آیا تعریق بعد از خوردن غذاهای قندی خطرناک است؟

به گزارش چای قند پهلو، به طور کلی افراد گاه به گاه از مصرف خوراکی شیرین لذت می بردند با این حال، این روزها، مردم کمی بیش از حد از میان وعده های شیرین لذت می برند به عنوان مثال، آمریکایی ها روزانه تا 270 کالری مواد شیرین مصرف می نمایند.

آیا تعریق بعد از خوردن غذاهای قندی خطرناک است؟

به گزارش ایسنا، وقتی اثرات مضر قند روی بدن از جمله پوسیدگی دندان، درد مفاصل، مسائل کبدی و بیماری قلبی را در نظر بگیریم، مصرف مواد قندی می تواند به یک مشکل تبدیل گردد. در واقع، تقریبا هر قسمت از بدن فرد می تواند تحت تاثیر منفی مصرف بیش از حد قند قرار گیرد.

علاوه بر اثرات آشکاری که شکر بر بدن شما می گذارد، راه های کمتر شناخته شده و موذیانه تری نیز وجود دارد که می تواند سلامت شما را ویران کند. شکر می تواند باعث گردد کبد شما چربی اضافی ذخیره کند و منجر به شرایطی به نام کبد چرب گردد. این مورد می تواند احساسات شما را دستکاری، شما را افسرده و ولع مصرف قند بیشتری در شما ایجاد کند.

بر اساس مطالعه ای که در سال 2022 در مجله شیمی بیولوژیکی منتشر شد، مولکول های قند معروف به گلیکان می توانند عاملی در ایجاد بیماری آلزایمر باشند، بعلاوه می توانند اثرات درازمدت مخربی داشته باشند. وقتی همه این اثرات مضر در نظر گرفته می گردد، جای تعجب نیست که قند می تواند باعث عرق کردن فرد نیز گردد اما فقط سوال این است که چرا این اتفاق رخ می دهد.

وقتی یک وعده غذایی حاوی قند زیاد مصرف می کنید، این مواد قندی می توانند منجر به فراوری بیش از حد انسولین در بدن شوند. انسولین قند را به انرژی تبدیل می نماید و وقتی بدن شما در یک زمان بیش از حد آن را فراوری کند، می تواند منجر به شرایطی گردد که به عنوان هیپوگلیسمی واکنشی شناخته می گردد. هیپوگلیسمی واکنشی که به عنوان هیپوگلیسمی پس از غذا نیز معروف شده است، معمولا در عرض چند ساعت پس از خوردن غذا رخ می دهد و با علائمی مانند ضربان قلب، لرزش، تحریک پذیری و البته عرق کردن معین می گردد.

اگرچه به طور کامل معین نیست که چه چیزی باعث این شرایط می گردد اما تصور این است که هیپوگلیسمی واکنشی با ترشح انسولین اضافی ایجاد می گردد و منجر به کاهش سطح قند خون شما خواهد شد.

به گفته دانشگاه کلمبیا ایالات متحده آمریکا، بعلاوه ممکن است شیرینی خالص هر چیزی که مصرف می کنید، بتواند این پاسخ را فعال کند. به عنوان مثال، شکر سفره در مقیاس حدود 1.0 شیرینی دارد، در حالی که شیرینی فروکتوز که در میوه ها و نوشابه ها یافت می گردد، حدود 1.7 است. علاوه بر این، آب نبات معمولی شما حاوی حدود 24 گرم یا 6 قاشق چایخوری شکر دارد که می تواند باعث واکنش فیزیکی گردد.

برای بعضی از افراد، تعریق بیش از حد می تواند نشانه دیابت باشد هنگامی که قند خون بدن پایین می آید، می تواند پاسخ استرس حاد را از بدن به همراه داشته باشد و در نتیجه باعث تعریق بیش از حد گردد.

بعلاوه تعریق ممکن است در نتیجه آسیب عصبی ناشی از سطوح بالای قند خون به نام نوروپاتی دیابتی باشد. این آسیب عصبی می تواند به غدد عرق بدن توسعه یابد در نتیجه بر مقدار زیاد یا کم عرق کردن فرد تاثیر بگذارد. اگر در خصوص مقدار تعریق بدن خود بعد از مصرف شیرینی نگران هستید، باید با پزشک خود مشورت کنید.

در حالت ایده آل، برترین راه برای جلوگیری از اثرات نامطلوب قند بر روی بدن شما، کاهش مصرف مواد قندی است با این حال، برای کسانی که رژیم غذایی مملو از قند و پر از شیرینی ها و نوشابه ها دارند، کنار گذاشتن شکر ممکن است کار دشواری باشد.

برای افرادی که مصرف مواد قندی دارند، حذف قند از رژیم غذایی می تواند منجر به علائمی مانند افسردگی، اضطراب و مشکل در تمرکز گردد بعلاوه می توانند علائم جسمی مانند حالت تهوع و خستگی را تجربه نمایند با این حال، اگر در همان ابتدا با تغییراتی ساده، مانند نوشیدن آب به جای نوشیدنی های شیرین، یا خوردن املت در صبحانه به جای مصرف دونات، قند خود را به آرامی کاهش دهید، می توانید به آرامی تاثیر فشاری که شکر روی شما می گذارد را از بین ببرید.

منبع: فرارو
انتشار: 28 فروردین 1402 بروزرسانی: 28 فروردین 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1401

به "آیا تعریق بعد از خوردن غذاهای قندی خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا تعریق بعد از خوردن غذاهای قندی خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید