زندگی مقدونی: ظاهر در حال تغییر اسکوپیه

به گزارش چای قند پهلو، سال جاری مقدونیان بیستمین سالگرد استقلالشان از یوگوسلاوی سابق را جشن می گیرند. با سفر به اسکوپیه در پی کسب شناخت بیشتری از این ملت هستیم.

زندگی مقدونی: ظاهر در حال تغییر اسکوپیه

ساکنان مرکز شاهد دگرگونی شهر هستند. پس از بحث های فراوان، انتها دولت کلنگ ساخت و ساز بزرگی را زده است. از جمله یک ساختمان دادگستری و یک موزه، که هیچیک مدرن نخواهد بود چون قصد معماران پیروی از سنت گذشته است.

لوسیا کیروفسکا، مورخ هنر و باستان شناس می گوید : با نگاهی اجمالی می فهمیم که اسکوپیه با سرعت بالایی در حال ساخته شدن است، آن هم به سبک قدیم، چیزی که معمولا در شهرهای اروپایی نایاب است.

اما در مرکز بناهای مدرن هم می توان یافت. بعلاوه ساختمان های بسیاری متعلق به اواخر دهه 60 میلادی، زمانی که زلزله مخرب 1963 اسکوپیه را لرزاند. در کنار این سازه های نوین، بنای یادبود مادر ترزا هم به چشم می خورد. اینجا شهر محل تولد اوست. شهری که قرار است تغییراتش تا سال 2014 م. فرجام یابد.

دیمیتار آنتاناسووسکی، مجری تلویزیون و رادیو، در خصوص این تغییرات به خبرنگاران گفت: پدربزرگ و مادربزرگ من می گویند اسکوپیه پیش از زلزله زیباتر بوده است. در هر صورت حالا شهر در دست ساخت است، منظورم ظاهر شهر است، دولت کوشش می نماید تا دوباره نمای 50 سال پیش شهر را بازیابد و البته همراه با رنگی مدرن.

شهر پر از مجسمه است. آثاری که بسیاری تازه هستند هرچند بعضی از آن ها کهن به نظر می آیند. به نظر اینجا پاسداشت روش قدیم و همزمان نمایش اسکوپیه در هیات شهری مدرن در پی هویتی تازه مد نظر واقع شده است.

البته همه چیز هم نو نیست. در مرکز شهر، پلی با صدها سال سن به چشم می خورد.

خانم لوسیا کیرووسکا، مورخ هنر و باستان شناس نخستین ذکر نام این پل را در نوشته های تزار دوشان در سال 1376 م. اسم می نماید.

با عبور از این پل به بازار قدیم شهر می رسیم. جایی که محبوبیت بالایی میان ساکنان و هم جهانگردان دارد. با گذرهای تنگی که عمرشان به عصر عثمانی می رسد.

مقدونیان همواره دوستدار قهوه و قهوه خانه بوده اند و قهوه خانه ها کماکان از اجزای اصلی شهر اسکوپیه هستند.

برنامه ریزان طرح احیای اسکوپیه هدفشان را عملکردی متوازن برای رسیدن به هماهنگی شهری اعلام نموده اند.

دیمیتار آنتاناسووسکی مجری رادیو و تلویزیون در ادامه می گوید : اگر ما به مردمی که ساکن اینجا هستند احترام بگذاریم، منظورم مقدونیان، آلبانیایی ها و ترک هاست، و ملیت های دیگر، و بتوانیم در فضایی چندفرهنگی کار و زندگی کنیم، روزگار خوبی خواهیم داشت.

توجه به ورزش و تفریحات هم جدی تر از گذشته شده است. می توان برای دوری از هیاهوی شهر به تنگه ماتکا، در همان نزدیکی ها پناه برد.

خورشید که در شهر غروب می نماید، مقدونیان بیشتر و بیشتری به استقبال زندگی شبانه در حال رشد شهر اسکوپیه می شتابند.

منبع: یورونیوز
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 898

به "زندگی مقدونی: ظاهر در حال تغییر اسکوپیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی مقدونی: ظاهر در حال تغییر اسکوپیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید