ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه و سهام عدالت

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران: کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه اظهار داشت: در شرایط کنونی عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت و ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاری در بازارهای موازی از جمله مسایلی است که می تواند فرایند معاملات بورس را تحت شعاع قرار دهد.

ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه و سهام عدالت

به گزارش خبرنگاران، به نقل از ایرنا؛ علیرضا تاج بر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بورس همواره با ریسک و تهدیدهای مربوط به خود همراه است اما بعضی اوقات این ریسک ها قوی و جدی می شوند و احتیاج به شفاف سازی و رفع ابهام دارند، گفت: اکنون در خصوص سهام عدالت این اتفاق در حال رخ دادن است و سهام عدالت در کنار مدیریت درستی که صورت گرفت در حال فروخته شدن است.

تاج بر به ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه تاکید نمود و اضافه کرد: عدم مدیریت صحیح فروش سهام عدالت سهامداران خرد از جمله مسایلی است که می تواند به شدت فرایند معاملات بورس در بازار را مورد تهدید قرار دهد که این موضوع به عنوان اصلی ترین تهدید بازار تلقی می شود.

این کارشناس بازار سرمایه به دیگر عامل تاثیرگذار بر فرایند معاملات بورس اشاره نمود و گفت: عدم جذابیت بازارهای موازی برای سرمایه گذاری می تواند به شدت فرایند معاملات بورس را مورد تهدید قرار دهد که اکنون هیچ نشانه ای از این اتفاق در بازار وجود ندارد و روز به روز هم جذابیت آن ها در حال کاسته شدن است.

تاج بر به کاهش شتاب در رشد شاخص بورس در بازار اشاره نمود و افزد: بازار در چند روز گذشته به رشد قابل توجهی دست پیدا کرد و افت اخیر شاخص بورس را جبران کرد، این امر باعث شد تا شاخص بورس به استراحتی کوتاه مدت احتیاج داشته باشد که روز گذشته شاهد استراحت شاخص بورس در بازار بودیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اصلاح شاخص بورس اما حجم معاملات روز گذشته قابل توجه بود، گفت: در شرایط کنونی شاهد ورود پرقدرت نقدینگی به بازار از سوی سهامداران حقیقی هستیم؛ بنابراین سرمایه گذاران نباید نگرانی خاصی از این منفی های کوچک در بازار داشته باشند.

اصلاح کوتاه مدت به نفع بورس است

تاج بر گفت: اصلاح کوتاه مدت که به صورت روزانه در بازار رخ می دهد به نفع بازار است و با رشدی که شاخص بورس در اردیبهشت ماه تجربه کرد بازار باید بعضی از اصلاحات را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه فعالان بازار موافق رشد پرشتاب شاخص بورس در چند روز متوالی نیستند، گفت: چنین افت و خیزهایی مناسب فرایند معاملات بازار نیست، اگر گاهی اوقات به دنبال رشدهایی که در بازار شکل می گیرد شاخص بورس اصلاحاتی را تجربه کند و سهم ها دست به دست شوند خیلی بهتر است تا اینکه شاخص بورس به صورت بی وقفه در جهت رشد قرار گیرد.

وی اضافه کرد: بازار روز گذشته احتیاج به استراحت داشت اما در کنار آن شاهد وجود خریداران و ورود نقدینگی قابل توجه از سوی سهامداران حقیقی در بازار بودیم که این موضوع نشان دهنده فرایند صعودی بازار در روزهای آینده است.

ثبت نام خودرو و آزادسازی سهام عدالت عاملی برای افت شاخص بورس

تاج بر اعلام کرد: عده ای برای ثبت نام ایران و خودرو و سایپا و شرکت در قرعه کشی آن پول هایی را کنار گذاشته بودند و وارد بورس نکردند اکنون که نتیجه قرعه کشی معین شده مقصد این پول ها سپرده های بانکی با سودهای پایین یا بازار سرمایه است که اکنون به نظر می رسد بخش قابل توجهی از این پول ها در حال ورود به بورس هستند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در کنار این موضوع بازار در چند روز گذشته با ریسک سهام عدالت روبرو بود که بعد از معین شدن نحوه فروش و مدیریت خوب سهام عدالت باعث شد تا ریسک سهام عدالت به آرامی کاهش و رفع شود.

صنایع برتر در بورس

وی به صنایع برتر در بازار تاکید نمود و اضافه کرد: اقبال بازار بیشتر به سمت سهم های عظیم و سهم های با نقدشوندگی بالا است و به نظر می رسد که به نظر می رسد اقبال بفففففففففففیه سمت این صنایع در بازار ادامه دار باشد.

تاج بر اعلام کرد: با توجه به رابطه معکوس قیمت جهانی دلار و صنایع کامودیتی محور انتظار داریم در روزهای آینده قیمت جهانی دلار تغییر و با کاهش همراه باشد، این موضوع می تواند منجر به افزایش قیمت صنایع کامودیتی محور در بازار و به نفع شرکت های بورسی باشد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به افزایش قیمت ریالی دلار، انتفاع از افزایش نرخ جهانی محصولات شرکت ها و نبود مشکل در فراوری و صادرات شرکت ها می تواند به عنوان نقطه قوتی در بازار محسوب شوند.

پیش بینی فرایند معاملات بازار

وی با بیان اینکه فرایند بازار در معاملات امروز متعادل است و به احتمال زیاد دوباره به سمت فرایند صعودی بازمی شود، گفت: تا مقطعی از زمان سرمایه گذاران ترس از روزهای چهارشنبه داشتند و اقدام به عرضه سهام خود در بازار می کردند در حالی که اکنون این مشکل رفع شده و چند هفته ای است که شاهد فرایند مطلوب بازار در روز چهارشنبه هستیم.

کوشش سازمان بورس برای بهبود شرایط هسته معاملات

تاج بر به مشکل هسته معاملات در بورس تاکید نمود و گفت: سازمان بورس در حال کوشش برای بهبود شرایط موجود است و اکنون تا حدودی شرایط هسته معاملات نسبت به دو ماه گذشته بهتر شده است.

تاج بر اعلام کرد: چندین سال است که از به روز رسانی نرم افزار مربوط به هسته معاملات گذشته است؛ بنابراین باید در شرایط فعلی با شرایط تحریمی که در کشور وجود دارد با این موضوع کنار آمد اما با تدابیر اتخاذ شده مبنی بر افزایش ساعات معاملات، کاهش بار معاملات و محدودیت ها تا حدودی شرایط هسته معاملات بهبود پیدا نموده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 236

به "ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه و سهام عدالت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک های تهدیدکننده بازار سرمایه و سهام عدالت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید