افزایش تولد بچه ها مبتلا به تالاسمی در پی خطای آزمایشگاهی ، تالاسمی در این استان به مرز هشدار رسید

به گزارش چای قند پهلو، رئیس انجمن تالاسمی ایران از آمار بالای بیماران تالاسمی در استان های شمالی و جنوبی کشور اطلاع داد.

افزایش تولد بچه ها مبتلا به تالاسمی در پی خطای آزمایشگاهی ، تالاسمی در این استان به مرز هشدار رسید

به گزارش خبرنگاران، یونس عرب رئیس انجمن تالاسمی ایران با اشاره به آمار بالای ثبت بیماران تالاسمی در استان های شمالی و جنوبی گفت: در استان های شمالی به علت کوشش های زیاد انجام شده به وسیله وزارت بهداشت و مردم ازدواج های فامیلی کاهش یافته است و از همین رو تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی نیز روند نزولی داشته است.

وی با بیان اینکه در شهرهای جنوبی همچنان ازدواج های فامیلی زیاد است و آگاهی بخشی کافی در خصوص بیماری تالاسمی وجود ندارد گفت: در این منطقه ها نیز در حال کوشش برای کنترل بیماری هستیم، در استان خوزستان مردم همکاری خوبی برای موضوع پیشگیری از ابتلا دارند و قبل از ازدواج به مراکز بهداشت مراجعه می نمایند که اگر تشخیص داده گردد که زوجین تالاسمی مینور هستند برای فرزندآوری تحت نظر پایگاه بهداشت قرار می گیرند یا اینکه بیماری آنها تشخیص داده نمی شوند و حاصل ازدواج آنها بیمار تالاسمی است.

عرب اضافه نمود: متاسفانه روند فراوری نوزادان تالاسمی در استان خوزستان به مرز هشدار رسیده است و علت این موضوع خطای آزمایشگاهی است، آزمایشگاهی که در این منطقه کارهای آزمایشگاهی را انجام می دهد از دقت کافی برخوردار نیست و متاسفانه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز علی رغم هشدارهای انجمن تالاسمی زوجین را به این آزمایشگاه می فرستد که همین موضوع باعث افزایش تعداد بیماران شده است.

رئیس انجمن تالاسمی ایران ادامه داد: جلوی فعالیت این آزمایشگاه باید گرفته گردد تا آنالیز گردد علت این خطاهای آزمایشگاهی چیست؟ از روی دیگر با توجه به تعداد زیاد بیماران در این منطقه وزارت بهداشت باید یک آزمایشگاه دولتی در این منطقه را مشخص کند تا متقاضیان به بخش دولتی مراجعه نمایند و متحمل هزینه های سنگین نشوند.

وی ادامه داد: این آزمایشگاه به تعدادی از زوجین اعلام نموده است که سالم هستند و زوج در زمان تولد نوزاد متوجه شدند که نوزاد به بیماری تالاسمی مبتلاست از همین رو باید دانشگاه جندی شاپور اهواز و وزارت بهداشت به این موضوع ورود جدی نمایند.

عرب اضافه نمود: در حال حاضر دولت سالانه یک میلیارد تومان برای بیمار تالاسمی هزینه می نماید و تولد هر بیمار مبتلا به تالاسمی هزینه گزافی را برای دولت در پی دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 خرداد 1402 بروزرسانی: 27 خرداد 1402 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1427

به "افزایش تولد بچه ها مبتلا به تالاسمی در پی خطای آزمایشگاهی ، تالاسمی در این استان به مرز هشدار رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش تولد بچه ها مبتلا به تالاسمی در پی خطای آزمایشگاهی ، تالاسمی در این استان به مرز هشدار رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید