اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین رادیوئی شد

به گزارش چای قند پهلو، خبرنگاران/ایلام اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین با همکاری حوزه هنری استان و دانشگاه ایلام در بستر مجازی و همزمان به صورت پخش زنده در برنامه ققنوس در شبکه رادیو فرهنگ برگزار گشت.

اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین رادیوئی شد

در این مراسم جلیل صفربیگی، از شاعران برجسته کشور گفت: هرساله ایلام این سعادت را داشت که میزبان زوار عزیز عتباب و عالیات باشد اما متاسفانه شرایط جدید و حضور منحوس ویروس کرونا این سعادت را از شهروندان ایلام گرفت و از این نظر خیلی متاسف و ناراحت هستم.

وی ادامه داد: در ایلام می شود صدای ضربان قلب کاروان پیاده حضرت اباعبداله را شنید.

با شعر خوانی استاد جلیل فضای سنگینی بر مراسم حاکم شد و دلها را به سمت سوریه و بارگاه حضرت زینب برد. کسی که اگر نبود شاید امروز خبری از کربلا و حماسه پیداه روی اربعین نبود.

در ادامه رییس حوزه هنری استان ایلام ضمن اشاره به اینکه از سال 91 به منظور ارتقاء بخشی جایگاه زبان و ادبیات کردی جنوبی این سوگواره طراحی و راه اندازی شد، گفت: در گام های اولیه، شعر کردی جنوبی در حوزه ادبیات آئیینی به نوعی هم قلیل و هم غریب بود، اما خوشبختانه در جریان این سوگواره و البته تعاوملی که با دانشگاه ایلام و مجموعه همکاران ایجاد شد، طی طریق انجام گرفت و الان سوگواره شین در سطح ملی قابل تامل و بررسی است و شاعرانی در این عرصه وارد شده اند که با خلق آثار خود گام های بسیار تاثیر گذار در این حوزه برداشته اند، به نوعی که سردمدار شعر آیینی در غرب کشور به جرأت می توان گفت بچه های ایلام هستند.

محمدعلی قاسمی با بیان اینکه در سالهای گذشته این برنامه با حضور اقشار مردم و در فضای گسترده تری برگزار می شد، ادامه داد: متاسفانه امسال به واسطه شرایطی که ویروس کرونا در کشور و دنیا ایجاد کرد، با حمایت های دلسوزانه مجموعه ارزشمند شبکه رادیو فرهنگ بستری فراهم شد که این برنامه همزمان با برگزاری در فضای مجازی، روی آنتن شبکه رادیویی نیز برود تا جامعه عاشورایی ایران و آزادمردان سراسر دنیا از این برنامه بهره ببرند.

در انتها دکتر محمد علی اکبری رییس دانشگاه ایلام ضمن بیان اینکه امام حسین(ع) مصداق شاخص وفای به عهد و پایمردای به اعتقاد نه در دنیا اسلام که در کل عالم است، گفت: بزرگداشت کربلا و عاشور به خاطر پاسداشت ارزشهای انسانی بر همه دنیایان فرض است، اما برای ما شیعیان به دلایل بیشتری و البته ما ایلامیان به دلایل خاص تری واجب است و باید این برنامه هر ساله اجرا شود.

علی اکبری با تاکید بر اینکه در استان ایلام استعداد های بسیار توانمندی در حوزه ادبیات آیینی وجود دارد، ادامه داد: هم به عنوان دانشگاه ایلام و هم حوزه هنری وظیفه داریم تکریم کنیم و بزرگداشت آنها را در برنامه کاری خود قرار دهیم و باید دانست، سوق دادن این توانمندی به سمت اهل بیت جزو سعادتی است که در این سوگواره نصیب ما شده است و همین امر می طلبد که هرساله این آیین قوی تر و بهتر انجام شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 28 آبان 1399 بروزرسانی: 28 آبان 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 431

به "اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین رادیوئی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختتامیه نهمین سوگواره شعر کردی عاشورایی شین رادیوئی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید