آنالیز دقیق iPhone 16 Pro: تغییرات باتری، حذف آنتن 5G، و پیشرفت در تعمیرپذیری

به گزارش چای قند پهلو، باتری تازه با طراحی فلزی و بهینه

در آنالیز های تازه iFixit از iPhone 16 Pro، یکی از بزرگترین تغییرات این مدل نسبت به نسخه های قبلی، معرفی باتری کاملاً محصور شده است. این باتری مشابه باتری هایی است که پیش تر در اپل واچ دیده شده بود و از محفظه فلزی برای محافظت بیشتر استفاده می نماید. این طراحی فلزی تازه به معنای ایمنی بیشتر در برابر خطرات احتمالی است. به عنوان مثال، در صورتی که به طور تصادفی جسم تیزی وارد باتری گردد، خطر آتش سوزی کاهش می یابد.

آنالیز دقیق iPhone 16 Pro: تغییرات باتری، حذف آنتن 5G، و پیشرفت در تعمیرپذیری

علی رغم فضای اشغال شده به وسیله این محفظه فلزی، باتری iPhone 16 Pro ظرفیت بیشتری دارد. این باتری با ظرفیت 13.94 وات-ساعت از مدل سال گذشته یعنی iPhone 15 Pro که دارای باتری 12.7 وات-ساعت بود، قوی تر است. این افزایش ظرفیت به ویژه جالب است، زیرا وجود مواد اضافی اطراف باتری معمولاً باعث کاهش حجم داخلی می گردد، اما در اینجا اپل پیروز شده بدون افزایش حجم کلی گوشی، ظرفیت باتری را افزایش دهد. iFixit احتمال می دهد که علت این پیروزیت، احتیاج کمتر باتری های محصور شده به فضای اضافی برای احتمال تورم باتری باشد.

اضافه شدن دکمه کنترل دوربین و حذف یکی از آنتن های 5G mmWave

یکی از ویژگی های نوی که در iPhone 16 Pro معرفی شده، دکمه کنترل دوربین است که برای کاربران حرفه ای بسیار مفید خواهد بود. اما اضافه شدن این دکمه باعث شد تا اپل مجبور به انجام تغییراتی در طراحی داخلی گوشی گردد. به منظور ایجاد فضای کافی برای این دکمه نو، یکی از آنتن های 5G mmWave که در نسخه های قبلی وجود داشت، حذف شده است.

در مدل های استاندارد و Plus که دارای شاسی آلومینیومی هستند، این تغییر تاثیر چندانی بر عملکرد شبکه نخواهد داشت، اما در مدل های Pro و Pro Max که از فریم تیتانیومی استفاده می نمایند، ممکن است چالش هایی ایجاد کند. فریم تیتانیومی به علت تراکم بیشتر، می تواند سیگنال ها را به سختی عبور دهد و حذف یک آنتن ممکن است باعث کاهش عملکرد 5G گردد.

برای جبران این موضوع، اپل تصمیم گرفت آنتن را به بخش بالای گوشی و نزدیک به لبه بیرونی منتقل کند. این قسمت در نزدیکی بخش بالایی دستگاه قرار گرفته است و به نظر می رسد که اپل فضای بیشتری در آنجا ایجاد نموده تا آنتن نو بتواند به خوبی جایگذاری گردد. با این حال، احتمالاً عملکرد شبکه 5G mmWave در این مدل ها تا حدی کاهش خواهد یافت، هرچند iFixit با طعنه اشاره می نماید که این فناوری در حال حاضر به علت محدودیت پوشش و احتیاج به ایستگاه های پایه متعدد، اهمیت زیادی ندارد. این نوع سیگنال معمولاً فقط در مکان های پرجمعیت مانند مراکز خرید بزرگ در دسترس است و به علت زیرساخت های ناکافی، استفاده گسترده ای ندارد.

بهبودهای بزرگ در تعمیرپذیری آیفون 16 پرو

یکی از نکات مهم دیگر در آنالیز iFixit، تغییرات عمده در طراحی داخلی آیفون 16 پرو است که تعمیرات این دستگاه را بسیار آسان تر نموده است. از سال گذشته اپل کوشش های زیادی برای بهبود قابلیت تعمیرپذیری آیفون ها انجام داده و این روند در مدل نو ادامه دارد. یکی از این تغییرات، امکان دسترسی به قطعات داخلی بدون احتیاج به جدا کردن صفحه نمایش است.

این طراحی نو که به عنوان طراحی دوگانه ورود (dual-entry) شناخته می گردد، به تعمیرکاران اجازه می دهد تا به راحتی به قطعات داخلی دسترسی پیدا نمایند و بدون اینکه احتیاج به باز کردن صفحه نمایش داشته باشند، تعمیرات انجام دهند. بعلاوه، استفاده از تب های کششی برای باتری، فرآیند تعویض باتری را آسان تر نموده است. هرچند این تب ها ممکن است همواره به درستی عمل ننمایند، اما به هر حال نسبت به روش های قبلی، بسیار ساده تر و کارآمدتر هستند.

علاوه بر این، اپل در iOS 18 قابلیتی معرفی نموده که به کاربران اجازه می دهد قطعات داخلی را با قطعات اصلی (OEM) جایگزین نمایند. این به این معنی است که کاربران می توانند بسیاری از قطعات داخلی آیفون خود را بدون نگرانی از مسائل نرم افزاری یا قفل شدن دستگاه، تعویض نمایند. این تغییر به طور قابل توجهی قابلیت تعمیرپذیری دستگاه ها را افزایش داده و به کاربران اجازه می دهد بدون احتیاج به تعمیرگاه های مجاز، قطعات معیوب را تعویض نمایند.

این تغییرات منجر به افزایش امتیاز تعمیرپذیری آیفون 16 پرو و پرو مکس شده است. سال گذشته، آیفون 15 پرو مکس امتیاز 4 از 10 را از iFixit دریافت نموده بود، اما سال جاری امتیاز این مدل ها به 7 از 10 افزایش یافته که نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در این زمینه است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 مهر 1403 بروزرسانی: 6 مهر 1403 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1499

به "آنالیز دقیق iPhone 16 Pro: تغییرات باتری، حذف آنتن 5G، و پیشرفت در تعمیرپذیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز دقیق iPhone 16 Pro: تغییرات باتری، حذف آنتن 5G، و پیشرفت در تعمیرپذیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید