تنها درِ تاریخی کاخ گلستان روی مردم باز می گردد

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران : تنها در ورودی تاریخی باقی مانده کاخ گلستان برای اولین بار پس از 40 سال از سمت خیابان ناصر خسرو در هفته میراث فرهنگی روی مردم باز می گردد.

تنها درِ تاریخی کاخ گلستان روی مردم باز می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر ،تنها در ورودی تاریخی باقی مانده کاخ گلستان برای اولین بار پس از 40 سال از سمت خیابان ناصر خسرو در هفته میراث فرهنگی روی مردم باز می گردد.

آفرین امامی مدیر کاخ گلستان گفت: قرار است درب قدیمی و تاریخی کاخ گلستان که از آن به نام باب عالی یاد می گردد، در هفته میراث فرهنگی بازگشایی گردد. ما برنامه ها را طوری تنظیم نموده بودیم که این اتفاق در اواخر سال 99 بیفتد اما مدتی این کاخ به دلیل شیوع کرونا تعطیل بود.

وی در ادامه گفت: بازگشایی باب عالی همواره از سالهای قبل مطرح می شده و مدیران کاخ هم وعده آن را می دادند اما اجرایی نمی شد. چون بعضی از مسائل را چالش آن می دانستند. اما زمانی که مدیریت این کاخ را تحویل گرفتم از معاون میراث فرهنگی خواستم تا این چالش ها مورد آنالیز قرار گیرد و آن را پیگیری کنم. بنابراین از ابتدای مهر ماه 99 با مشورت های زیادی که با کارشناسان انجام دادیم محسنات و معایب آن را تحلیل کردیم و متوجه شدیم نه تنها بازگشایی این درب زیانی ندارد بلکه محسناتی هم خواهد داشت.

این مقام مسئول توضیح داد: بعضی از کارشناسان مخالف بازگشایی، می گفتند که محل اصلی ورودی کاخ از سمت میدان ارگ بوده که از گذشته هم سردری داشته ولی در دوره پهلوی تخریب شده است. بنابراین تنها راه ورودی به کاخ را باید همان درب میدان ارگ بدانیم. درحالیکه موافقان بازگشایی می گفتند بازگشایی تنها درب تاریخی کاخ، مداخله ای با درب میدان ارگ نخواهد داشت و می توان هر دو درب را باز کرد. درب شرقی یا همان باب عالی تنها درب تاریخی این کاخ بوده است.

امامی گفت: چالش دیگر برای معطل ماندن بازگشایی باب عالی، نصب سیستم های حفاظتی و امنیتی و گیت های فروش بلیت بود. عده ای تصور می کردند که نمی توان این سیستم را در ضلع شرقی ایجاد کرد درحالی که توانستیم به لحاظ الکترونیکی و پرسنلی این تجهیزات و امکانات را فراهم کنیم و اکنون سیستم های حفاظتی هم داخل کاخ و هم خیابان ناصر خسرو را پوشش می دهد. گیت و سیستم فروش بلیت نیز به صورت کامل حتی بهتر از درب غربی تجهیز شد چون در سمت درب میدان ارگ، بخش امانت داری نداشتیم اما در باب عالی داریم. حتی در نظر داریم تا با نام کاخ گلستان سردر مناسبی را در بخش شرقی نصب کنیم. بر سر این موضوع نیز مشورت کردیم که آیا کلمه جهانی باشد یا نه. اما چون معتقد بودیم اینجا اول کاخ بوده و بعدها به واسطه تاریخی بودنش، عنوان جهانی گرفته از عبارت کاخ گلستان برای سردر استفاده خواهیم کرد نه مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان. بنابراین در بخش های دیگری قرار گیری کاخ را در فهرست جهانی اطلاع رسانی خواهیم کرد.

مدیر کاخ گلستان بیان نمود: ما برای بازگشایی باب عالی، پاکسازی های نما، بازسازی و حفاظت های اضطراری را نیز در بخش شرقی انجام دادیم چون در تمام مدتی که این در بسته بوده، شرایط مناسبی نداشت و حتی فضولات پرندگان به نمای بنا آسیب زده بود، که اکنون پاکسازی و بازسازی شده است. یکی از بهترین دلایل برای بازگشایی این درب هم، بازسازی این بخش از کاخ بوده است.

وی اضافه کرد: باب عالی در دوره قاجار محل رفت و آمد اختصاصی شاهان بوده است ولی بعدها در دوره پهلوی دوم برای استفاده از کتابخانه سلطنتی آن هم به صورت موردی باز می شد، اما در دوره انقلاب این در برای همواره بسته بود و همه از سمت میدان ارگ رفت و آمد می کردند. ولی حالا می خواهیم باب عالی را که بیش از 40 سال بسته بوده باز کنیم تا همه مردم از تنها درب تاریخی کاخ هم بتوانند رفت و آمد نمایند البته با این اقدام قرار نیست درب غربی بسته گردد بلکه کاخ گلستان دو درب ورودی خواهد داشت.

امامی گفت: مهمتر از همه اینکه محور گردشگری از سمت میدان امام خمینی، خیابان ناصر خسرو، خانه امام آدینه و بازار تهران وجود داشت اما کاخ گلستان این محور را قطع می کرد و در محور گردشگری این منطقه اصلاً وجود نداشت. درحالیکه با بازگشایی درب شرقی، کاخ گلستان هم به این محور اضافه می گردد. شاید این هم یکی از بهترین دلایل برای بازگشایی باب عالی بود.

امامی شرح داد: وقتی گردشگری از سمت باب عالی وارد کاخ گلستان می گردد، کاملاً می تواند المان های باغ ایرانی را مشاهده کند چون از دری وارد می گردد که اگرچه چوبی است اما قدمتی ندارد پس از آن وارد یک هشتی و راهرو و بعد وارد باغ می گردد و کم کم به بنای اصلی یا همان کاخ ها می رسد. این المان ها در تمام باغ های ایرانی قابل مشاهده است. اما چنین امکانی از درب غربی وجود نداشت.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، ورودی غربی برای اینکه درب اصلی کاخ باشد، چندان مناسب نیست ما با مسائلی زیادی در آن سوی کاخ روبرو هستیم از جمله پارک خودروها تا جلوی در و مسدود شدن ورودی در روزها و ساعاتی که کاخ تعطیل است. ما این نگرانی را داریم که اگر اتفاقی در کاخ بیفتد چطور خودروهای آتش نشانی از سمت غربی با وجود مسدود بودن، راه، وارد کاخ شوند. در واقع ورودی غربی دیگر هویت ورودی یک کاخ را از دست داده است درحالی که ما می توانیم تنها ورودی تاریخی این کاخ را بازگشایی کنیم.

وی اضافه کرد: برای اینکه مردم بتوانند از باب عالی رفت و آمد داشته باشند؛ یکی دیگر از زیرساختها که همان ساعت شمس العماره بود را نیز بازسازی و راه اندازی کردیم. این ساعت سال ها خاموش بود و چند باری هم بازسازی شد ولی دوباره از کار افتاد چون هزینه نگهداری آن سنگین بود. این بار ما از شهرداری منطقه 12 خواستیم تا به ما برای تعمیر ساعت شمس العماره یاری کند. آنها هم طی تفاهمنامه ای از آقای ساعتچی خواستند که کار تعمیر و نگهداری ساعت را به خاتمه برساند. این ساعت چون قدیمی است احتیاج به نگهداری دائمی دارد. همچنین قرارداد شهرداری تا سرانجام سال 1400 است به همین دلیل ما از آقای ساعتچی خواستیم که در کنارشان یکی از کارکنان فنی کاخ هم حضور داشته باشد و نحوه نگهداری از ساعت را به او آموزش دهد. اکنون ساعت شمس العماره دوباره آغاز به کار نموده و صدای آن را اهالی و رهگذران ناصرخسرو می شنوند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 767

به "تنها درِ تاریخی کاخ گلستان روی مردم باز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنها درِ تاریخی کاخ گلستان روی مردم باز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید