آتش سوزی در تالاب میقان اراک

به گزارش چای قند پهلو، آتش سوزی در تالاب میقان

ساعاتی از خبر زلزله 5.2 ریشتری که استان تهران و اطراف آن را لرزانده بود نگذشته بود که در واپسین ساعات روز پنج شنبه، 30 آذر ماه در همه رسانه های ملی و مجازی خبر آتش سوزی در تالاب میقان، در تیتر اخبار نهاده شد و برای دومین بار متوالی، در این روز، مردم ایران به شوک فرو رفتند و ضایعه ای طبیعی و زیست محیطی به وجود آمد. تالاب میقان در شهر اراک و در استان مرکزی واقع شده است و یکی از اکوسیستم های مهم و آشیانه پرندگان نادر و در حال انقراض است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم خبر آتش سوزی در تالاب میقان را مرور کنیم.

آتش سوزی در تالاب میقان اراک

درست در ساعات اولیه بامداد یکم دی ماه، در تالاب میقان شهر اراک، آتش سوزی در تالاب میقان حاصل شد که نه تنها باعث به خطر افتادن اکوسیستم این تالاب شد بلکه، باعث افزایش پارامترهای آلودگی هوای شهر اراک نیز شد. رضا میرزایی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به حضور میریت بحران استان مرکزی و معاون عمرانی استانداری استان از ساعات اولیه آتش سوزی در محل حادثه نیز در ادامه اذعان کرد که: به دلیل شرایط خاصی که تالاب دارد به رغم همکاری خوبی که میان نیروهای آتشنشانی و اداره کل محیط زیست با هم داشته اند، تاثیری در فرایند خاموش کردن شعله های آتش هنوز نداشته است. آتش سوزی در تالاب، قسمت های زیادی از آن را درگیر کرد اما این آتش سوزی در قسمت های کم عمق تالاب به وقوع پیوست که به همین دلیل امکان تردد خودرو یا حرکت با قایق وجود ندارد و همین مسئله، کار خاموش کردن آتش را برای آتشنشانان سخت تر نموده است. میرزایی در ادامه نیز اضافه نمود که: خشکسالی و عدم باراش باران در استان مرکزی و خاصه تالاب میقان، اکوسیستم را خشک نموده و باعث آمادگی نی ها و آمادگی آن ها برای توسعه آتش سوزی شده است. تا زمان بیان این اظهارات درباره شرایط تالاب میقان، مسئولان مربوطه استان مرکزی درخواست بالگرد اطفاء حریق برای جلوگیری از پیشرفت و شیوع آتش را نموده بودند.

البته وی در این میان خبر آتش سوزی در تالاب میقان خبری کمی امیدوار کننده را به خبرگزاری ها درباره شرایط پرندگان تالاب با این مضمون به خبرگزاری ها مخابره کرد: با توجه به این که سمت وزش باد به سمت شهر و گوشه تالاب است، همین امر منجر به جلوگیری از ادامه آتش سوزی تالاب می شود و لذا به این دلیل زیستگاه پرندگان درتالاب بدون پوشش های آتشنشانی مانده است و تمرکزمان بر روی نواحی است که آتش به سمت آن شعله ور و در حالی پیشروی است، می باشد و حتی الامکان امکان توسعه آتش سوزی به سمت زیستگاه پرندگان وجود ندارد. همان طور که گفته شد، این آتش سوزی باعث افزایش پارامترهای آلودگی در شهر اراک شده است و کیفیت هوای هوا در اراک را دچار افتی محسوس نموده است، در حالی که شاخص هوای شهر اراک در شرایطی مناسب به سر می برد، از جمله اندازه منوکسید کربن نسبت به روزهای دیگر سه برابر و اندازه گوگرد هم دو برابر افزایش یافت. در گزارش های مردمی و تصویری که از شهر اراک مخابره شد، می شد به وضوح این دود بزرگ ناشی از آتش سوزی را که به طرف شهر در حال پیشروی بود را دید. آقای میرزایی در شرح این که چرا این اکوسیستم آمادگی توسعه آتش به این سرعت را داشته است اضافه نمود که: ورود پساب تصفیه خانه شهر به تالاب میقان، باعث تغییراتی در قسمتی از این تالاب را که بزرگ ترین معدن سولفات سدیم کشور هم هست، شده و رشد نی ها در سمتی از تالاب را که ورود پساب تصفیه خانه صورت می گیرد را رقم زده است.

سعید فرخی، مدیریت بحران استانداری استان مرکزی در مصاحبه ای نیز اعلام نمود که: سطح درگیری آتشسوزی در تالاب میقان تالاب میقان به 10 هکتار رسیده است و منطقه آتش سوزی در حد فاصل فرودگاه اراک و شرکت املاح معدنی است که به طور کامل، حالت باتلاقی دارد و نیروهای آتشنشانی و اطفای حریق احتمال دسترسی به آن را ندارند. ایشان در ادامه اضافه نمودند که کوشش و رایزنی مسئولان شهر اراک برای تامین ماشین آلات سنگین و به منظور بسترسازی برای دستیابی نیروی انسانی برای عملیات اطفای حریق، در دست آنالیز و اقدام است.

و اما دلیل آتش سوزی چه بوده است؟

فرماندار اراک، آقای حسین بختیاری در ادامه عملیات مهار آتش در تالاب میقان اعلام نمود که با به کار گیری هواپیماهای آب پاشی که از تهران راهی استان مرکزی شده بودند، آتش تالاب مهار شد و در نهایت آنچه که، سوخت تنها گیاهان خشک شده و نیزارها بود. به گفته این مقام محلی، 50 هکتار از اراضی تالاب میقان در نهایت بر اثر این آتش سوخت. مقامات مسئول سازمان محیط زیست بعلاوه دلیل آتش سوزی در تالاب میقان را با توجه به فصل سرما و آغاز آتش سوزی از نیمه شب عیرطبیعی دانستند و آغاز آتش را به عوامل غیر طبیعی مرتبط دانستند و دلیل آتش سوزی بی احتیاطی شکارچیان غیرمجاز یا افراد ناآگاه در این منطقه دانستند. در حال حاضر حریق در این تالاب اطفائ شده است. تالاب میقان در فاصله 7 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است و سالانه پذیرای تعدادبسیار زیادی از پرندگان مهاجر کمیاب و نادر از سراسر دنیا است. در امسال، 12 هزار درنا، 4هزار غاز معمولی، انواع اردک ها و سایر پرندگان دیگر در این تالاب حضور دارند.

منبع: الی گشت
انتشار: 16 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 16 اردیبهشت 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1202

به "آتش سوزی در تالاب میقان اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتش سوزی در تالاب میقان اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید