تصویری قدیمی از گواهینامه دوچرخه در سال 1326

به گزارش چای قند پهلو، به گفته مدیر موزه مردم شناسی شهرستان اوز این سند تاریخی مبنی بر صدور گواهینامه دوچرخه در سال 1326 از سوی مسعود فریدی فرزند زنده یاد محمدعلی، برادر زاده احمد فریدی در ماه جاری (1400) به این موزه تحویل شده است.

تصویری قدیمی از گواهینامه دوچرخه در سال 1326

به گزارش ایرنا، شریف بازرگان اظهار کرد: بر اساس این سند تاریخی مرحوم احمد فریدی فرزند عبدالله، متولد 1312 اهل اوز و دندانپزشک بوده که سالیان متمادی در آلمان می زیسته و در مهرماه 1393 در آلمان به رحمت خدا رفته است.

وی اضافه نمود: گواهینامه مرحوم احمد فریدی، در سال 1326 شمسی صادر شده، مجلّد و دارای چندین برگه و ابعاد آن 12 در 9/5 سانتی متر است.

پنج صفحه اول آن سفید و در صفحه ششم، مشخصات صاحب گواهینامه، محل اقامت، تاریخ صدور و امضای رئیس کلانتری مستقل لار درج شده است. مُهر کلانتری لار و تمبر وزارت دارایی نیز در این صفحه دیده می گردد. دارنده گواهینامه، آن زمان 14 ساله بوده است.

مدیر موزه مردم شناسی اوز گفت که در صفحه هفتم، عکس احمد فریدی هم الصاق شده است؛ صفحه های هشتم و نهم مخصوص درج حُسن رفتار دوچرخه سوار است.

بر اساس این گواهینامه صفحه دهم و یازدهم برای درج سوء رفتار و خطا های احتمالی دوچرخه سوار است.

به گفته بازرگان، نکته جالب در صدور گواهینامه دوچرخه در آن موقع این بود که هم خطا های دارنده گواهینامه و هم محاسن و نکات مثبت دوچرخه سوار در آن قید می شده است و تنها به نقاط منفی دارنده گواهینامه نگاه نمی شده است و جالب تر آنکه صفحه حُسن رفتار جلوتر از صفحه سوء رفتار است.

پشت گواهینامه قید شده که دوچرخه سوار ملزم است همواره گواهینامه، به همراه داشته باشد و تکرار چند تخلف دوچرخه سواری همانند سرعت زیاد، سبقت و انحراف به چپ از موارد ضبط گواهینامه است؛ صفحات به جامانده یعنی دوازدهم تا شانزدهم در این گواهینامه هم خالی است.

اما یکی از جالب ترین قوانین استفاده از دوچرخه در گذشته چنین بود که دوچرخه سوار باید برای استفاده از این وسیله نقلیه، دوره های آموزش را فرا می گرفت و تصدیق نامه (گواهینامه) اخذ می کرد.

در خبری که پیشتر یکی از خبرگزاری ها منتشر نموده بود رییس پلیس مرکز صدور گواهینامه راهور ناجا گفته بود: قدیمی ترین گواهینامه دوچرخه سواری که هم اینک در آرشیو پلیس راهور وجود دارد مربوط به 7 شهریور سال 1345هجری شمسی است. بر اساس این خبر، حسن معینی متولد 1323 در 22 سالگی پیروز به اخد تصدیق نامه دوچرخه سواری شد.

موزه مردم شناسی اوز علاوه بر نگهداری اسناد و اشیای تاریخی، محلی برای برگزاری بسیاری از آیین ها و برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در شهرستان اوز و خطه جنوب فارس است که بسیاری از حامیان آن نیز مقیم کشور های خارجی و حوزه خلیج فارس هستند.

منبع: فرارو
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1396

به "تصویری قدیمی از گواهینامه دوچرخه در سال 1326" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویری قدیمی از گواهینامه دوچرخه در سال 1326"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید