نگاهی به نسل سوم خودروی بی ام و x3

به گزارش چای قند پهلو، بی ام و x3 یک خودروی شاسی بلند از نوع کامپکت به شمار می رود که برای علاقه مندان به خودروهای عظیم جثه طراحی شده است. در مطلب پیش رو به این خودرو می پردازیم.

نگاهی به نسل سوم خودروی بی ام و x3

خبرنگاران | سرویس خودرو - بی ام و x3 اکنون حدود یک سال است که ورود به نسل سوم را تجربه می نماید. از ظواهر امر این گونه به نظر می رسد که شرکت بی ام و میخواهد این خودرو را به نوعی جایگزین خودروی بی ام و X5 نماید. از نسل سوم خودری بی ام و اکس 3 به عنوان هماوردی برای خودروی مدل ای ام جی GLC 43 شرکت رقیب یعنی مرسدس بنز یاد می شود.

مدل فول آپشن نسل سوم خودروی بی ام و x3 در ابتدای ورود به بازار با نام M40i شناخته می شد. اما در حال حاضر مجهزترین تیپ موجود از این خودرو BMW X3 M است. اصولا مدل های M فراوری شده از محصولات بی ام و همیشه به عنوان مجهزترین مدل های موجود از این خودروها به شمار رفته اند. در مدل M خودروهای بی ام و به طور عمده از پکیج اسپورت استفاده می شود و امکانات و قابلیت ها متعددی نیز در آنها وجود دارد.

پیش از این نیز خودروی بی ام و اکس 3 به عنوان یک خودروی شاسی بلند کامپکت که از خصوصیات اسپورت برخوردار است شناخته می شد. با وجود ابعاد عظیم تر نسل سوم این خودرو نسبت به نسل قبل این خصوصیات اسپورت همچنان در آن مشاهده می شود. افزون بر آن کوشش طراحان و مهندسان شرکت بی ام و بر آن بوده است تا نسل سوم خودروی بی ام و اکس 3 از ویژگی های لوکس بیشتری نسبت به نسل قبل برخوردار شود.

علاوه بر تمام مواردی که به آنها اشاره شد نسل سوم این خودرو از نظر میزان مصرف سوخت نیز نسبت به نسل گذشته عملکرد بهتر و بهینه تری را به نمایش می گذارد. با این توضیحات بهتر است به سراغ مشخصات فنی این خودرو برویم و از آنها آگاهی یابیم.

مشخصات فنی خودروی بی ام و x3

مدل پایه خودروی بی ام و x3 که با نام xDrive 30i نیز شناخته می شود به یک موتور بنزین سوز چهار سیلندر و 16 سوپاپ مجهز است. این خودرو مبتنی بر خصلت توربو شارژ بوده و از گنجایشی معادل 2 لیتر بهره می برد. حداکثر توان خروجی موتور به کار رفته در این محصول معادل 248 اسب بخار است و حداکثر گشتاور فراوریی آن نیز به 350 نیوتن متر می رسد. با توجه به مشخصات فنی یاد شده، خودروی بی ام و اکس 3 قادر است در مدت زمانی حدود 6 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست یابد. رقمی که برای یک خودروی عظیم جثه با مشخصات محصولات شاسی بلند کاملا مناسب ارزیابی می شود.

با این حال در مدل M40i این خودرو که جذاب ترین مدل موجود از آن نیز به شمار می رود شاهد وجود مشخصات فنی قدرتمندتری هستیم. در این مدل خودرو از وجود یک موتور شش سیلندر استفاده شده است که از گنجایشی برابر با 3 لیتر بهره می برد. حداکثر توان فراوری شده توسط این موتور شش سیلندر معادل 360 اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور خروجی آن نیز حدود 500 نیوتن متر براورد شده است. توان فراوری شده توسط موتور این خودرو به یاری یک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک از نوع استپ ترونیک به چرخ های آن منتقل می شود. البته به وسیله شیفتر تعبیه شده در کنار فرمان این خودرو می توان کنترل بیشتری به شکل مستقیم بر فرایند تعویض دنده داشت. ضمن آن که در خودروی بی ام و اکس 3 شاهد استفاده از سیستم xDrive هستیم.

به یاری مشخصات فنی یاد شده مجهزترین مدل موجود از خودروی بی ام و x3 قادر است در مدت زمانی حدود 4.6 ثانیه از حالت سکون و سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست یابد. علاوه بر آن حداکثر سرعت قابل دست یابی توسط این خودرو نیز معادل 250 کیلومتر در ساعت خواهد بود. البته این سرعت به شکل الکترونیکی روی رقم مذکور قفل شده است و قابل افزایش نخواهد بود.

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، نسل سوم خودروی بی ام و اکس 3 به عنوان رقیبی برای خودروی مرسدس ای ام جی GLC 43 شناخته می شود. با وجود آن که حداکثر توان خروجی موتور 6 سیلندر و 3 لیتری خودروی مرسدس و حداکثر گشتاور فراوریی آن به ترتیب حدود 7 اسب بخار و 20 نیوتن متر از مدل M40i خودروی بی ام و اکس 3 بیشتر است، اما شتاب صفر تا صد نسخه فول آپشن خودروی BMW X3 حدود یک ثانیه بهینه تر از رقیب خود ارزیابی می شود. بر این اساس یکی از مهم ترین خصلت های اسپورت این محصول یعنی شتاب مناسب آن به خوبی خود را نمایان می سازد.

خودروی بی ام و x3 به عنوان یک محصول تنومند و عظیم جثه از میزان مصرف سوخت مناسبی برخوردار است. به گونه ای که در صورت حرکت در عظیمراه با سرعتی بیش از رقم صد کیلومتر در ساعت، میزان متوسط مصرف سوخت این خودرو حدود 8.1 لیتر به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت خواهد بود. البته این رقم در فضای درون شهری به 10.6 لیتر افزایش می یابد که همچنان برای یک خودروی شاسی بلند کامپکت مناسب به نظر می رسد.

به هر حال در مجموع خودروی بی ام و اکس 3 چه در مدل پایه و چه در مدل فول آپشن خود از مشخصات فنی کاملا مناسبی بهره می برد. اما کسانی که قصد خرید یک شاسی بلند کامپکت کاملا اسپورت را دارند بهتر است به سراغ مدل فول آپشن این محصول بروند.

مشخصات فنی خودروی بی ام و x3
نوع موتور مدل پایه خودروبنزین سوز چهار سیلندر
نوع موتور مدل M40i خودروبنزین سوز شش سیلندر
گنجایش موتور مدل پایه خودرو2 لیتر
گنجایش موتور مدل M40i خودرو3 لیتر
حداکثر توان خروجی موتور در مدل پایه خودرو248 اسب بخار
حداکثر گشتاور فراوریی موتور در مدل پایه خودرو350 نیوتن متر
حداکثر توان خروجی موتور در مدل M40i خودرو360 اسب بخار
حداکثر گشتاور فراوریی موتور در مدل M40i خودرو500 نیوتن متر

امکانات و قابلیت های خودروی بی ام و x3

در طراحی و فراوری خودروی بی ام و x3 از معماری مشترکی با خودروهای سری 5 و سری 7 بی ام و استفاده شده است. علاوه بر آن قابلیت های به کار رفته در فضای کابین این خودرو نیز از نظر کیفیت و تنوع مانند محصولات سری 5 و سری 7 بی ام بوده و کاملا لوکس، پر و پیمان و جذاب جلوه می نماید. در واقع با توجه به تمرکز طراحان نسل سوم این خودرو بر ویژگی های لوکس و تا حدی تجملی، مدل فول آپشن این محصول تقریبا از تمام قابلیت های مورد انتظار خریداران بهره می برد.

به عنوان مثال می توان به بهره مندی این خودرو از یک نمایشگر لمسی 10 اینچی اشاره نمود. در عمل نمایشگرهایی با این اندازه و ابعاد اغلب در خودروهای لوکس و گران قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. برای تعامل با این نمایشگر و بهره مندی از قابلیت های چند رسانه ای آن نیز می توان شیوه های مختلفی را به کار گرفت. به عنوان مثال می توان علاوه بر شیوه عادی یا همان لمس کردن صفحه نمایش که در تمام نمایشگرهای لمسی مورد استفاده قرار می گیرد، به وسیله قابلیت اختصای آی درایو نیز با سیستم سرگرمی این خودرو تعامل برقرار کرد. در کنار آن امکان برقراری ارتباط با سیستم چند رسانه ای این خودرو به وسیله صدا نیز وجود دارد.

از نظر فضای مخصوص به حمل بار نیز نسل سوم خودروی بی ام و اکس 3 نسبت به نسل پیش از خود پیشرفت محسوسی را نمایان می سازد. گنجایش فضای مخصوص به حمل بار در این خودرو حدود 813 لیتر است. اما با تا کردن جایگاه های ردیف عقب می توان این فضا را افزیش داد و گنجایش آن را به 1775 لیتر رساند. هر چند که شاید گنجایش این فضا در قیاس با بعضی رقیبان شاسی بلند این خودرو چندان قابل توجه به نظر نیاید.

در مدل فول آپشن نسل سوم خودروی بی ام و اکس 3 یا همان مدل M40i این محصول از سیستم ترمز بهینه تر و کارامدتری نسبت به مدل معمولی استفاده شده است که پیوستگی بیشتری با ویژگی های اسپورت آن دارد. این موضوع را در سیستم تعلیق طراحی شده برای این خودرو نیز می توان مشاهده کرد. در واقع فنرهای جلو و عقب مدل M40i خودروی بی ام و اکس 3 به میزان محسوسی از مدل پایه این خودرو سفت تر طراحی شده اند. در مجموع می توان گفت که مدل اسپورت خودروی بی ام و اکس 3 چسبندگی بسیار مناسبی به سطح جاده دارد. امری که هنگام عبور از پیچ های تند جهت رانندگی به خوبی قابل حس کردن است.

سایر قابلیت ها و امکانات موجود در خودروی بی ام و x3 را نیز می توانید در قالب لیست زیر مشاهده نمایید.

  • برخورداری از سیستم دوربین 360 درجه
  • بهره مندی از سیستم رهیاب ماهواره ای
  • مجهز به قابلیت گرم کن فرمان و جایگاه های جلو و عقب خودرو
  • برخورداری از چراغ های ال ای دی
  • مجهز به سان روف پانورامیک
  • بهره مندی از سیستم پارک اتوماتیک
  • مجهز به امکان شارژ ابزارهای هوشمند به شکل بی سیم
  • وجود نسخه ششم سیستم اختصاصی بی ام و یا iDrive
  • بررخورداری از قابلیت کارپلی اپل (قابلیت اندروید اتو در این خودرو گنجانده نشده است)

مشخصات ظاهری خودروی بی ام و x3

نسل سوم خودروی بی ام و x3 در حالت کلی از ابعاد عظیم تری نسبت به نسل پیشین خود بهره می برد. با این وجود بدنه آن به گونه ای طراحی شده که وزن کلی این خودرو کمتر از محصولات نسل قبل است. با توجه به ابعاد عظیم تر این خودرو نسبت به نسل گذشته مسلما فضای فراهم شده برای نشستن سرنشینان یا حمل بار نیز بیشتر از خودروهای نسل پیشین بی ام و اکس 3 است. هم طول و هم فاصله موجود میان دو محور این خودرو حداقل به اندازه 5 سانتی متر نسبت به مدل های نسل قبل این محصول افزایش داشته است. البته میزان افزایش عرض این خودرو کمتر از رقم یاد شده بوده و اندکی بیش از یک سانتی متر اندازه گیری می شود.

مسلما مدل اسپورت این خودرو یا همان مدل M40i علاوه بر بهره مندی از امکانات بیشتر، از نظر ظاهر نیز تا حدی با نسخه معمولی این محصول متفاوت بوده و تا اندازه ای جذاب تر از آن به نظر می رسد.

بخشی از این موضوع در وجود رینگ های 19 اینچی این مدل از خودرو خلاصه می شود. حال آن که در نسخه معمولی خودروی بی ام و اکس 3 شاهد وجود رینگ 18 اینچی هستیم. بخش دیگری از این تفاوت هم در رکاب های جانبی طراحی شده برای مدل M40i این خودرو مشاهده می شود.

از آن جایی که فاصله موجود میان دو محور جلو و عقب خودروی بی ام و x3 در نسل سوم این محصول بیش از نسل پیشین است، فضای داخلی این خودرو اندکی جادارتر از محصولات نسل قبل به نظر می رسد. از نظر نوع طراحی نیز شاهد پیشرفت هایی نسبت به نسل قبل هستیم. در فضای داخلی نسل سوم خودروی بی ام و x3 ویژگی های تجملی و لوکس بیشتری را می توان نسبت به محصولات نسل قبل مشاهده کرد. کیفیت اجزای مختلف تشکیل دهنده فضای کابین نیز به همان نسبت افزایش یافته است.

در مجموع نسل سوم خودروی BMW X3 چه در فضای بیرونی و چه در فضای داخلی خود بازتاب دهنده خصلت های لوکس است. افزون بر آن که ویژگی های اسپورت نیز تا حدی در مشخصات ظاهری این خودرو مشاهده می شود.

قیمت خودروی بی ام و x3

نسل سوم خودروی بی ام و x3 هنوز راهی به بازار خودروی ایران نیافته است و با توجه به شرایط فعلی بازار هیچ دورنمای واضحی هم از ورود احتمالی آن به بازار داخل کشور وجود ندارد. با این حال مدل xDrive28i از نسل پیشین این خودرو چندی پیش به بازار خودروی ایران هم وارد شده بود. این مدل از خودروی بی ام و اکس 3 در صورت یافت شدن در بازار هم اکنون از متوسط قیمتی حول و حوش یک میلیارد تومان برخوردار است. در حالی که درست دو سال قبل در همین زمان قیمت این خودرو از رقم 400 میلیون تومان فراتر نمی رفت. نمونه های دست دوم این خودروی شاسی بلند نیز در حال حاضر با متوسط قیمتی حول و حوش 700 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شوند.

با توجه به این که نسل سوم خودروی بی ام و x3 هنوز راهی به بازار خودروی ایران نیافته است مسلما امکان خرید آن نیز برای علاقه مندان وجود ندارد. مشتریان مدل های قدیمی این خودرو هم در حال حاضر مردم عادی نیستند. با این حال در ابتدای ورود این خودرو به بازار ایران میزان استقبال از آن نسبتا قابل توجه بود. در خاتمه این مطلب شما را به مشاهده ویدیویی از این خودرو دعوت می کنیم.

منبع: setare.com
انتشار: 19 اسفند 1399 بروزرسانی: 19 اسفند 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 649

به "نگاهی به نسل سوم خودروی بی ام و x3" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به نسل سوم خودروی بی ام و x3"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید