مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور دانش فراوری سه رقم گندم را واگذار کرد

به گزارش چای قند پهلو، رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: قرارداد انتقال دانش فنی فراوری و تکثیر سه رقم گندم شامل رحمت، کمال و شالان با بخش خصوصی امضا شد.

مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور دانش فراوری سه رقم گندم را واگذار کرد

به گزارش خبرنگاران از تبریز ،خرسند علیزاده رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت:این قرارداد واگذاری موقت و انحصاری برای داخل استان همدان با شرکت سینا بذر منعقد شد.

او هدف از امضای قرارداد های این چنینی را استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای تجاری سازی تحقیقات کشاورزی دانست و بیان نمود: شرکت های فراوری و تکثیر بذر در سراسر کشور می توانند در این زمینه وارد میدان شوند.

او گفت: شرکت های متقاضی باید درخواست خود به همراه مجوز فراوری و رتبه بندی را به سازمان جهاد کشاورزی استان مربوطه ارائه دهند و امتیاز رقم مورد نظر را به صورت انحصاری داخل استان دریافت نمایند.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم با بیان اینکه این موسسه به تازگی رتبه نخست کشور را از لحاظ تجاری سازی یافته های تحقیقاتی کسب کرد، اضافه نمود: تا به امروز 67 قرارداد واگذاری دانش فنی فراوری بذر با بخش خصوصی امضا شده و سالانه در قالب این قرارداد ها افزون بر 15 هزار تن بذر ارقام نو گندم، نخود، جو، عدس و دانه های روغنی فراوری می گردد.

علیزاده اضافه نمود: واگذاری ارقام این موسسه به بخش خصوصی با هدف تسریع در تکثیر و فراوری بذر و توسعه کشت ارقام نو تحقیقاتی صورت گرفته و موسسه با وجود خشکسالی در سال زراعی گذشته بیش از 6 هزار تن هسته های اولیه بذر فراوری نموده است.

او اضافه نمود: سالانه در کشور حدود 6 میلیون هکتار از زمین های دیم زیر کشت گندم، نخود، جو و دانه های روغنی می رود که طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی درصد نفوذ بذر رسمی ارقام معرفی شده به وسیله موسسه دیم در حدود 70 درصد است.

اجرای آزمایش های تحقیقی و ترویجی، تسریع در انتقال یافته های تحقیقاتی، ساماندهی دیم زار های کشور، انتخاب مشارکتی ارقام موسوم به پی. وی. اس و مشارکت در طرح های بین المللی و ملی از جمله جهت گیری های موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور به مرکزیت مراغه برای انتقال یافته ها به عرصه هاست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 آذر 1400 بروزرسانی: 24 آذر 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1057

به "مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور دانش فراوری سه رقم گندم را واگذار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور دانش فراوری سه رقم گندم را واگذار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید