چه طور اعتماد از دست رفته را بازگردانیم؟

به گزارش چای قند پهلو، شاید همسرمان به ما خیانت کرد، بهترین دوست مان از پشت به ما خنجر زده و یا همکارمان ایده ما را دزدیده است. از طرف دیگر شاید شما به شریک زندگی تان دروغ گفته اید، در حق دوست تان نامردی کرده اید و یا به همکارتان ضرری رسانده اید. وقتی دو نفر به هم اعتماد می کنند به راحتی می توانند به هم ضربه بزنند. اعتماد اصلی اساسی در هر رابطه ای است. جلب دوباره اعتماد به کمک هر دو طرف رابطه نیاز دارد. هر دو طرف باید بخواهند که اعتماد از دست رفته را برگردانند.

چه طور اعتماد از دست رفته را بازگردانیم؟

اگر اعتماد در رابطه تان به هر دلیلی خدشه دار شده، این ها کارهایی هستند که هر دو طرف رابطه باید برای برگردانندن آن انجام دهند.

مسئولیت اعمال تان را به عهده بگیرید

1- به اشتباه خود اعتراف کنید. اگر شما کسی هستید که از اعتماد دیگری سو استفاده کرده، باید به اشتباه خود اعتراف کنید. وقتی به فرد دروغ گفته اید، باید به دروغ خود اعتراف کنید. این به فرد نشان می دهد که شما برای او ارزش قائل هستید. انکار کردن تنها باعث می شود اعتماد طرف تان بیشتر خراب شود، به خصوص اگر دروغ تان رو شده است.

2- توقع یک برخورد احساسی از فرد مقابل را داشته باشید. اینکه در برابر کسی اعتراف کنید که به او دروغ گفته اید، بلافاصله احساس خوبی در او ایجاد نخواهد کرد. پس باید توقع یک برخود احساسی شدید را داشته باشد. ممکن است فرد داد بزند، گریه کند و بی میزان عصبانی شود. نباید از این برخوردها آشفته شوید و یا توقع داشته باشید فرد منطقی برخورد کند.

3- معذرت خواهی کنید. معذرت خواهی تان باید معین باشد. باید به طور واضح به طرف تان بگویید که از کاری که کرده اید پشیمان هستید. اما متاسفانه ممکن است فرد مقابل آن را نادیده بگیرید. روشی که برای معذرت خواهی انتخاب می کنید معین می کند که آیا فرد آن را خواهد پذیرفت یا خیر.

در هنگام معذرت خواستن از توجیح کردن عمل تان بپرهیزید. نگویید که فرد مقابل باعث سر زدن این رفتار از شما شده است. ناراحتی فرد را درک کنید.

4- خودتان را ببخشید. وقتی به اعتماد کسی خدشه وارد می کنید، خودتان احساس خیلی بدی پیدا خواهید کرد. در حالی که احساس پشیمانی کردن یکی از اصلی ترین دلایلی است که در پی جبران کرده هامان می رویم، اما باید خودمان را ببخشیم و بدانیم همه انسان ها اشتباه می کنند. به یاد داشته باشید که هیچ کس کامل نیست. اگر خودتان نتوانید خود را ببخشید، فرد هم نمی تواند چنین کاری بکند.

مسئله را فراموش کنید (اگر شما از اعتماد کسی سو استفاده کرده اید)

1- زندگی تان را برای فرد مقابل شفاف کنید. همه ما می خواهیم کنترل مسائل شخصی زندگی خودمان را، خود در دست داشته باشیم. اما با این حال ممکن است تا مدتی مجبور باشید همه مسائل شخصی زندگی تان را برای فرد توضیح دهید تا اعتماد از دست رفته او جبران شود. با شفاف سازی او می تواند دوباره به شما اعتماد کند.

2- اجازه دهید فرد احساسات خود را بروز دهد. داشتن احساسات بد بعد از خیانت طبیعی است. فردی که به او خیانت شده نیاز دارد احساسات و افکارش را بروز دهد تا احساس بهتری پیدا کند و درمان شود. ممکن است این موضوع بررای شما ناخوشایند باشد اما برای فرد ضروری است.

3- قابل اعتماد باشید. به حرف نیست، به عمل است. اعتماد به این معنی است که شما باید در طول یک دوره زمانی بلند مدت قابل اعتماد باشید. باید به فرد قول دهید که بهتر شوید، نه تنها با حرف، که عمل تان هم باید این را ثابت کند. اگر نمی توانید خود را تغییر دهید و یا به قول هایی که می دهید عمل کنید، نباید این قول ها را به فرد بدهید چرا که یه این ترتیب یک بار دیگر به اعتماد او خدشه وارد می کنید و دیگر نمی توانید رابطه تان را بسازید.

4- صبور باشید. متوجه این باشید که اعتماد دوباره زمان می برد. در مقابل فرد صبور باشید و به درست کردن رابطه ادامه دهید. بسته به کاری که انجام داده اید، اعتماد سازی دوباره می تواند هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها طول بکشد.

آماده شوید تا دوباره به فرد اعتماد کنید (اگر او به شما خیانت کرده است)

1- شرایط را ارزیابی کنید. قبل از اینکه بخواهید دوباره به فرد اعتماد کنید باید از خود بپرسید آیا اصلا می خواهید این رابطه را نجات دهید. از خود بپرسید:

آیا این اولین بار است که این فرد از اعتماد من سو استفاده می کند؟

آیا من دوباره می توانم به این فرد اعتماد کنم، حتی اگر از الان به بعد همه چیز خوب باشد؟

می توانم او را ببخشم؟

آیا رابطه ام آنقدر برایم مهم است که بخواهم به خاطر آن بجنگم؟

2- عکس العمل فرد را نسبت به شرایط پیش آمده زیر نظر بگیرید. آیا فرد از اینکه به شما خیانت کرده واقعا متاسف است؟ یا تنها از اینکه شما مچش را گرفته اید ناراحت است؟ آیا فرد می خواهد به حرف های شما گوش دهد و تمام تلاشش را بکند تا دفعه دیگر شما را ناراحت نکند؟

اگر فرد واقعا از کاری که کرده پشیمان نیست و متاسف نیست که شما را اذیت کرده، شاید این رابطه ارزش آن را نداشته باشد که برایش وقت بگذارید.

3- حواستان باشد که آیا فرد دارد دوباره به شما خیانت می کند. همزمان که در رابطه پیش می روید حواستان باشد که آیا فرد دارد دوباره از اعتماد شما سو استفاده می کند یا خیر؟ بعد از چند هفته شما باید بتوانید دوباره به فرد اعتماد کنید. در همین حین حواستان باشد که آیا فرد دارد باز به شما دروغ می گوید یا خیر.

4- احساسات تان را بروز دهید. اجازه دید فرد بداند که شما تا چه حد از رفتار او آزرده خاطر شده اید. همچنین به فرد به طور دقیق بگویید که کجای کار او شما را ناراحت کرد. به او بگویید برای اعتماد دوباره باید چه کند.

فراموش کنید و در رابطه پیش روید (اگر کسی به شما خیانت کرده است)

1- عصبانیت تان را فراموش کنید. وقتی عصبانیت تان را بروز دادید و از فرد گله کردید، دیگر زمانش رسیده که خشم تان را فراموش کنید. زمانی که راجع به قضیه صحبت کردید و حل شد، باید مسئله را در گذشته بگذارید و از آن بگذرید. حتی اگر الان احساس ناراحتی یا خشم می کنید، این احساس تا ابد با شما نخواهد ماند.

اگر هنوز هم نمی توانید ناراحتی تان را فراموش کنید، راجع به آن فکر کنید و بفهمید دلیل آن چیست.

2- انتظارات تان را تطبیق دهید. حتی اگر کسی هیچ وقت شما را اذیت نکند، هیچ کس هم نمی تواند در 100 درصد مواقع همه توقعات شما را برآورده کند. زمانی که متوجه شدید نباید توقع داشته باشید همه چیز عالی باشد، می فهمید که چقدر می توانید به هر فرد اعتماد کنید.

هدف آن است که واقع گرا باشید. این را بپذیرید که همه اشتباه می کنند. اما نباید هم اجازه داد که کسی احساسات تان را نادیده بگیرد یا از اعتمادتان را سو استفاده کنید.

3- عشق بدهید و عشق دریافت کنید. شما باید عشق فرد را بپذیرید و به او عشق دهید. وقتی فرد می خواهد به شما مهربانی کند و کارهایش را جبران کند، باید بپذیرید که او این کارها را از ته دل انجام می دهد. مهربانی هایی که صادقانه انجام می دهد را بپذیرید.

منبع: فوت و فن / wikihow.com
انتشار: 19 مرداد 1401 بروزرسانی: 19 مرداد 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1284

به "چه طور اعتماد از دست رفته را بازگردانیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه طور اعتماد از دست رفته را بازگردانیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید