نحوه برنامه ریزی صحیح

به گزارش چای قند پهلو، برای اینکه بتوانید برنامه ریزی کنید و همچنین پیروز شوید که آنها را عملی کنید و به اقدام برسید باید بیشتر با این مهارت آشنا شوید. در قسمت اول این مقاله در خصوص دلایل عدم عمل برنامه ها و علت فرار مغز ما از برنامه ریزی صحبت کردیم. همچنین گفتیم که اگر نمی توانید برنامه های خود را عملی کنید و آنها را به مرحله اقدام برسانید بنابراین باید مهارت برنامه ریزی صحیح را بیاموزید.

نحوه برنامه ریزی صحیح

چگونه برنامه ریزی کنیم و به آن عمل کنیم؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از آموزش تمرکز وتفکر ،برنامه ریزی صحیح مهارتی است که در خصوص آن صحبت کردیم.

آماده اید که آغاز کنیم؟

  • قبل از آغاز یادتان باشد که مطابق همواره میتوانید سوالات خود را در قسمت نظرات برای من ارسال کنید. سوالات شما را خواهم خواند و در سریع ترین زمان به شما پاسخ خواهم داد.
  • همچنین من و دیگر خوانندگان سایت شادمان میشویم که تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید. خواندن تجربیات دیگران و شنیدن پیروزیت های دیگران باعث میگردد که بتوانیم کیفیت زندگی و کار خود را بهبود دهیم

چگونه برنامه ریزی خود را عملی کنیم؟

برای اینکه بتوانید به برنامه های خود پایبند باشید و آنها را به مرحله اقدام برسانید در ادامه در خصوص 7 اصل مهم صحبت می کنم. تمام موارد گفته شده را بخوانید و تعیین کنید که عدم رعایت کدام مورد باعث شده که نتوانید به برنامه ریزی خود پایبند باشید.

خیلی خیلی مهم است که بتوانید این موضوع را تشخصی دهید و سپس با رعایت نکات گفته شده آنها را رفع نمایید و برنامه ریزی صحیح داشته باشید.

1- باور

شاید باورتان نگردد که باورهای ما چه نقش پررنگی در انضباط شخصی، برنامه ریزی ها و همچنین پایبندی ما به برنامه ها دارند. بله درست خواندید. باور

در اینجا نمی خواهم در خصوص هدف گذاری صحبت کنم ولی وقتی هدفی دارید باور داشتن به آن، باور داشتن به اینکه شما میتوانید به آن برسید مهم ترین موضوع در عملکرد روزانه ماست. اجازه دهید برایتان مثال بزنم.

اگر شما برای درس خواندن برنامه ریزی کنید اما در اعماق ذهن تان پیروزیت در کنکور و یا امتحان کاری سخت و نشدنی باشد خب مسلماً شما پیروز به اجرای برنامه هایتان نخواهید شد. زیرا ذهن ناخودآگاه باور دارد که نمیگردد. بنابراین با وجود برنامه ریزی های شیک و با کلاس، عملی کردن آنها خیلی سخت خواهد بود. این برنامه ریزی صحیح نیست.

بنابراین موضوع خیلی مهم این است که بر روی باور های خود کار کنید. اگر هدفی دارید در ابتدا خیلی مهم است که به آن ایمان داشته باشید. مطمئن باشید که شما می توانید. خودتان را باور کنید. شما فوق العاده توانمند هستید.

پر رنگ شدن باورها به زمان احتیاج دارد. قرار نیست با خواندن این مقاله همین فردا شما باورتان تغییر کند و به اهداف خود ایمان بیاورید.

2- پیدا کردن 3 حوزه اصلی تمرکز

یک اتوماتیک و یک کاغذ آماده کنید و برگردید.

هدف تان را در ذهن تان تجسم کنید. به این فکر کنید که در یک سال و یا یک ماه آینده باید بر روی چه حوزه هایی تمرکز کنید؟ 3 حوزه اصلی تمرکزتان را تعیین کنید.

برای مثال اگر هدف تان افزایش درآمد است بنویسید که یکسال آینده باید بر چه حوزه هایی متمرکز شوید؟ ممکن است بگویید:

  • فروش بیشتر
  • جذب مشتریان جدید
  • یادگیری و توسعه فردی

و یا اگر هدف تان قبولی در آزمون دانشگاه است ممکن است بگویید در یک سال آینده باید بر سه حوزه زیر متمرکز شوید:

  • خواندن درس های دوره پیش دانشگاهی
  • خواندن درس های دوم و سوم دبیرستان
  • امتحانات مدرسه

3 حوزه اصلی که باید یک سال آینده بر آن متمرکز شوید را تعیین کنید.(اگر حوزه های کاری شما بیشتر است میتوانید برنامه های خود را به 5 حوزه تقسیم کنید) در برنامه ریزی های خود این سه حوزه را مد نظر قرار داشته باشید. باید هر کاری می کنید و یا هر موضوعی که در برنامه خود قرار میدهید در این سه حوزه قرار بگیرد. اگر کارهایی در برنامه شماست که زیر مجموعه این سه حوزه نیست می توانید آنها را خط بزنید.

3- نوشتن برنامه قابل انجام برای برنامه ریزی صحیح

در بسیاری اوقات می بینم افراد برنامه هایی برای خود میچینند که غیر قابل انجام است. به طور مثال فرد در برنامه خود 10 ساعت کار کردن و یا درس خواندن قرار داده در صورتی که تا کنون روزی 2 ساعت کار می نموده است. وقتی با او صحبت می کنم می گوید که تنها راه پیروزیت همین است و اگر روزی 10 ساعت مشغول کار نباشد نتیجه نمی گیرد. بنابراین اولویت بندی می نماید، برنامه ریزی می نماید و برای رسیدن به خواسته خود برنامه ریزی می نماید اما…

اما این برنامه به اجرا در نمی آید. چرا؟

زیرا این برنامه متناسب با آقا و یا خانم x نیست. او تا کنون روزی 2 ساعت کار می نموده و احتیاج به زمان دارد تا بتواند روزی 10 ساعت کار کند. او باید در ابتدا 2 ساعت را به 3 ساعت برساند. سپس 5 ساعت، 8 ساعت و در نهایت 10 ساعت.

داشتن برنامه هایی که مناسب شما نیست و با واقعیت شما سازگار نیست موجب نا امیدی و بی انگیزگی شما میگردد. بله شما میتوانید روزی 10 ساعت کار کنید و به پیروزیتی که خواهانش هستید برسید اما این موضوع احتیاج به گذر زمان و قدرتمند شدن عضله شما دارد. یک شبه نمی توانید تغییر کنید. تغییر فرایندی آهسته و پیوسته است.

باور داشته باشید که اگر برنامه تان مطابق زندگی و شخصیت خودتان نوشته گردد (و نه آنچه که دیگران انجام میدهند) نه تنها می توانید به مرور آن را بهبود دهید بلکه احتمال رسیدن به پیروزیت تان بسیار بسیار بالاست. زیرا شما خودتان را باور دارید و شما منحصر به فرد هستید. باور نقش مهمی در برنامه ریزی صحیح و عملی کردن برنامه هایتان دارد.

4- اضافه کردن حوزه چهارم

همواره یک حوزه و یا یک دسته چهارم نیز در برنامه های خود قرار دهید. این دسته شامل کارهایی میگردد که غیر منتظره رخ میدهد و شما باید برای آن موقع اختصاص دهید. برای مثال ماشین تان خراب میگردد و مجبور میشوید در ساعت کاری آن را به تعمیرگاه ببرید. مهمان به منزل تان می آید و باید برای آنها وقت بگذارید.

بعضی افراد برنامه خود را به گونه ای می چینند که در آن موقع هیچ رویداد غیر منظره ای پیش بینی نشده است. سپس شاکی میشوند که اتفاقات غیر منتظره باعث میگردد که ما نتوانیم به برنامه خود رسیدگی کنیم. برای داشتن یک برنامه ریزی صحیح اتفاقات غیر منتظره را در برنامه خود قرار دهید.

پس زمانی اضافه در برنامه خود قرار دهید تا در صورت وجود کارهای پیش بینی نشده کل برنامه تان را از دست ندهید.

5- لذت بخش کردن اقدامات

اقدامات خود را لذت بخش کنید. اگر در کاری که انجام میدهید لذت وجود ندارد احتمال اینکه بتوانید به برنامه خود پایبند باشید کمتر میگردد. وقتی که خودتان را باور کنید و برای خودتان ارزش قائل باشید قدر زحمات تان را خواهید دانست. شما یک ساعت درس خوانده اید، یک ساعت بر روی اهداف تان کار نموده اید، یک قدم در جهت رشد و بهبود خود برداشته اید. تمام این ها عالی هستند. بابت تمام کارهایی که در برنامه تان هستند و شما آنها را انجام میدهید شکرگزار باشید.

6-کوچک کردن اهداف

همان طور که در قسمت سوم شرح دادم باید برنامه شما قابل انجام باشد. برای اینکه بتوانید برنامه قابل انجام بنویسید باید اهداف خود را کوچک تر کنید. هدف عظیم شما را نا امید می نماید و ممکن است که از راستا رسیدن به خواسته تان خارج شوید زیرا:

  • هدف را غیر قابل دسترس می بینید.
  • رسیدن به آن سخت به نظر میرسد.
  • راستا رسیدن به آن کاری لذت بخش به نظر نخواهد رسید

شادمان میشوم سوالات و تجربیات خود را در قسمت نظرات برای من ارسال کنید. اعضای وب سایت تمرکز و تفکر دوست دارند کیفیت زندگی خود را عالی بسازند. ما در این جا در کنار هم از یکدیگر می آموزیم.

7-کاهش حواس پرتی ها

حواس پرتی ها را به حداقل برسانید و تمرکز خود را تقویت کنید. کاهش حواس پرتی ها اصل مهمی در برنامه ریزی صحیح است. در اینجا کلی مقاله هست که می تونید با یاری آنها بر روی تمرکز خود کار کنید و حواس پرتی ها را به حداقل برسانید. در دوره تقویت تمرکز من این حواس پرتی ها را به صورت مفصل شرح داده ام و روش حذف آنها را گفته ام.

8-اقدام کردن

و یکی از مهم ترین قسمت های برنامه ریزی صحیح و عمل کردن به آنها، اقدام کردن است. اقدام کنید، اقدام کنید، اقدام کنید. گاهی اوقات افراد آنقدر درگیر برنامه ریزی هستند که اقدام کردن را فراموش می نمایند. مهم نیست اگر امروز برنامه ای ندارید. مهم نیست اگر از شب قبل برای خود برنامه ای نچیده اید.

همین لحظه مهم است. کاری را انجام دهید. یک قدم کوچک بردارید. مهم نیست چه قدر کوچک باشد اما کاری را انجام دهید. اقدام کردن تاثیر فوق العاده ای بر احساس شما می گذارد. باور رسیدن به اهداف تان را در شما تقویت می نماید، شما را امیدوار می نماید و باعث میگردد که انگیزه تان در کار، زندگی و تحصیل افزایش یابد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 آذر 1399 بروزرسانی: 15 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 467

به "نحوه برنامه ریزی صحیح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نحوه برنامه ریزی صحیح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید