نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران آغاز به کار کرد

به گزارش چای قند پهلو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران آغاز به کار کرد.

نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران آغاز به کار کرد

سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران صبح امروز چهارم آبان با حضور مدیرکل راه آهن شمال و سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران معرفی گردید و ابوالفضل نیکوبیان مسئولیت این پایگاه مهم میراثی را در مازندران عهده دار شد.

نیکوبیان با تاییدیه رضا سامه، مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و حکم ابلاغی سرپرست اداره کل میاث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران سرپرستی پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در این استان را به عهده گرفت.

وی دانش آموخته مقطع کارشناس ارشد رشته بازسازی آثار تاریخی است و در کارنامه فعالیت های تخصصی اش نیز علاوه بر امور اجرایی متعدد مرتبط با بازسازی آثار تاریخی، کارشناس میراث فرهنگی، جانشین معاون میراث فرهنگی مازندران و مدرس دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران ثبت شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در مراسم معارفه پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران گفت: ثبت یک اثر در میراث جهانی فرآیند طولانی و بسیار دشواری دارد که اکنون خرسندیم و باعث افتخار است یک اثر شاخص دیگر مرتبط با مازندران در این لیست قرار گرفته است.

حسین ایزدی با بیان اینکه راه آهن سومین اثر مرتبط با مازندران در لیست میراث جهانی است، اضافه نمود: در مازندران پایگاه جهانی عباس آباد را داریم که به لحاظ جاذبه های طبیعی و میراثی کم نظیر است. جنگلهای هیرکانی هم که هفت لکه آن در مازندران واقع شده است دومین جاذبه مرتبط با مازندران در لیست جهانی است که قرار است پایگاه این اثر نیز در مازندران راه اندازی گردد.

وی گفت: وجود پایگاه ها بیشتر جنبه پژوهشی دارد تا در حفظ، احیا و بازآفرینی گام های بلندتری برداریم. افتتاح موزه ها در کنار پایگاه ها از دیگر برنامه های مد نظر است که امیدواریم برای راه آهن شمال شاهد تحقق این اهداف مهم باشیم.

مدیر کل راه آهن شمال نیز در این مراسم با تاکید بر لزوم افزایش همکاری ها بین راه آهن و میراث فرهنگی مازندران گفت: امیدواریم از این فرصت برای یاری به حفظ حقوق راه آهن و حفاظت از این مجموعه مهم زیرساختی به برترین شکل بهره بگیریم.

رحمان معصومی اظهار کرد: بزرگترین مشکل ما در استان رعایت نشدن حریم راه آهن است. در قائمشهر و ساری با این مشکل مواجهیم که ساخت و سازها در حریم راه آهن به روالی عادی تبدیل شده که این موضوع علاوه بر خدشه دار کردن حقوق و سیمای راه آهن، خطرات جانی هم برای شهروندان در پی دارد.

وی اضافه نمود: متاسفانه راه آهن شمال و تهران بیشترین تعداد حوادث برخورد با قطار را دارند. قبلا با شهرداری ساری و قائمشهر تفاهمنامه ای برای ایجاد فضای سبز در حریم راه آهن داشتیم تا ایمنی در حریم 17 متری رعایت گردد که متاسفانه این محیطها به فضایی برای پیاده روی تبدیل شد.

مدیر کل راه آهن شمال گفت: برای هرگونه همکاری با میراث فرهنگی و پایگاه میراث جهانی راه آهن در حوزه های میراثی و گردشگری آماده هستیم و هماهنگی های ستادی را انجام خواهیم داد.

سرپرست پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران در مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه راه آهن شمال ظرفیتهای کم نظیر و منحصر بفردی برای یاری به اقتصاد گردشگری و جذب گردشگران خارجی به مازندران دارد، اظهار کرد: راه آهن شمال صرفا یک مسیر ریلی که صرفا کاربری حمل و نقل بار و مسافر داشته باشد محسوب نمی گردد بلکه به علت تنیده شدن با جامعه بومی به عنصری برجسته از فرهنگ منطقه تبدیل شده و به زندگی روزمره آنها آمیخته شده است.

مسعود نیکوبیان اظهار کرد: این مسیر می تواند همانطور که طی دهه های اخیر در توسعه منطقه نقش داشته باشد، اکنون نیز با برجسته کردن ظرفیتها از نظر میراثی و گردشگری، عاملی برای رونق اقتصاد گردشگری منطقه باشد.

وی اضافه نمود: مهمترین هدف از تشکیل پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران مستندنگاری و بروزرسانی شاخصه های عناصر معماری، طبیعی، تاریخی در محدوده ناوگان ریلی راه آهن شمال، پایش مستمر و حفاظت پیشگیرانه، تاسیس نخستین موزه تخصصی راه آهن در شمال کشور و در نهایت نیز رونق گردشگری ریلی در این محور مجذوب کننده و منحصر بفرد است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 آبان 1402 بروزرسانی: 4 آبان 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1469

به "نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران آغاز به کار کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین پایگاه استانی میراث جهانی راه آهن ایران آغاز به کار کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید