خبرنگاران دغدغه هایی که برطرف آن ها شاد را شادتر می نماید

به گزارش چای قند پهلو، سمنان- خبرنگاران- راه اندازی شبکه اجتماعی دانش آموزانشاد و پیگیری آموزش غیر حضوری دانش آموزان در شرایط کرونایی اقدامی ارزشمند و ستودنی است، اما بعضی دانش آموزان و والدین آنان در استان سمنان برای بهره وری از این برنامه کاربردی دغدغه هایی دارند که برطرف آن بر کیفیت آموزش می افزاید.

خبرنگاران دغدغه هایی که برطرف آن ها شاد را شادتر می نماید

به گزارش خبرنگاران، شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد برنامه کاربردی ویژه تلفن همراه هوشمند است که برای آموزش دانش آموزان در ایام بحران کرونا و تعطیلی مدارس استفاده می شود و اقدامی ارزشمند و انقلابی در نظام آموزش کشور به شمار می رود، اما این برنامه به دلیل نوپا بودن دارای نواقصی است که باید به منظور رعایت اصل تسهیل و دسترسی همگان به آموزش همراه با راه اندازی و تقویت برنامه شاد مسائل زیرساختی آن برطرف شود.

طبق گزارش ها سال تحصیلی جاری در استان سمنان با 127 هزار و 200 دانش آموز آغاز شد که 82 درصد دانش آموزان به برنامه شاد دسترسی دارند.

آمار دسترسی دانش آموزان در استان سمنان به برنامه شاد مطلوب و رضایت بخش است و فقط 18 درصد دانش آموزان به گوشی هوشمند برای استفاده از برنامه شاد دسترسی ندارند که آموزش این افراد به صورت حضوری با رعایت شیوه نامه های بهداشتی، ارسال درس نامه و به وسیله شبکه آموزش در تلویزیون دنبال می شود.

دانش آموزان و والدین آنان در استان سمنان از شبکه اجتماعی شاد استقبال خوبی دارند، اما در این نوع از آموزش دچار مسائل فراوانی هستند که برطرف این مسائل را مطالبه جمعیت دانش آموزی از مسوولان می دانند.

خبرنگار خبرنگاران برای آنالیز مسائل برنامه شاد در استان سمنان با والدین تعدادی از دانش آموزان مصاحبه کرد که در ادامه گزارش اطلاع رسانی می شود.

لازمه استفاده از برنامه دانش آموزی شاد بعد از تهیه گوشی هوشمند، بسته اینترنت است که هزینه اضافی را به دوش والدین تحمیل می نماید و دولت با اقدام ارزشمند توزیع سیم کارت دانش آموزی گامی برای برطرف مسائل برداشت، اما سرعت اینترنت این سیم کارت ها بسیار کند است و عملا آن را بی استفاده می نماید.

لازمه استفاده از برنامه دانش آموزی شاد بعد از تهیه گوشی هوشمند، بسته اینترنت است که هزینه اضافی را به دوش والدین تحمیل می نماید و دولت با اقدام ارزشمند توزیع سیم کارت دانش آموزی گامی برای برطرف مسائل برداشت، اما سرعت اینترنت این سیم کارت ها بسیار کند است و عملا آن را بی استفاده می نماید.

برطرف مسائل در زمینه اینترنت برای دسترسی به شبکه شاد

فهیمه شاه مردادی مادر یکی از دانش آموزان پایه چهارم دوره ابتدایی در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: برای دسترسی فرزندم به شبکه اجتماعی آموزشی شاد با دریافت وام 50 میلیون ریالی، گوشی هوشمند تهیه کردم، اما فقط هزینه کرد برای گوشی هوشمند کافی نیست بلکه هزینه اینترنت نیز را باید هر ماه پرداخت کنیم.

وی افزود: با حقوق 2 میلیون تومانی همسرم چگونه می توانیم در کنار اجاره خانه، هزینه خوراک و پوشاک و به تازگی هزینه مواد ضدعفونی، هزینه اینترنت را هم تامین کنیم.

وی ادامه داد: دولت در یک اقدام خوب با ارایه سیم کارت دانش آموزی در زمینه تامین مخارج اینترنت یاری کرد، اما اینترنت این سیم کارت بسیار کند است و عملا کاربردی ندارد و مجبوریم بسته اینترنت خریداری کنیم.

شاه مردادی توضیح داد: معلم برای ارائه آموزش بهتر و گاه دریافت امتحان از شبکه اجتماعی واتساب استفاده می نماید و هر دوهفته 15 هزار تومان برای خرید بسته اینترنتی هزینه می کنیم.

این مادر دانش آموز پایه چهارم دوره ابتدایی از مسوولان خواست در زمینه تقویت و ارتقای سرعت اینترنت سیم کارت دانش آموزی تدابیری بیاندیشند تا حداقل بار اضافه خرید بسته اینترنت از دوش والدین برداشته شود.

والدین کم سواد و بی سواد و مسائل دانش آموزان

سعیده رحیمی مادر دانش آموز پایه سوم دبستان در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: سواد ندارم و در زمینه آموزش به فرزندم نمی توانم کاری انجام دهم و آموزش در فضای مجازی، بار زیادی از آموزش به دوش والدین است.

وی ادامه داد: معلم فرزندم بسیار کوشا و پر کوشش است که می خواهم از زحمات او تشکر کنم چرا که همواره یک روز قبل از آموزش درس ها، بسته آموزشی تهیه می نماید و به والدین تکلیف می نماید تا این موضوعات آموزشی را ببینند و برای دانش آموز شرح دهند تا درس را فرا بگیرد و در روز بعد درس را در کلاس مجازی مرور نموده و برطرف اشکال می نماید.

وی بیان نمود: والدینی مانند من که اتفاقا تعدادشان کم نیست و سواد ندارند یا سوادشان در حد خواندن و نوشتن است نمی توانند از عهده آموزش ها بر بیایند و ضروری است دراین زمینه فکری شود.

این مادر دغدغه مند ابراز داشت: اگر پایه تحصیلی دانش آموز ضعیف باشد این ضعف در تمام دوره های تحصیلی خود نشان می دهد و انتظار داریم برای این دانش آموزان فکری شود.

وی افزود: برگزاری کلاس های آموزشی به شکل حضوری برای خانواده هایی که سطح سواد پایینی داریم خیلی ارزشمند بود، اما اکنون با تمدید تعطیلی ها و محدودیت های کرونایی دچار مشکل شده ایم.

رحیمی توضیح داد: همسرم سوادش دیپلم است و می تواند در آموزش به فرزندم یاری کند، اما او سرکار می رود و وقتی به خانه باز می شود دیر وقت است و حوصله و انرژی کافی برای آموزش به فرزندم را ندارد، از مسوولان می خواهم با توسعه فضای آموزشی به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع کرونا شرایط را برای حضور دانش آموزان در کلاس درس فراهم نمایند.

میل به تکنولوژی، فناوری و استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی روندی پویا دارد که هیچ گاه متوقف نخواهد شد و باید برای در امان ماندن از مضرات و استفاده از مزایای آن، آموزش برای مطلع سازی جامعه و به خصوص دانش آموزان درباره نحوه استفاده از فضای مجازی در کنار آموزش به عنوان یک اصل تربیتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

میل به تکنولوژی، فناوری و استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی روندی پویا دارد که هیچ گاه متوقف نخواهد شد و باید برای در امان ماندن از مضرات و استفاده از مزایای آن، آموزش برای مطلع سازی جامعه و به خصوص دانش آموزان درباره نحوه استفاده از فضای مجازی در کنار آموزش به عنوان یک اصل تربیتی بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

مطهره بادپا مادر یکی از دانش آموزان دوره متوسطه ابراز داشت: در خانه به منظور کنترل پسرم که در سنین بلوغ و حساس است از اینترنت وای فای استفاده می کنیم که متاسفانه بعضی اوقات برق درست در زمان آغاز کلاس آموزشی فرزندم قطع می شود و از آموزش دور می مانیم.

وی افزود: در زمان حاضر دانش آموزان دوره متوسطه به ویژه دوره اول دوره سنی حساسی را پشت سر می گذارند و اگر از این دوران به سلامت عبور ننمایند، دیگر ترسیم آینده ای روشن برای آنان سخت می شود، با خرید اینترنت وای فای و روشن کردن دستگاه مودم حضور فرزندم در فضای مجازی را کنترل می کنم، اما حضور دانش آموزان در فضای مجازی برای آموزش برای خانواده ها مخاطره انگیز است و انتظار می رود نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در کنار دیگر آموزش ها برای دانش آموزان اجباری شود.

بادپا گفت: در عصر کنونی نمی توان از فناوری و فضای مجازی دوری کرد، اما می توان نحوه استفاده درست را به دانش آموزان آموزش داد و اصلا سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی را به دانش آموزان آموخت.

وی افزود: آموزش و پرورش در کنار آموزش وظیفه پرورش و تربیت دانش آموز را نیز بر عهده دارد و در شرایطی که تعیین نیست تا چه زمانی آموزش به صورت مجازی دنبال شود ضرورت دارد، آموزش استفاده از فضای مجازی به عنوان اصول تربیتی در شرایط کرونایی از سوی آموزش و پرورش به دانش آموزان آموزش داده شود.

دسترسی 82 درصد دانش آموزان سمنانی به شبکه آموزشی شاد

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با اشاره به استقبال از شبکه اجتماعی شاد، گفت: 82 درصد دانش آموزان استان به شبکه اجتماعی شاد دسترسی دارند.

محمد دستورانی در گفت و گو با خبرنگاران، ابراز داشت: 18 درصد دانش آموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد دسترسی ندارند که از این تعداد بعضی از کلاس های حضوری مدارس، بعضی از آموزش های تلویزیونی و بعضی از درسنامه های توزیع شده از سوی مدارس استفاده می نمایند.

وی افزود: علت اصلی دسترسی نداشتن بعضی دانش آموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد، احراز هویت نشدن دانش آموز در سامانه سناد و شاد است که این اشکال به وسیله اداره کل و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری و برطرف است.

وی بیان نمود: نداشتن گوشی تلفن همراه هوشمند، و نبود دسترسی به اینترنت و اینترنت پرسرعت در بعضی مناطق استان سمنان، دیگر علت های فقدان دسترسی دانش آموزان استان سمنان به شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد است که در این زمینه با همکاری استانداری مقرر شد به 522 دانش آموز برای تهیه گوشی تلفن همراه تسهیلات پرداخت شود .

دستورانی اعلام نمود: سمنان جزو استان های برتر و شاخص در زمینه استقبال از شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد است و حتی در بعضی موارد از میانگین کشور بالاتر است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: مالکیت شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد با وزارت آموزش و پرورش است و چون این برنامه به تازگی اجرا شده مسائل خاص خود را دارد و باید والدین، در کنار اولیای مدرسه، یاری نمایند تا دانش آموزان برای کار در شبکه اجتماعی دانش آموزان شاد تشویق شوند.

دانش آموازان آینده سازان و چشم و امید کشور هستند که توجه بیش از پیش به آموزش آنان افزایش بهره وری و تقویت اقتدار ایران در آینده را رقم می زند و در شرایط فعلی که کرونا کشور و دنیا را در نوردیده و بخش های مختلف از جمله آموزش را تحت شعاع خود قرار داده و در کشور نیز با انجام اقداماتی ارزشمند آموزش دانش آموزان متناسب با شرایط کرونایی پیگیری می شود، اما ضروری است در کنار توجه به تقویت زیرساخت ها در آموزش غیر حضوری، فرهنگ استفاده از گوشی هوشمند و فضای مجازی به دانش آموزان به عنوان یک اصل تربیتی در کنار دروس تئوری مورد توجه قرار بگیرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 آذر 1399 بروزرسانی: 13 آذر 1399 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 462

به "خبرنگاران دغدغه هایی که برطرف آن ها شاد را شادتر می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران دغدغه هایی که برطرف آن ها شاد را شادتر می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید