زخم کهنه ای که در شاهین شهر سر باز کرد

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران/اصفهان چند روز از ماجرای محبوس کردن بچه ها کار در زیر زمین اداره بهزیستی شاهین شهر می گذرد؛ اتفاق تلخی که از زمان انتشار رسمی خبر آن تا به امروز حواشی زیادی به همراه داشته است.

زخم کهنه ای که در شاهین شهر سر باز کرد

با ما همراه باشید و درباره ژینو بیشتر بدانید.

حالا با گذشت چند روز به نظر می رسد با برکناری رئیس و معاون اداره بهزیستی شاهین شهر، افکار عمومی قدری آرام گرفته، اما این مسکن موقت برای درمان معضل بچه ها کار و خیابانی تاثیر چندانی ندارد و تا زمانی که ساز و کار دقیقی برای ساماندهی بچه ها کار تعریف نشود، این مطالبه مردمی و آسیب اجتماعی همچنان پا برجاست.

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، صبح روز شنبه (15 شهریور ماه) ماجرای محبوس کردن بچه ها در زیر زمین اداره بهزیستی شاهین شهر را تایید کرد و قول بررسی دقیق و برخورد با خاطیان این ماجرا را داد. مدیرکل بهزیستی استان عصر همان روز گفت که نتایج بررسی های اولیه تیم بازرسی اداره کل بهزیستی استان اصفهان در خصوص ماجرای بهزیستی شاهین شهر، نشان می دهد این اتفاق در یک فرآیند غیرکارشناسی در مجموعه بهزیستی شهرستان صورت گرفته است، بر همین اساس در اقدام اولیه، خاطیان این ماجرا از مسئولیت تعلیق شدند. او این را هم اضافه کرد که در سطح شهرستان تصمیمی گرفته شده که همه جوانب کارشناسی آن لحاظ نشده و اجرای این تصمیم در ساعات پایانی پنج شنبه شب، بهزیستی شهرستان را دچار تصمیمات غیر کارشناسی کرده است.

به گزارش خبرنگاران، حبیب الله مسعودی فرید، معاون اجتماعی بهزیستی کشور نیز با اشاره به صدور حکم عزل رئیس و معاون بهزیستی شاهین شهر و پیگیری تخلف اداری آنها، اگرچه اتفاق افتاده برای این بچه ها را مصداق کودک آزاری و تخلف دانسته، اما این نکته را هم یادآور شده که این بچه ها در طرح ضربتی فرماندهی شاهین شهر شناسایی شده بودند، درحالی بهزیستی با طرح های ضربتی موافق نیست. ضمن اینکه این طرح ضربتی روز پنجشنبه شروع شده که روز مناسبی برای اجرای طرح های ساماندهی نیست.

این درحالی است که مسئولان شهرستان شاهین شهر تا به امروز درخصوص چرایی اجرای این طرح ضربتی و زمان اجرای آن، بدون درنظر دریافت زیرساخت ها و تدابیر لازم توضیحی نداده اند.

طومار و گلایه های مردمی از مزاحمت بچه ها خیابانی

علی فتحی، رئیس شورای اسلامی شاهین شهر در گفت و گو با خبرنگاران، با اشاره به اینکه این بچه ها در واقع متکدی بوده اند، می گوید: جمع آوری این بچه ها جزو وظایف قانونی شهرداری است، اما بقیه کار به عهده شهرداری نیست.

او به نارضایتی زیاد مردم شاهین شهر و نامه نگاری های متعدد برای جمع آوری این بچه ها از سطح شهر اشاره و خاطرنشان می کند: فیلم های زیادی از مزاحمت این بچه ها در فضای مجازی پخش شده بود و شاید بیش از صد طومار و مطالبه مردمی داشته ایم، حتی خودم چندین بار شاهد مزاحمت آنها بودم و سر چهار راه روی ماشینم خط کشیدند!

رئیس شورای اسلامی شاهین شهر با اشاره به این مطالبات و شکایات مردمی، توضیح می دهد: چند روز قبل از اتفاقی که پنج شنبه هفته گذشته افتاد، جلسه ای در فرمانداری شاهین شهر با حضور مسئولان شهرستان برگزار و تصمیم گرفته شد این بچه ها از سطح شهر جمع آوری شوند. براساس قانون، جمع آوری بچه ها کار و متکدیان هم جزو وظایف ذاتی شهرداری است، اما این که بعد در عمل چه اتفاقی افتاد خبر ندارم و خودم هم از طریق رسانه ها متوجه این اتفاق شدم.

وی که معتقد است نگهداری و ساماندهی این بچه ها اهمیت بیشتری از جمع آوری آنها دارد، ادامه می دهد: البته جوسازی زیادی در این چند روز صورت گرفت، وگرنه اینطور نبود که این بچه ها زندانی شده باشند، زیرزمین اداره بهزیستی هم متروک و بدون منفذ نبوده، بلکه یک فضای اداری بوده که نگهبان هم داشته، اما نگهبان برای ساعتی رفته و برشود، اما در این مدت بچه ها سر و صدا کرده و مردم جمع شده بودند. قرار بوده این بچه ها چند ساعتی بمانند تا جایی برای آنها پیدا کنند و منتقل شوند، ولی یک دفعه جوی ایجاد شد که حواشی بعد از آن را رقم زد.

شروع ماجرا با انتشار فیلم مزاحمت بچه ها خیابانی در فضای مجازی

نوید مسائلی، مدیرعامل موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی اصفهان هم در گفت و گو با خبرنگاران، می گوید: اصل ماجرا از وقتی شروع شد که فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد بچه ها کار در شاهین شهر و سر چهار راه ها برای مردم مزاحمت ایجاد می کردند و شهروندان گلایه های زیادی نسبت به این موضوع داشتند.

او ادامه داد: همان زمان از شورای شهر شاهین شهر با من تماس دریافتد و گفتند شما به عنوان کسی که چندین سال است با این بچه ها کار کرده اید چه پیشنهادی در این باره دارید و من هم گفتم با پرس و جویی که از بچه ها کردیم می دانم بسیاری از بچه ها از اصفهان به شاهین شهر می آیند، دلیل شان هم این بود که ماموران شهرداری شاهین شهر برخورد جدی نمی کنند و کاری به کارشان ندارند، ولی در اصفهان اینطور نیست، از طرف دیگر شهروندان شاهین شهر هم رفت و آمد زیادی در شهر دارند و در شلوغی بهتر می توانند کار کنند. باتوجه به این مسائل پیشنهاد دادم حتما جلسه ای با بهزیستی برگزار و ساز و کاری تعریف کنند تا این بچه ها ساماندهی شوند، همانطور که در اصفهان با حمایتی که شورای اسلامی شهر اصفهان داشت برای ماموران پیشگیری و تخلفات شهری جلسات آموزشی برگزار و بر برخورد درست با این بچه ها تاکید شده است.

این فعال اجتماعی و حامی بچه ها کار و خیابانی، با اشاره به اینکه وقتی ماموران شهرداری این بچه ها را از سطح شهر جمع آوری می کنند، قاعده این است که باید تحویل بهزیستی بدهند، می افزاید: بهزیستی باید مکان مناسبی برای نگهداری ایجاد کرده و بعد با خانواده هایشان تماس بگیرد تا ببینند آیا مدرک هویتی دارند، آیا خانواده ای دارند، سرپرست خانواده بیکار و یا آسیب دیده است؟

وی با یادآوری اینکه 90 درصد این بچه ها کار از اتباع خارجی هستند که فرهنگ آنها ایجاب می کند از کودکی کار کنند ولی تنها 10 درصد واقعا نیازمند مالی هستند، توضیح می دهد: وظیفه اداره بهزیستی است که شرایط تک تک خانواده را بررسی کند و از خانواده هایی که نیاز مالی شدید ندارند تعهد بگیرد بچه ها را مجبور به کار نکنند، حتی این خانواده ها را به اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی معرفی کنند تا از کار کردن آنها جلوگیری شود. همچنین بچه های که واقعا شرایط بدی دارند و بدسرپرست یا بی سرپرست هستند به مراکز شبانه روز نگهداری بهزیستی با عنوان خانه های کودک فرستاده شوند. بنابراین چهار ضلع بهزیستی، اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی، شهرداری و خیریه ها و سازمان های مردم نهاد باید با همدیگر همکاری کنند تا شرایط بچه ها به صورت دقیق بررسی و برای هر کدام متناسب با شرایط تصمیم گیری شود.

خانواده بچه ها کار بیشتر از فقر فرهنگی رنج می برند تا فقر مالی

وی بار دیگر با یادآوری اینکه بیشتر این بچه ها شرایط مالی خانوادگی خیلی سخت و در حدی که محتاج نان شب باشند ندارند، اضافه کرد: ما هر روز با این بچه ها سر و کار داریم و می بینیم در بیشتر موارد پدر خانواده کارگر ساده است، ولی آنقدر نیازمند نیست که مجبور باشد فرزندش را سر کار بفرستد و بیشتر از فقر فرهنگی رنج می برند تا فقر مالی.

مدیرعامل موسسه مردم نهاد طلوع مهر و دوستی اصفهان درخصوص اتفاقی که در اداره بهزیستی شاهین شهر افتاد هم می گوید: اداره بهزیستی شاهین شهر بستر را مهیا نکرده بود و یک مرتبه 10 کودک را جمع آوری کرده و به آنها تحویل داده بودند، درحالی که اگر بستر فراهم نیست باید حداقل یکی یکی جمع آوری کرده و با خانواده هایشان تماس می دریافتد، اما می خواستند مشابه کاری که در تهران انجام می شود در طرح ضربتی و یک شبه این مشکل را حل کنند.

مطالبه چندین ساله برای تعریف ساز و کار ساماندهی بچه ها کار

وی تاکید می کند: چندین سال است می گوییم اگر در اصفهان ساز و کاری تعریف نشود، شرایط بچه ها کار مثل تهران می شود و دیگر نمی توان آن را کنترل کرد، با اینکه در اصفهان هنوز تعداد بچه ها کار اینقدر زیاد نیست، اما متاسفانه تا وقتی جامعه آماری بالا نرود، بحران حساب نمی شود و فکری برای آن نمی کنند، به خاطر همین فعلا بچه ها کار اولویت اصلی نیست و طلاق و اعتیاد به خاطر شیوع بیشتر در جامعه در اولویت آسیب های اجتماعی هستند.

بار کم کاری مسئولان بالادستی به گردن یک مقصر می افتد

این فعال اجتماعی و حامی بچه ها کار درباره برکناری رئیس بهزیستی شاهین شهر می گوید: این که مدیری برکنار شود فقط برای دلگرمی اذهان عمومی است و به نظر من برکناری این مدیر بیشتر اقدامی نمایشی است تا ریشه ای، درحالی که فعالان مدنی و کارشناسان با اینگونه اقدامات مخالف هستند چون در واقع متولی که ساز و کار ساماندهی بچه ها را ایجاد نکرده باید پاسخگو باشد. کارگروهی باید در استانداری اصفهان برای ساماندهی بچه ها کار تشکیل شود و دستگاه های اجرایی مختلف موظف به حضور و مشارکت در این کارگروه هستند، اما مشکل اصلی تشکیل نشدن این کارگروه است. وقتی چنین اتفاقی می افتد فقط یک نفر مقصر معرفی می شود، درحالی که چنین اتفاقی به خاطر کم کاری مسئولان بالادستی اتفاق افتاده است.

مسائلی خواستار فرهنگ سازی و آموزش مردم برای مواجهه با بچه ها کار شده و می گوید: مردم باید بدانند با بچه ها کار چطور برخورد کنند، برخی با مهربانی زیاد، باعث زیاد شدن درآمد این بچه ها و تشویق خانواده هایشان به فرستادن آنها سر کار می شوند، درحالی که برخی با این بچه ها بدرفتاری می کنند که آسیب های خودش را به دنبال دارد.

اگرچه مدیرکل بهزیستی استان اصفهان از پیگیری اصحاب رسانه برای انتشار اخبار موثق در این خصوص قدردانی و اعلام کرده بود در مرحله اول، خاطیان این ماجرا از مسئولیت تعلیق شدند و تیم بازرسی بهزیستی در حال بررسی دقیق ماجرا و تکمیل اطلاعات است، اما هنوز اطلاعات بیشتری در خصوص دلایل اصلی این اتفاق و علت چنین ناهماهنگی اعلام نشده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1399 بروزرسانی: 2 آبان 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 375

به "زخم کهنه ای که در شاهین شهر سر باز کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زخم کهنه ای که در شاهین شهر سر باز کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید