شناسایی پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا

به گزارش چای قند پهلو، تحقیقات جدیدی که با استفاده از انرژی لیزر روی کلان شهر باستانی کالاکمول (Calakmul) واقع در جنوب مکزیک اجرا شده است، شواهد قابل توجهی را ارائه نموده است که نشان می دهد این شهر باستانی پرجمعیت ترین شهر اوج شکوفایی تمدن مایا در حدود یک هزار و 300 سال پیش بوده است.

شناسایی پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا

این تحقیق به روش لیدار و به وسیله کارشناسان موسسه باستان شناسی مکزیک (INAH) برای آنالیز ویرانه های شهر باشکوه کالاکمول صورت گرفته است. امروزه پوشش گیاهی ویرانه های این شهر باستانی را پوشانده است.

کالاکمول در فاصله بین 250 تا 900 میلادی در اوج شکوه قرار داشت و فضای داخل آن را اهرام بزرگ، کاخ و مجموعه معبدها پر نموده بود. در اوج دوره قدرت این شهر باستانی، حکمرانان خاندان رعب آور اسنیک بر آن حکومت می کردند.

کاترین ریس تیلور، محقق دانشگاه کلگری و متخصص در تحقیقات به روش لیدار (LIDAR)، شرح داد که نقشه های تازه این مکان تاریخی، ساختمان هایی را آشکار نموده است که پیش از این شناخته نشده بودند و به همین علت می توان نتیجه گرفت شهر کالاکمول حتی متراکم تر از تیکال، کلان شهر باستانی مایا واقع در شمال گواتمالا است. پیش تر گمان می رفت شهر تیکال بزرگترین مرکز شهری این تمدن بوده است.

بر اساس تحقیقات پیشین گمان می رفت کالاکمول حدود 50 هزار ساکن داشته باشد، اما نتایج مطالاعات تازه این آمار را تغییر می دهد.

منبع: گردشبان
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1328

به "شناسایی پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی پرجمعیت ترین شهر تمدن مایا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید