ارتباط زلزله خوی با زمین لرزه شدید در ترکیه (تور ارزان ترکیه)

به گزارش چای قند پهلو، مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی، بیان نمود: هیچ ارتباط گسلی و زمین ساختی بین زمین لرزه امروز ترکیه با زلزله خوی وجود ندارد.

ارتباط زلزله خوی با زمین لرزه شدید در ترکیه (تور ارزان ترکیه)

بهترین تجربه سفر را با تور ارزان ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا تا آنتالیا رویایی و بالون سواری در شهرهای ترکیه تا کلی تفریح دیگر در انتظار شماست، خاطراتی از مردم مهمانواز ترکیه که همیشه در ذهن شما خواهد ماند.

به گزارش مهر، وی درباره وقوع زمین لرزه در جنوب ترکیه و پاسخ به این پرسش که آیا این زمین لرزه در ارتباط با گسلی بوده که سبب زمین لرزه خوی شده است، گفت: محلی که زمین لرزه در ترکیه به وقوع پیوسته محل برخورد شمال ورقه عربی با جنوب ورقه آناتولی بوده است و این ماجرا هیچ ارتباطی با زلزله خوی از لحاظ زمین ساختی و گسل ندارد.

وی با اشاره به اینکه خوی در فلات ایران واقع شده است و حدود هزار کیلومتر با محل زمین لرزه ای که امروز در ترکیه به وقوع پیوسته فاصله دارد، گفت: اینکه بیان می گردد احتمال وقوع زمین لرزه شدید در آذربایجان به علت فعال شدن ورقه شمال عربی با جنوب ورقه آناتولی وجود دارد، صحت نداشته و این دو مباحث جداگانه است.

زارع با تاکید بر اینکه البته احتمال زمین لرزه ای بزرگ در پی فعال شدن کامل گسل در آذربایجان هم وجود دارد، گفت: ربط دادن زمین لرزه امروز در ترکیه با خوی در آذربایجان بلاموضوع است، ولی به این معنی نیست که در ایران زمین لرزه رخ نمی دهد؛ بنابراین اینکه گفته می گردد زلزله ترکیه روی گسل آناتولی رخ داده که ادامه گسل خوی است درست نیست.

وی اعلام کرد: اگر طول گسل به طور کامل جابجا گردد احتمال وقوع زمین لرزه بزرگ تر از 6 هم وجود دارد، ولی از نظر زمانی هیچکس این موضوع را نمی داند که بگوید مثلاً یک ماه دیگر یا 15 سال دیگر زمین لرزه بزرگ رخ می دهد.

تفاوت معناداری بین زلزله های شدید زمستان و تابستان وجود ندارد

زارع در پاسخ به این پرسش که گفته می گردد اگر گسل مربوط به خوی کامل فعال گردد، زمین لرزه در شهر هایی مانند قزوین و تهران هم به وقوع می پیوندد، گفت: خیر، گسل خوی ارتباطی با تهران ندارد و این هم به معنی به وقوع نپیوستن زمین لرزه در مرکز نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعضی معتقدند وقوع زمین لرزه ها در زمستان بیشتر از تابستان است و آیا این موضوع را ئأئید می کنید؟ گفت: خیر این چنین نیست از لحاظ آماری تفاوت معناداری بین زلزله های شدید زمستان و تابستان وجود ندارد، ولی از آنجایی که زمین لرزه در منطقه ها سردسیر در زمستان سخت تر است خاطرات بدتری هم به جا می گذارد چرا که گرفتاری مردم هم به لحاظ موضوعاتی مانند آتش سوزی در چادر، گازگرفتگی و … بیشتر می گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1375

به "ارتباط زلزله خوی با زمین لرزه شدید در ترکیه (تور ارزان ترکیه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارتباط زلزله خوی با زمین لرزه شدید در ترکیه (تور ارزان ترکیه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید