تکثیر موفقیت آمیز 10 تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشور

به گزارش چای قند پهلو، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: برای نخستین بار تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) در شرایط نیمه اسارت با موفقیت انجام و 10 نوزاد تمساح متولد شده در سایت تحقیقاتی ریکوکش چابهار به سن حدود یک سالگی نزدیک شده اند.

تکثیر موفقیت آمیز 10 تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشور

ایستگاه ریکوکش چابهار در حوالی روستای درگس واقع در کیلومتر 30 محور ارتباطی جکیگور - چابهار در حریم رودخانه سرباز با هدف تحقیقات و تکثیر و پرورش تمساح پوزه کوتاه مردابی در شرایط اسارت در سال 1389 راه اندازی شد و برای نخستین بار در سال گذشته یک تمساح ماده در این سایت تخمگذاری و در پی آن 10 نوزاد تمساح به جهان آمدند.

به گفته وی، در طبیعت به دلیل مخاطرات زیاد بطور معمول کمتر از 2 درصد تخم های تمساح پوزه کوتاه به مرحله بلوغ می رسند و باتوجه به در معرض انقراض بودن این گونه، تکثیر و مراقبت از تخم های تمساح در اسارت و رهاسازی تمساح ها پس از گذراندن دوران آسیب پذیری و رسیدن به بلوغ و در طبیعت می تواند یکی از روش های موثر در حفظ نسل این گونه ارزشمند به شمار رود.

هوشمند گفت: در حال حاضر تمامی 10 نوزاد تمساح مردابی متولد شده در سایت تکثیر ریکوکش در سلامت کامل رشد کرده و به حدود یک سالگی رسیده اند و شرایط رهاسازی در طبیعت را دارا هستند.

مدیر انجمن دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران شرح داد: در حال حاضر 30 تمساح پوزه کوتاه مردابی بالغ در سایت ریکوکش در فضایی طبیعی به مساحت 10 هکتار نگهداری می شوند و بصورت دستی بوسیله مرغ زنده تغذیه می شوند.

وی اضافه نمود: تمساح پوزه کوتاه مردابی گونه ای است که پراکنش جهانی آن منحصر به کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، نپالو بنگلادش بوده و در برمه (میانمار) نسل آن منقرض شده است. تنها زیستگاه این گونه در کشورمان نیز منطقه حفاظت شده گاندو (باهوکلات) است که زیستگاه های تمساح در آن از شهرستان سرباز در مسیر رودخانه سرباز شروع شده و پس از ادامه در مسیر این رودخانه و رودخانه باهوکلات به برکه کلانی در نزدیکی هور باهو ختم میشود.

هوشمند یاد آور شد: با بروز یک دوره طولانی خشکسالی از سال 1379 در زیستگاه های این منطقه و خشک شدن بخش های زیادی از رودخانه سرباز و باهوکلات بیم آن را می رود که نسل این گونه در ایران رو به انقراض بگذارد.

به گفته وی، بروز سیلاب های سنگین در زیستگاه گاندو و بلعیده شدن نوزادان از طریق همنوعان بالغ خود از عوامل طبیعی تهدید تمساح پوزه کوتاه ایرانی به شمار می رود. از بین بردن زیستگاه این گونه برای فعالیتهای کشاورزی، استفاده بی رویه از آب برکه ها به واسطه پمپاژ و حفر کانال، تغییر در ترکیب آب شیرین رودخانه بواسطه انواع آلودگی های شیمیایی از قبیل آفت کش ها، علف کش ها، قارچ کش ها، روغن موتور و مواد شوینده می تواند برای تمساح ها فاجعه آمیز بوده و بطور مستقیم یا غیرمستقیم نسل آنها را در معرض مخاطره قراردهد، کما اینکه موارد انقراض نسل این گونه در سایر زیستگاه های آن در پنجاب پاکستان، میانمار و بخش هایی از هندوستان نیز اتفاق افتاده است.

مدیر انجمن دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران گفت: طی آخرین سرشماری تعداد شمارش شده تمساح پوزه کوتاه مردابی بر اساس مشاهده مستقیم از طریق اکیپ های سرشماری 201 تمساح اعلام شده است. هرچند تمساح گونه ای بسیار باهوش و خجالتی است و به همین دلیل مشاهده مستقیم آن کاری سخت است بنابراین با توجه به احتمال زیاد عدم مشاهده تعداد زیادی تمساح از طریق اکیپ های سرشماری، تعداد حضور این گونه در منطقه حدود 300 تا 400 تمساح تخمین زده می شود.

هوشمند یادآور شد: بر اساس یک باور قدیمی در بومیان منطقه، وجود تمساح در برکه ها باعث برکت و وسعت روزی مردم منطقه می شود و به همین دلیل بومیان به هیچ وجه اقدام به شکار تمساح نمی کنند.

منبع:خبرگزاری مهر

منبع: دالاهو
انتشار: 30 آذر 1401 بروزرسانی: 30 آذر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1347

به "تکثیر موفقیت آمیز 10 تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکثیر موفقیت آمیز 10 تمساح پوزه کوتاه مردابی برای نخستین بار در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید