با درمان خانگی دیسک کمر آشنا شوید

به گزارش چای قند پهلو، در کنار روی آوردن به درمان های پزشکی از جمله عمل جراحی دیسک کمر، احتیاج است در خانه چهارچشمی مراقب دیسک آسیب دیده خود باشیم و با بعضی تکنیک ها یا انجام بعضی از تمرینات ورزشی، به درمان خانگی دیسک کمر خود بپردازیم. امروز در این مقاله به آنالیز درمان های خانگی و ورزش های مخصوص این عارضه می پردازیم. با ما همراه باشید.

با درمان خانگی دیسک کمر آشنا شوید

دیسک کمر چیست؟

ستون فقرات انسان از 24 استخوان به نام مهره تشکیل شده است. بعضی از این مهره ها به وسیله دیسک های نرم ساخته شده از یک ماده ژلاتینی محاط شده اند. در واقع دیسک ها هستند که به انسان این امکان را می دهند تا ستون فقرات خود را آزادانه به اطراف بچرخاند و خم گردد. این دیسک ها همچون یک بالش نرم میان مهره ها را پر نموده و همچون ضربه گیر عمل می نمایند.

دیسک کمر زمانی اتفاق می افتد که بخشی از مغز دیسک از پوسته آن خارج شده و وارد کانال نخاع گردد. کانال ستون فقرات فضای محدودی دارد و عصب نخاعی و قطعه دیسک جابه جا شده در آنجا نمی شوند؛ از این رو این جابه جایی روی اعصاب نخاع فشار وارد نموده و اغلب با درد بسیار شدید همراه است که ما آن را تحت عنوان دیسک کمر می شناسیم.

درمان های خانگی دیسک کمربیشتر افراد با کوچکترین احساس درد در ناحیه کمر، به رخت خواب نرم و گرم خود خزیده و در واقع به استراحت پناه می آورند. اما آیا واقعا استراحت در درمان دیسک کمر موثر است؟ (لینک مطلب استراحت برای دیسک کمر) بعضی از کاربردی ترین راهکارهای درمان خانگی دیسک کمر عبارت اند از:

1. گرمادهیبسیاری از افراد اسپاسم عضلات را یک مشکل جزئی می دانند؛ اما اسپاسم عضلات بزرگ کمر می تواند با درد بسیار شدید همراه باشد. یک پد گرمایی یا کمپرس گرم را چندین بار در طول روز روی کمر خود قرار دهید تا درد آن ساکن گردد.

2. تسکین التهابتسکین التهاب به روش های مختلف مثل گرمادهی یا کمپرس یخ دردهای خفیف دیسک را موقتاً برطرف می نماید. روزی دو مرتبه و هر بار به مدت 10 الی 15 دقیقه روی شکم دراز بکشیدی و دو عدد بالش زیر باسن خود قرار دهید. در صورت ادامه دار بودن درد، با یک متخصص فیزیوتراپ صحبت کنید.

3. دقت در حرکاتدر این دوره به حداقل رساندن مقدار فشار روی دیسک حائز اهمیت فراوان است. از پوشیدن کفش پاشنه بلند، خوابیدن بر روی شکم و ایستادن یا نشستن به مدت طولانی خودداری کنید. به هنگام بلند کردن اجسام سنگین، پشت خود را صاف نگه دارید و به زانو و باسن خود تکیه کنید. از خم شدن های متوالی اجتناب کنید و همیشه مراقب حالت نشستن و ایستادن خود باشید.

4. مراقبه فکر آگاهیدر طول مراقبه، تمرکز بر روی دم و بازدم به تسکین درد یاری شایانی می نماید و در بعضی افراد، با گذشت زمان احتیاج به مصرف دارو را برطرف می نماید. برترین پوزیشن مراقبه برای شخص خود را بیابید و آن را دنبال کنید.

5. تمرینات کششیبعضی از تمرینات کششی خاص درد ناشی از جابه جایی دیسک را تسکین می بخشند. عملکرد این تمرینات به این گونه است که با کاهش فشار روی دیسک، درد ناشی از آن را کاهش خواهد داد. بعضی از برترین و شناخته شده ترین تمرینات دیسک کمر عبارت اند از:

تمرینات دیسک کمرگاهی درمان دیسک کمر صرفاً با چند حرکت ورزشی امکان پذیر خواهد بود:

1. آویزان شدناولین قدم تسکین درد دیسک کمر، صاف کردن و برطرف انحنای ستون فقرات با هدف کاهش فواصل ایجاد شده بین مهره ها است. یک میله مثل میله رگال یا چارچوب در را در نظر بگیرید و بدن خود را مطابق تصویر از آن آویزان کنید. 3 ست 30 ثانیه ای این کار را انجام دهید. در خاتمه هر ست مراقب باشید دستان خود را به آرامی از میله جدا کنید تا باعث اسپاسم عضلانی نگردد.

2. کشش کمر در حالت ایستادهاین کشش تأثیر قوز کردن های روزانه را خنثی می نماید. از آنجا که بیشتر اوقات جابه جایی دیسک به سبب بد ایستادن و کشیدگی بیش از حد ستون فقرات اتفاق می افتد، این تمرین کششی دیسک را به جای اصلی خود بازمی گرداند.

قبل از هر کاری درست بایستید و دو دست خود را در دو طرف کمرتان قرار دهید. حال با اعمال فشار بر روی دستان خود، لگن را به سمت جلو هل داده و ستون فقرات را به عقب بکشید. این کشش را تا گردن ادامه دهید؛ تا جایی که صورتتان مقابل سقف باشد. با 10 تکرار آغاز کنید و 2 الی 3 ست این تمرین را انجام دهید.

3. حرکت کبری (نصفه)این حرکت، مواد ژله ای موجود در دیسک را به سمت مرکز دیسک بین مهره ای هل می دهد. روی یک تشکچه یوگا به روی شکم (دمر) دراز بکشید و سعی کنید بدون جدا کردن باسن از سطح زمین، نیم تنه بالایی را روی ساعد خود بالا بکشید. 10 الی 15 ثانیه بایستید و دوباره به شرایط دمر بازگردید. این فاصله زمانی را رفته رفته به 30 ثانیه برسانید و هر بار 10 مرتبه این تمرین را تکرار کنید.

4. حرکت کبری (کامل)اساس این حرکت دقیقاً مشابه حرکت قبلی است و با بازگرداندن مواد ژله ای دیسک به سمت داخل، در واقع دیسک را به حالت طبیعی بازگردانده و مقدار درد را کاهش می دهد.

پس از آنکه کاملاً در حرکت کبری نصفه ماهر شدید، حال می توانید سختی این حرکت را بیشتر کنید؛ به این ترتیب که باز هم به صورت دمر دراز بکشید و این بار نیم تنه بالایی را روی کف دستان خود بلند کنید. 10 ثانیه در همین شرایط بمانید و 10 بار این حرکت را انجام دهید. سعی کنید رفته رفته مدت زمان آن را به 20 تا 30 ثانیه برسانید.

5. حرکت گربه گاویکی از محبوب ترین تمرینات دیسک کمر، حرکت گربه گاو است. این حرکت ترکیبی از دو حالت یوگا بوده و با باز کردن فضای دیسک بین مهره ای، فشار روی دیسک جابه جا شده را کاهش داده و در نتیجه از درد آن می کاهد.

مطابق تصویر وزن خود را روی دو دست و دو زانوی خود قرار دهید. هم زمان که به سقف نگاه می کنید، نفس را به درون ریه بکشید (عمل دم) و به اجازه دهید شکمتان به سمت پایین بیافتد. سپس به آرامی نفس را بیرون داده (عمل بازدم) و هم زمان ستون فقرات خود را خم کنید و در حالت اول قرار بگیرید. 2 تا 3 ست و در هر ست 10 مرتبه این حرکت را تکرار کنید.

6. حرکت پرنده سگاین تمرین به تقویت و تثبیت عضلات تحتانی و عمقی ستون فقرات یاری می نماید. مطابق تصویر در حالت شماره یک قرار بگیرید؛ دست ها زیر شانه ها و زانو ها زیر لگن. سپس دست چپ و پای راست خود را به طور هم زمان بلند نموده و مطابق تصویر در امتداد بدن خود بکشید. 2 تا 3 ثانیه صبر کنید و به موقعیت آغازین بازگردید. همین کار را با دست راست و پای چپ تکرار نموده و 2 تا 3 ست 10 تایی ادامه دهید.

توجه: این حرکات ورزشی به هیچ وجه نباید دردناک باشند. اگر کوچک ترین دردی در ناحیه کمر احساس کردید، بدانید که آن تمرین برای شرایط شما مناسب نیست.

کلام آخرتقریباً بین 60 تا 80 درصد انسان ها در برهه ای از زندگی خود درد دیسک کمر را تجربه می نمایند. حتی گاهی این درد شدت یافته و با تحریک اعصاب کانال نخاع، درد پا ناشی از دیسک را در پی خواهد داشت؛ از این رو بد نیست همه ما با روش های درمان خانگی و پزشکی دیسک کمر آشنا باشیم. علی رغم شدت درد دیسک جابه جا شده، بیشتر افراد فقط با چند هفته یا چند ماه مداومت بر روش های خانگی، به مراتب احساس بهتری خواهند داشت.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 23 آبان 1400 بروزرسانی: 23 آبان 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1028

به "با درمان خانگی دیسک کمر آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با درمان خانگی دیسک کمر آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید