آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانهفیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل

به گزارش چای قند پهلو، تمیز کردن مبل پارچه ای فوت و فن خاصی دارد. برای اینکه نتیجه کار رضایت بخش باشد و لکه بدون آسیب تماشا پارچه کاملا پاک گردد، ضروری است که به چند نکته توجه داشته باشید. برای انتخاب لکه بر و شوینده مناسب، ابتدا به نوع پارچه رومبلی توجه کنید و شوینده ای انتخاب کنید که آسیبی به رنگ و بافت پارچه نرساند.

آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانهفیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل

در مرحله بعد به نوع لکه دقت کنید و به سراغ پاک نماینده ای بروید که برای لکه ایجاد شده موثر باشد. در مرحله سوم نیز نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای است که باید صحیح انجام گردد. با مجله خبرنگاران همراه باشید تا تمامی این موارد را با جزئیات آنالیز کنیم.

اگر وقت کافی برای تمیز کردن مبلمان خود ندارید می توانید از خدمات مبل شویی خبرنگاران بهره ببرید. در این سرویس تجهیزات و ماشین آلات شوینده مجهزی مورد استفاده قرار می گیرند و لکه بری و تمیز مبلمان کاملا تضمین شده است.

فیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل

تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه

یکی از ساده ترین روش ها برای نظافت مبلمان پارچه ای، تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه است. در این روش از سرکه سفید استفاده می کنیم زیرا سرکه قرمز ممکن است باعث لک گرفتن بیشتر مبل گردد. سرکه سفید دارای خاصیت ضدعفونی نمایندگی است و تاثیر زیادی در از بین بردن بو و لک دارد.

اگر روی مبل های پارچه ای شما هم اثر انگشت یا هر گونه لکه دیگری مثل لکه چربی و روغن وجود دارد می توانید با استفاده از سرکه سفید به راحتی آن را پاک کنید.

نکته: به یاد داشته باشید که سرکه گزینه مناسبی برای شستشوی کامل مبل نیست و فقط برای از بین بردن لکه ها کاربرد دارد. مهم ترین کاربرد سرکه از بین بردن آثار چربی و لکه های روغن از روی مبل است.

تجربه بسیاری از کسانی که از سرکه برای تمیزی کلی مبل استفاده نموده اند، چندان خوشایند نبوده است؛ زیرا استفاده از میزان زیادی سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای موجب می گردد که بوی تند آن برای مدت ها روی پارچه مبل بماند.

نحوه نظافت مبل پارچه ای با سرکه

قبل از اینکه از سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهره ببرید، کمی از آن را روی قسمت های پشتی مبل امتحان کنید تا مطمئن شوید که پارچه مبل به آن واکنش نمی دهد.

البته سرکه یک نوع اسید ضعیف است و معمولا مسئله ای برای شما به وجود نخواهد آورد؛ اما با این وجود باز هم بهتر است هنگام کار با مواد شوینده ابتدا آن را تست کنید.

مواد لازم برای تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه در جهت نظافت منزل به توضیح زیر است:

  • مسواک قدیمی یا اسفنج زبر
  • آب ولرم
  • سرکه سفید
  • جوش شیرین
  • اسپری خالی

بیشتر بخوانید: پاک کردن لکه خون از روی مبل بدون کوچکترین رد و اثر!

برای نتیجه بهتر توصیه می کنیم که از ترکیب سرکه و جوش شیرین بهره ببرید. ترکیب این دو ماده در کنار هم می تواند تقریبا هر نوع لکه تازه ای را از بین ببرد. به همین دلیل این محلول را همواره آماده داشته باشید تا به محض اینکه روی مبل ها لکه گرفت بتوانید آن ها را پاک کنید.

ابتدا چربی ها را با استفاده از یک قاشق و با حوصله کامل از روی مبل بردارید. زیر چربی ها احتمالا یک لکه بزرگ نقش بسته است. روی آن را به صورت کامل با جوش شیرین بپوشانید. کوشش کنید که فقط روی لکه جوش شیرین قرار بگیرد و با بقیه قسمت ها کاری نداشته باشید.

سپس سرکه سفید را که از قبل داخل اسپری ریخته اید، روی جوش شیرین اسپری کنید. جوش شیرین و سرکه با هم واکنش نشان می دهند و شروع به جوشیدن می نمایند. کمی منتظر بمانید تا جوشیدن آن ها به سرانجام برسد. اکنون می توانید محل لکه را با استفاده از اسفنج پاک کنید.

توجه داشته باشید که احتیاجی نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید و فقط کافیست ترکیب سرکه و جوش شیرین را از روی مبل پاک کنید.

در صورتی که لکه تازه ایجاد شده باشد، اثر آن به راحتی از بین می رود؛ اما برای تمیز کردن مبل پارچه ای و لکه های قدیمی تر ممکن است احتیاج باشد یکبار دیگر این مرحله را تکرار کنید. در نهایت نیز با استفاده از اسفنج مرطوب محل موردنظر را پاک کنید. تا آثار سرکه نیز به صورت کامل از بین برود.

بیشتر بخوانید: مبل شویی و تمیز کردن مبل در خانه با روش های آسان

شستشوی مبل پارچه ای با جوش شیرین

جوش شیرین نیز مانند سرکه یک ماده ضدعفونی نماینده و تمیز نماینده طبیعی است و می تواند جایگزین بسیار خوبی برای تمیزنماینده های صنعتی باشد.

این ماده به علت خاصیت قلیایی که دارد می تواند در انواع سطوح مختلف به کار گرفته گردد و هیچگونه آسیبی به سطوح وارد نمی کند. برای تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین ابتدا کوسن ها و قسمت های جدا شونده مبل را بردارید و تمامی قسمت های مبل از جمله گوشه ها، ترک های بین سطوح و… را با استفاده از جارو برقی به خوبی تمیز کنید.

سپس یک لایه با ضخامت مناسب از جوش شیرین را بر روی تمامی قسمت های مبل بپاشید و با یک برس نرم آن را مالش دهید تا به بافت پارچه نفوذ کند. به هیچ عنوان از برس های سیمی و ضخیم استفاده نکنید.

زیرا باعث آسیب رسیدن به بافت پارچه خواهد شد. یک تا دو ساعت صبر کنید تا تمام رطوبت و بوی بد پارچه به وسیله جوش شیرین جذب گردد.

در نهایت جارو برقی را روی دور تند قرار دهید و تمام سطح مبل را با استفاده از آن جارو بکشید. بلافاصله می توانید نتیجه کار و تفاوت آن را مشاهده کنید.

علاوه بر تمیز کردن مبل پارچه ای با جوش شیرین، می توانید از این روش برای تمیز کردن تشک خوشخواب نیز بهره ببرید تا تمام بوی بد آن را به خوب جلب کند. از آنجایی که جوش شیرین یک ماده طبیعی و قلیایی است هیچ آسیبی به بافت پارچه ها وارد نمی کند.

شستشوی مبل با شامپو فرش

شامپو فرش علاوه بر اینکه برای شستشوی فرش و قالی کاربرد دارد، یک ماده خیلی خوب برای تمیز کردن مبل پارچه ای هم به شمار می رود. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش خیلی راحت است و علاوه بر این هزینه کمتری هم برای شما در پی دارد.

معمولا فقط با استفاده از یک عدد شامپو فرش می توانید تمامی مبل های خودتان را تمیز کنید. اما برای اینکه مبل هایتان آسیب نبینند باید طبق دستورالعمل اقدام کنید و خیلی هم مراقب باشید.

قبل از شروع به تمیز کردن مبل پارچه ای ابتدا سطح مبل را به خوبی تمیز کنید و حتی المقدور سطح آن را جارو برقی بکشید. معمولا سطح مبلمان پر از مو و پرز است و بهتر است قبل از شستن آن، با استفاده از غلطک پرزگیر، این پرزها را هم جمع آوری کنید. پس از تمیز کردن کامل مبل می توانید مرحله بعدی، یعنی شستن آن با شامپو فرش را شروع کنید.

بعلاوه بهتر است قبل از شروع فرش زیر مبل را هم کنار بزنید تا احتمال کثیفی آن را به حداقل برسانید.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش کار ساده ای است. ابتدا یک ظرف بزرگ (ترجیحا لگن لباسشویی) را تا نیمه با آب ولرم پر کنید. با مطالعه برچسب روی شامپو فرش، میزان مناسبی از آن را با آب ترکیب کنید. می توانید از درب ظرف به عنوان پیمانه بهره ببرید.

سپس با دست آب و شامپو را به خوبی با هم مخلوط کنید تا کاملا کف کند. پس از کف کردن محلول، می توانید آن را روی مبل بکشید.

محاسبه رایگان هزینه سرویس مبل شوی با دستگاه!

البته نمی توانید شامپو فرش را به صورت مستقیم روی مبل بپاشید و باید از یک پارچه تمیز برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهره ببرید.

با استفاده از پارچه کتان یا نخی کف روی آب را بگیرید و سپس با همین کف به خوبی همگی قسمت های مبلمان را تمیز کنید. قسمت های زیرین و جدا شونده را هم به هیچ وجه نباید فراموش کنید. کار تیز کردن مبل را به آرامی و بدون فشار ادامه دهید.

پس از اینکه تمام قسمت های مبل را دستمال کشیدید، باید کفی که روی آن قرار گرفته است را به دقت تمیز کنید. از یک پارچه تمیز و بزرگ برای این کار بهره ببرید و همه کف های اضافی را بگیرید. سپس آب و شامپو فرش موجود در ظرف را خالی کنید و به جای آن آب بریزید. پارچه را به خوبی مرطوب کنید و آب اضافی آن را بگیرید.

سپس با استفاده از همین پارچه، مبلمان را آبکشی کنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که همه آلودگی ها از روی مبل و کاناپه پاک شوند و هیچ اثری از شامپو فرش بر روی آن باقی نماند.

مبل شویی در منزل با تیم خبرنگاران

پاک کردن لکه اتوماتیک از مبل پارچه ای

روش های زیادی برای پاک کردن لکه اتوماتیک و تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد. در ادامه برترین روش برای پاک کردن لکه اتوماتیک از روی مبل پارچه ای را یاد می گیریم.

در صورتی که لکه تازه است و مدت زیادی از ریختن جوهر روی مبل نگذشته است، با استفاده از یک عدد دستمال کاغذی، به صورت ضربه ای به جوهر ضربه بزنید.

مراقب باشید که به هیچ عنوان دستمال را روی آن نکشید زیرا باعث پخش شدن بیشتر جوهر خواهید شد. سپس از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی برای پاک کردن لکه اتوماتیک بهره ببرید.

ابتدا تقریبا یک قاشق غذاخوری سرکه روی لکه بریزید و پس از آن 4 تا 5 قطره مایع ظرفشویی روی آن بریزید. بعلاوه می توانید سرکه و مایع ظرفشویی را از قبل به خوبی با هم مخلوط کنید و سپس آن را روی لکه بریزید.

حدود یک ربع اجازه دهید مواد روی مبل بمانند و سپس با یک دستمال نخی تمیز و نم شده روی لکه ضربه بزنید تا کاملا از بین برود. در صورتی که حجم جوهر ریخته شده خیلی زیاد است، ممکن است برای تمیز کردن مبل پارچه ای و لکه های اتوماتیک روی آن احتیاج باشد که چند بار این مراحل را تکرار کنید تا لکه به صورت کامل پاک گردد اما اگر لکه خیلی زیاد نیست، با یک بار انجام دادن این روش نیز به صورت کامل پاک خواهد شد.

یک روش دیگر هم برای تمیز کردن مبل پارچه ای و پاک کردن لکه جوهر وجود دارد و آن هم استفاده از الکل است. میزان الکل صنعتی ایزوپروپیل را روی لکه بریزید و با استفاده از دستمال به صورت ضربه ای روی آن بزنید تا جوهر به صورت کامل جذب دستمال گردد.

نکته: مثل همواره قبل از اینکه از الکل یا سرکه برای تمیز کردن مبل پارچه ای بهره ببرید، کمی از آن را روی قسمت های پشتی مبل بکشید تا مطمئن شوید پارچه مبل به آن واکنش نشان نمی دهد.

در صورتی هم که جوهر اتوماتیک روی مبل شما کشیده نشده است و فقط با اتوماتیک خط کشیده شده است، می توانید از پد لاک پاک کن بهره ببرید. این پدها کاربرد زیادی برای پاک کردن رد اتوماتیک دارند.

کلام آخر

تمیز کردن مبل پارچه ای، به خصوص اگر لکه ها تازه باشند خیلی راحت است. فقط کافیست دستورالعمل ها ذکر شده را به دقت دنبال کنید تا بتوانید هرگونه لکه ای را به سادگی و در کوتاه ترین مدت ممکن از بین ببرید.

سوالات متداول

آیا ضروری است بعد از پاک کردن مبل پارچه ای آن را خشک کنیم؟

اگر میزان آب زیادی برای آبکشی و تمیز کردن آن استفاده نموده اید، می توانید با استفاده از پنکه مبلمان خود را خشک کنید. در هر صورت توصیه می گردد 4 تا 6 ساعت از نشستن روی مبل هایی که با مواد شوینده تمیز شده اند، خودداری کنید.

کوسن مبل را چگونه بشوییم؟

بهتر است از کوسن هایی بهره ببرید که دارای روکش مجزا هستند و با خارج کردن روکش به راحتی می توانید آن ها را بشویید. چنانچه کوسن شما روکش مجزا ندراد، توصیه می کنیم تهیه کنید. در نهایت برای اینکه الیاف داخل کوسن هم تمیز و ضدعفونی شوند، بهتر است هر از گاهی در مقابل نور آفتاب و جریان هوای آزاد قرار بگیرند.

برترین ماده برای از بین بردن بوی بد مبل چیست؟

جوش شیرین یک ماده عالی و جاذب بو است که علاوه بر خاصیت لکه بری، جذب نماینده بو است. جوش شیرین را روی مبلمان خود بپاشید و با دست یا یک برس نرم، جوش شیرین را روی پارچه مبل پخش کنید. سپس با توجه به شدت بو فرصت بدهید که جوش شیرین بوها را جذب کند.

ویرایش نوشته

منبع: آچاره
انتشار: 2 دی 1402 بروزرسانی: 2 دی 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1476

به "آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانهفیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش تمیز کردن مبل پارچه ای و شستن مبل در خانهفیلم آموزش تمیز کردن لکه مبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید