بتسدا رسما زیرمجموعه مایکروسافت شد؛ برخی بازی ها انحصاری می شوند
به گزارش چای قند پهلو، خبری که تابستان امسال صنعت بازی را تکان داد، بالاخره به حقیقت پیوسته است. شرکت بازی سازی بتسدا، از این پس به عنوان یکی از زیرمجموعه های مایکروسافت و ایکس باکس شناخته خواهد شد. هر دو شرکت بتسدا و مایکروسافت امروز بیانیه ای رسمی منتشر شد و نهایی شدن این موضوع را اعلام کردند.
- مایکروسافت به طور کامل مجموعه بتسدا را خرید
در واقع از ماه ها پیش که مایکروسافت تصمیم خود مبنی بر خرید بتسدا با رقم 7.5 میلیارد دلار را اعلام کرد، هر دو شرکت مشغول ادامه مذاکرات و همچنین انجام مراحل حقوقی بوده اند. یکی دو روز پیش و با دریافت تأییدیه های رسمی در اروپا و امریکا و نهایی شدن قراردادهای لازم، بتسدا رسما به مایکروسافت پیوست و از امروز باید این شرکت را به عنوان یکی از زیرمجموعه های مایکروسافت و ایکس باکس قلمداد کنیم.
در واقع مایکروسافت شرکت زنیمکس میدیا (ZeniMax Media) را خریداری کرده است. این شرکت صاحب بتسدا، هشت استودیوی زیرمجموعه و همچنین مجموعه بازی های مختلفی است که همه آن ها از این پس بخشی از مایکروسافت خواهند بود.
شرکت بتسدا منحل نخواهد شد و استودیوهای بازی سازی زیر نظر بتسدا به کار خود مثل گذشته ادامه خواهند داد. با این حال، مایکروسافت در حال حاضر صاحب این استودیوهای جدید شده است.
- Bethesda Game Studios
سازنده سری بازی های فال آوت، الدر اسکرولز و استارفیلد
- Id Software
سازنده سری بازی های دووم و Rage
- Zenimax Online Studios
سازنده بازی های الدر اسکرولز آنلاین
- Arkane Studios
سازنده سری بازی های دیس آنرد
- Machine Games
سازنده بازی های ولفنشتاین
- Tango Gameworks
سازنده سری بازی های The Evil Within و گوست وایر توکیو
- Alpha Dog Studios
(سازنده بازی های موبایل)
- Roundhouse Studios
(استودیوی کمکی و سازنده بازی های موبایل)
حقوق تمام مجموعه بازی های بتسدا، اعم از فال آوت، دووم، الدر اسکرولز، ولفنشتاین و دیگر مجموعه ها، همگی به مایکروسافت منتقل شده است و مایکروسافت می تواند به هر شکلی که می خواهد نسبت به آینده این مجموعه ها تصمیم بگیرد.
فیل اسپنسر، مدیر بخش ایکس باکس در مایکروسافت، طی بیانیه ای درباره پیوستن بتسدا به مایکروسافت گفته است: با اضافه شدن تیم های بازی سازی بتسدا، گیمرها باید بدانند که کنسول های ایکس باکس، کامپیوتر و ایکس باکس گیم پس بهترین مکان برای تجربه بازی های بتسدا خواهند بود. برخی از بازی های آینده بتسدا به صورت انحصاری روی ایکس باکس و کامپیوتر عرضه خواهند شد.
مدیر ایکس باکس ادامه داده است: همان طور که پیش از این گفته بودیم، بسیار مهم است که بتسدا مثل گذشته به ساخت بازی ادامه دهد. ما از استودیوهای بازی سازی بتسدا پشتیبانی خواهیم کرد تا بازی های آن ها حتی در اختیار مخاطبی وسیع تر از گذشته قرار بگیرد. به آن ها کمک خواهیم کرد تا بازی های آینده بتسدا را به بزرگترین و محبوب ترین بازی های تاریخ آن ها تبدیل کنیم. ایکس باکس و بتسدا سالیان است که دیدگاهی یکسان درباره آینده صنعت بازی داشته اند. چه به عنوان طرفداران و چه به عنوان بازی سازان، بتسدا کاملا ظرفیت ایکس باکس گیم پس را درک می کند.
مایکروسافت اضافه کرده است که در آینده نزدیک، بیشتر درباره استودیوهای بازی سازی خود و بازی های ایکس باکس صحبت خواهد کرد. در اولین حرکت قرار است تعدادی بازی بتسدا به آرشیو ایکس باکس گیم پس اضافه شوند که جزئیات آن ها به زودی اعلام خواهد شد.
در ادامه به دو سه نکته درباره این اتفاق بزرگ صنعت بازی، اشاره خواهیم کرد.
بتسدا از این پس چه ساختاری خواهد داشت؟
شرکت بتسدا کاملا ساختار گذشته خود را حفظ خواهد کرد و به فعالیت خود مثل قبل ادامه خواهد داد. این شرکت که تهیه و توزیع بازی های استودیوهای مختلف این شرکت را بر عهده دارد، پابرجا خواهد بود. اینکه بتسدا بتواند خود به عنوان یک شرکت مجزا به انتشار بازی ادامه دهد، طبق گفته سخنگوی بتسدا یکی از مهم ترین درخواست های آن ها بوده است.
بر خلاف استودیوهای مختلف مایکروسافت مثل آبسیدین، کوالیشن یا نینجا تئوری که همگی تحت زیرمجموعه ای به نام ایکس باکس گیم استودیوز فعالیت می کنند، استودیوهای بتسدا تحت نظر شرکت بتسدا باقی خواهند ماند. در واقع شرکت بتسدا به زیرمجموعه مایکروسافت تبدیل می شود، اما به عنوان یکی از بخش های بازی مایکروسافت، به فیل اسپنسر و ایکس باکس جواب خواهد داد.
کسب درآمد و صد البته بازگشت سرمایه بسیار بزرگی که مایکروسافت در بتسدا کرده، یکی از اهداف اصلی بتسدا خواهد بود. بتسدا به انتشار بازی های خود با نام بتسدا ادامه خواهد داد، اما مایکروسافت و ایکس باکس درباره سیاست های این شرکت تصمیم می گیرند؛ بدین معنا که فرضا ممکن است مایکروسافت تصمیم بگیرد تا با هدف افزایش تعداد مشترکان سرویس ایکس باکس گیم پس، قید درآمد حاصل از فروش یک بازی بتسدا روی پلتفرم های دیگر را بزند و بازی را معینا و به صورت انحصاری روی ایکس باکس گیم پس عرضه کند.
آیا بازی های آینده بتسدا انحصاری ایکس باکس خواهند شد؟
از همان زمان اعلام خبر تصمیم مایکروسافت در خرید بتسدا، هم مدیران بتسدا و هم مدیران ایکس باکس درباره این موضوع کمی صحبت کرده اند. در حال حاضر هم که بتسدا رسما به مایکروسافت پیوسته، محتوای این صحبت ها تغییر نکرده اند و همه حرف ها از یک نکته می گویند: برای هر بازی به صورت جداگانه تصمیم گیری خواهد شد.
فیل اسپنسر، مدیر ایکس باکس، بارها به این موضوع اشاره کرده که دیدگاه صفر و صدی نسبت به انحصاری شدن بازی های بتسدا ندارند؛ یعنی قرار نیست همه بازی های آینده بتسدا انحصاری یا همه آن ها روی تمام پلتفرم ها عرضه شوند. برای تک تک بازی ها به صورت جداگانه تصمیم خواهند کرد.
یکی از اهداف اصلی مایکروسافت در خرید بتسدا، تولید محتوای بیشتر برای سرویس ایکس باکس گیم پس، ولی همچنین تولید محتوای انحصاری بوده است. انتظار داشته باشید تا تعداد زیادی از بازی های آینده بتسدا، به صورت انحصاری روی پلتفرم های مایکروسافت و کامپیوتر عرضه شوند. با این حال، همچنین انتظار داشته باشید تا احتمالا پس از مدت زمانی معین، برخی از همان بازی های انحصاری هم به پلتفرم های دیگر بیایند.
- آیا بازی های بتسدا انحصاری ایکس باکس هستند؟ مدیر ایکس باکس پاسخ می دهد
نکته مهم این جاست که تمام بازی های بتسدا روی سرویس ایکس باکس گیم پس عرضه خواهند شد؛ سرویسی که اشتراک ماهیانه آن ده دلار است. حتی در صورت عرضه بازی های آینده بتسدا روی دیگر پلتفرم ها، مثل پلی استیشن، با قیمتی شصت-هفتاد دلاری، باز هم ارزش خرید سرویس مایکروسافت بسیار بالاتر است. برای مثال، وقتی می توان استارفیلد را (به همراه صد بازی دیگر) با اشتراک ماهیانه ده دلار تهیه کرد، چرا باید آن را جداگانه با قیمت هفتاد دلار روی پلی استیشن خرید؟
در نهایت، بازی های بتسدا ممکن است حتی روی دیگر پلتفرم ها هم عرضه شوند، اما همان طور که فیل اسپنسر می گوید، بدون شک بهترین مکان برای تجربه آن ها، سرویس ایکس باکس گیم پس خواهد بود.
پشتیبانی مایکروسافت از استودیوهای بتسدا چگونه خواهد بود؟
به عنوان زیرمجموعه ای از ایکس باکس و مایکروسافت، تمام استودیوهای بتسدا که به مایکروسافت پیوسته اند، در کنار استودیوهای ایکس باکس فعالیت خواهند کرد؛ یعنی مایکروسافت همان طور با این استودیوها رفتار می کند که با استودیوهای ایکس باکس گیم استودیوز رفتار کرده است.
ده پانزده استودیوی ایکس باکس، در کنار هفت-هشت استودیوی بتسدا، می توانند تکنولوژی های مختلف خود را به اشتراک بگذارند، از پشتیبانی مشترک مایکروسافت بهره مند شوند، در توسعه بازی ها به یکدیگر کمک کنند و بسکمک از همکاری مختلف دیگری که فقط به خاطر اینکه تحت نظر مایکروسافت فعالیت می کنند، ممکن شده است.
اگر این حرکت به خوبی اجرا شود، می تواند قدرت بسیار بیشتری به تمام استودیوها در توسعه بازی هایشان ارائه کند. بهترین نمونه این موضوع، استودیوهای بازی سازی سونی است. استودیوهای بازی سازی سونی به صورت دوره ای و چند بار در سال گرد هم می آیند و آموخته های جدید خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند. استودیوهای سونی می توانند در صورت نیاز با تیم تکنولوژی سونی (مستقر در ناتی داگ) برای حل مسائل بازی های خود و بهبود آن تماس بگیرند. به نظر می رسد که مایکروسافت هم می خواهد چنین چیزی را برای استودیوهای خود به وجود بیاورد که حرکتی بسیار خوب و مهم در پیشرفت آن هاست.
استودیوهای مختلف مایکروسافت همچنین می توانند در توسعه بازی های مختلف بتسدا به آن ها کمک کنند؛ یعنی برای مثال می توان ساخت یک فال آوت فرعی را به یکی دیگر از استودیوهای مایکروسافت، به غیر از استودیوهای معمول بتسدا سپرد. مایکروسافت می تواند از ظرفیت کامل مجموعه های محبوب و بزرگ بتسدا در استودیوهای متعددی که دارد، استفاده کند.
مایکروسافت بتسدا را از ورشکستگی نجات داد
نکته ای که به هنگام صحبت از قضایای بین بتسدا و مایکروسافت هرگز به آن اشاره نمی شود، شرایط نابه سامان بتسدا از دیدگاه اقتصادی در چند سال اخیر است. بر خلاف گفته های معمول، مایکروسافت با تصاحب بتسدا و بسکمک از دیگر استودیوها، تجارت ویدیوگیم را خراب نکرده، بلکه این استودیوها و شرکت ها را از نابودی نجات داده است. مدیران استودیوهای مستقلی مانند دابل فاین، آبسیدین و این اکسایل اینترتینمنت که به مایکروسافت پیوسته اند، پیش از این به وضوح از شرایط اقتصادی بد استودیوهای خود و نجات استودیو توسط مایکروسافت گفته اند. بتسدا به عنوان شرکتی بسیار بزرگتر از یک استودیوی مستقل، بی پرده درباره این موضوع صحبت نکرده بود، اما آن ها هم در شرایط اقتصادی بسیار بدی قرار داشته اند.
مایکل پکتر، تحلیلگر صنعت بازی، طی مصاحبه ای در سال 2018 با اشاره به خروجی های بتسدا و شرایط اقتصادی این شرکت، ورشکستی آن ها یا پیوستن به شرکتی دیگر را پیش بینی کرده بود. پکتر با اشاره به فروش بسیار بد بازی هایی مثل دیس آنرد 2، ولفنشتاین 2 و بزرگترین مجموعه های بتسدا مثل فال آوت و الدر اسکرولز که سال هاست هیچ خروجی نداشته اند، در سال 2018 آغاز مذاکرات بتسدا با شرکت هایی مثل الکترونیک آرتز، اکتیویژن، مایکروسافت و حتی آمازون و گوگل را در آینده ای نزدیک ممکن خوانده بود. او اضافه کرده بود که باید انتظار داشته باشیم تا خاتمه 2020 یکی از شرکت های نامبرده، بتسدا را بخرد.
طولی نکشید تا شرایط در واقع حتی برای بتسدا بدتر شود. این شرکت در سال 2019 بازی آنلاین فال آوت 76 را منتشر کرد که نه تنها یکی از بدترین عرضه های تاریخ صنعت بازی را تجربه کرد، بلکه نامش به عنوان یکی از بزرگترین شکست های صنعت بازی ثبت شد؛ آن هم برای مجموعه ای در حد و اندازه فال آوت. بتسدا همان حین که مشغول دست و پنجه نرم کردن با فروش بسیار پایین فال آوت 76 بود، بازی موبایل الدر اسکرولز را وارد بازار کرد تا به کمک آن درآمدی کسب کند، اما از این بازی حتی نتیجه ای بدتر گرفت.
حتی فکر کردن به نتیجه احتاقتصادی پیوستن بتسدا به الکترونیک آرتز یا اکتیویژن ترسناک است. در حال حاضر، بتسدا می تواند همان برنامه های گذشته خود را ادامه دهد، مثل قبل بازی بسازد و هر شش-هفت سال یک بار شماره جدید فال آوت یا الدر اسکرولز را عرضه کند. تصور اینکه چگونه اکتیویژن یا الکترونیک آرتز می توانستند این نقش آفرینی های بزرگ را به نابودی بکشانند، یا حتی بدتر از آن، گوگل و آمازون به طور کلی منجر به از هم پاشیدن بتسدا شوند، به هیچ وجه سخت و دور از ذهن نیست. پیوستن بتسدا به مایکروسافت، بهترین اتفاقی بود که می توانست برای بازی های بتسدا و استودیوهای بازی سازی این شرکت رخ دهد.
از گوشه و کنار به گوش می رسد که بتسدا بالاخره در سال جدید میلادی، بالاخره از استارفیلد پرده خواهد برداشت. با این حال، پاسخ به این سؤال که آیا بازی در 2021 عرضه می شود و نسخه پلی استیشن دارد یا خیر، ممکن نیست.
منبع: دیجیکالا مگ