چه کسی روزنه دریا درجزیره هرمز را ویران کرد؟

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران: اخیرا تصاویر و خبرهایی از فروریختن روزنه دریا از جاذبه های گردشگری جزیره هرمز در شبکه های اجتماعی خبرساز شد.

به گزارش خبرنگاران : براساس این اخبار علت فروریختن پدیده زیبای روزنه دریا حضور گردشگران و بی توجهی و تخریب با برپایی کمپ از سمت آنها عنوان شد. اما سرپرست بخشداری هرمز بندرعباس این مساله را صحیح نمی داند.او می گوید: این صخره در اثر رخ دادن یک پدیده طبیعی فرو ریخته و هیچ گونه دخالت انسانی در فرو ریختن آن دخیل نبوده است.

چه کسی روزنه دریا درجزیره هرمز را ویران کرد؟

محمد زرنگاری در گفت وگو با ایرنا ادامه می دهد: به علت ارتفاع زیاد و مناسب نبودن فضا در بالای این جاذبه جهانگردی امکان برپایی کمپ و چادر از سوی جهانگردان ورودی به جزیره هرمز بر روی این صخره وجود نداشته است که این صخره تو خالی نتواند وزن آنان را تحمل نموده و فرو بریزد.

به گفته او این صخره در جایی واقع شده است که دریا در حال حرکت و پیشروی است و رفت و آمد آب و هجوم امواج به ساحل سنگی باعث فرسایش بخش های ضعیف تر روزنه دریا و فرو ریخت آن شده است.

روزنه دریا کجا بود؟

روزنه دریا صخره ای بسیار بزرگ بود که به مرور زمان و در اثر فرسایش از طریق آب، دایره ای در وسط آن ایجاد شده و منظره دلپذیری از دریا را به نمایش گذاشته بود. انگار که تصویر ساحل زیبا و تمیز دریا را از طریق گِل، قاب گرفته باشند.جهانگردان ورودی به جزیره هرمز ساحل روزنه دریا را به ساحل محیط زیست، صخره روزنه دریا و روزنه دریای هرمز می شناختند.

جزیره هرمز آخرین برآمدگی از رشته کوه های زاگرس در جنوب ایران است که در دوران پیشین آن را جرون، زرون، اوگیریس قدیم، ارموز، هارموزیا، هرموز، ارموص و هرمزیا می نامیدند.جمعیت ثابت جزیره هرمز 6 هزار و 400 نفر است که روزانه در فصل جهانگردی تا 10 هزار نفر جهانگرد به این جزیره وارد می شوند.

جاذبه های طبیعی جزیره هرمز

منظرهها و منابع تفریحی جزیره هرمز شامل آب سنگ های مرجانی در آب های ساحلی، جنگل های مانگرو، لاک پشت های دریایی، پرندگان آبزی، غارهای دریایی و کرانه های سنگی، پهنه های جزر و مدی، سواحل شنی - ماسه ای و ناهمواری های زمین شناختی است.

جاذبه های فرهنگی و تاریخی جزیره هرمز

در کنار ظرفیت های بالقوه طبیعی جزیره هرمز ویژگی های تاریخی و متنوعی بر غنای فعالیت جهانگردی در این جزیره تاثیر گذار است و می تواند تکمیل کننده طبیعت گردی محسوب گردد که قلعه تاریخی هرمز، برج گلک، قصر بی بی گل، خانه زعفرانی و زیارتگاه کوچک مولا در نزدیکی خانه زعفرانی که به گفته مردمان قدیمی این جزیره محل قدمگاه امیر المومنین علی علیه السلام است و برج تیر انداز، مکتب خانه ها و ترنبک اشاره نمود.

هرمز پیش از این زیر نظر شهرستان قشم بود که با تصویب هیات وزیران بخش هرمز درپنجم اسفند ماه 97 و ابلاغ آن در تاریخ هشتم اسفند ماه همان سال از طریق معاون اول رییس جمهوری به شهرستان بندرعباس پیوست.جزیره هرمز به علت برخورداری از سواحل صخره ای زیبا و وجود تنوع گسترده رنگی که زیبایی های بصری چشم نوازی را فراروی جهانگردان قرار می دهد به جزیره رنگین کمانی خلیج فارس معروفیت دارد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 4 تیر 1401 بروزرسانی: 4 تیر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1242

به "چه کسی روزنه دریا درجزیره هرمز را ویران کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی روزنه دریا درجزیره هرمز را ویران کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید