مقبره اکبرشاه ؛ محبوب ترین جاذبه هند و آگرا

به گزارش چای قند پهلو، همیشه از مغولان با عنوان جنگنجویان یاد می شود، در هرحالی که مغولان به همان اندازه که جنگجو بودند، به هنر و فرهنگ نیز به همان اندازه علاقه و اشتیاق داشتند. در این زمینه می توان به شکل دریافت موسیقی کلاسیک هند که ریشه در اعصار قدیمی دارد، اشاره کرد.

مقبره اکبرشاه ؛ محبوب ترین جاذبه هند و آگرا

این سبک از موسیقی هندی در زمانی که تانسن آهنگساز معروف بارگاه امپراتور مغول اکبر بود، تشکیل یافت. مقبره اکبرشاه (Tomb of Akbar)، امپراتور مغول در آگرای هند واقع شده است و یکی از محبوب ترین جاذبه های هند و آگرا است.

می دانید که تاج محل، در جهان شهرت دارد و یکی از عجایب هفتگانه جهان است. این بنای بزرگ و باشکوه با معماری و ساخت و ساز پیچیده اش نظر تمام معماران جهان را همواره به خود جلب کرده و هنوز هم میلیون ها انسان برای بازدید از این بنای ارشمند به آگرای هند سفر می کنند. حکومت امپراتور اکبر که بین سال های 1542 تا 1605 بود، از میان تمام حکمرانان امپراتوری مغول، نقطه عطفی در زمان سلطنت مغول به حساب می آید.

اکبرشاه پس از مرگ پدرش امپراتور همایون و در زمانی که حکومت با مسائل فراوانی روبرو بود، تخت و تاج حکومت را از آن خود کرد. او در سن 14 سالگی چنین مسئولیت بزرگ و سنگینی را عهده دار شده بود. توانایی، قدرت، تدبیر و مدیریت او در زمان حکومتش امپراتوری مغول را به مظهر فرهنگ و توسعه یک جامعه تبدیل کرد.

تاریخچه مقبره اکبرشاه

اکبرشاه در سال 1605 به بیماری اسهال خونی مبتلا شد و این بیماری علت مرگ نابه هنگام او شد. او پس از بیماری دریافته بود که آفتاب عمرش رو به غروب است، به همین دلیل دستور داد در مکانی نزدیکی سیکندرا در نزدیکی شهر آگرا مقبره ای برای او بسازند. متاسفانه اکبرشاه تا انتها کار دوام نیاورد و دار فانی را وداع گفت. امپراتور بعدی، امپراتور جهانگیر پسر اکبرشاه به تاج و تخت نشست و کار ناتمام پدرش را به انتها رساند و بنای تکمیل شده را مقبره بزرگ ترین امپراتور حکومت مغول قرار داد.

معماری مقبره اکبرشاه

بنای مقبره اکبرشاه در مقایسه با برتری بناهایی که معماران مغول در طول حکومت مغول به تعداد فراوان می ساختند، از انسجام قابل وصفی برخوردار نیست. علت این امر آن است که معماران درگیر ساخت مقبره اکبرشاه سعی کردند آگاهانه از سبک متعارف معماری مغول منحرف شوند و سبک جدیدی را امتحان کنند. اما به دلیل عدم برنامه ریزی کامل، کیفیت ساخت و ساز مقبره در مقایسه با سوابق معماران مغول چندان مناسب نبود.

از طرفی هم، بر اساس تاریخ ساخت مقبره در زمان دستور اکبرشاه با تاریخ تکمیل بنا توسط جهانگیرشاه، جهانگیرشاه بنا را تا حدودی تخریب کرد تا ایده خود را در تکمیل بنا پیاده کند و این امر باعث شد تضاد واضحی بین فرم های معماری به کار گرفته شده در بنای مقبره اکبرشاه به وجود بیاید و امروزه نیز این تضاد به وضوح قابل مشاهده است.

مقبره اکبرشاه از ماسه سنگ های قرمز در میان باغ های سرسبز ساخته شده است و اطراف آن را دیوارهای بلند محاصره کرده اند. از نظر استراتژیکی ساختار مقبره اکبرشاه در وسط محوطه واقع شده است. چهار دروازه در اطراف مقبره وجود دارند که هرکدام به طور استراتژیک در چهار انتهای مقبره و در مرکز دیوار قرار گرفته اند.

سه مورد از چهار دروازه موجود در مقبره اکبرشاه ورودی نادرست هستند. زیرا تنها دلیل اضافه شدن آن ها به بنا تقارن کلی ساختمان بوده است. مقبره اکبرشاه از سه طبقه تشکیل شده و شبیه ساختمان هرم است. در طبقه همکف بنا یک تراس وسیع وجود دارد. بنابر سنت مغولان، آرامگاه واقعی و اصلی اکبرشاه در زیرزمین عمیق قرار داده شده و آن چه که در طبقه بالا وجود دارد، یک آرامگاه کاذب است که روی سطح آن 99 نام خدا حکاکی شده است.

در نزدیکی مقبره اکبرشاه چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟

گورودوارا گورو کا تال: 4.5 کیلومتر

آرامگاه اعتمادالدوله: 13.5 کیلومتر

معبد مانکامشوار: 14 کیلومتر

قلعه آگرا: 14.2 کیلومتر

باغ مهتاب: 15.6 کیلومتر

در نزدیکی مقبره اکبرشاه چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟

هتل SPOT ON 65703 Om Sai Nath Lodge فاصله: 1 کیلومتر

هتل Hotel Four Season Inn فاصله: 2 کیلومتر

هتل GenX Agra فاصله: 14.1 کیلومتر

هتل ITC Mughal, A Luxury Collection Hotel, Agra فاصله: 14.4 کیلومتر

در نزدیکی مقبره اکبرشاه چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟

رستوران Shri Ram Dhaba & Family Restaurant فاصله: 1.5 کیلومتر

رستوران Hotel Sikandra Palace & Restaurant فاصله: 2.3 کیلومتر

رستوران Deshi Handi Restaurant فاصله: 2.4 کیلومتر

رستوران Hungrill restaurant and cafe فاصله: 3.3 کیلومتر

منبع: گردشبان
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 783

به "مقبره اکبرشاه ؛ محبوب ترین جاذبه هند و آگرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره اکبرشاه ؛ محبوب ترین جاذبه هند و آگرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید