون را تعریف می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید