خبرنگاران 10 هکتار از پارک ملی بموی شیراز در آتش سوخت

به گزارش چای قند پهلو، شیراز-خبرنگاران-مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: آتش سوزی گسترده در ارتفاعات پارک ملی بمو 10 هکتار از مراتع این منطقه را از بین برد.

خبرنگاران 10 هکتار از پارک ملی بموی شیراز در آتش سوخت

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

محمدهادی قانع دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: ساعت 14 و 3 دقیقه یکشنبه 5 اردیبهشت 1400 گزارش آتش سوزی در ارتفاعات پارک ملی بمو از طریق تماس شهروندان به سامانه 125 اعلام شد و به علت گستردگی آتش تیم هایی از ایستگاه های 15،12 و 3 خود را به محل حادثه رساندند.

وی ادامه داد: آتش حدود 10 هکتار از مراتع این منطقه را در بر گرفته بود و به دلیل شعله ور شدن آتش در مجاورت خار و خاشاک و درختان خشکیده به سرعت در حال گسترش و سرایت به اطراف بود که آتش نشانان به دلیل ارتفاع کوه و عدم دسترسی به شعله ها از طریق خودروهای عملیاتی، با تجهیزات مخصوص به صورت پیاده خود را به محل آتش سوزی رساندند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز گفت: وزش باد و استعداد محیطی محل مزید بر علت شده و هر لحظه شعله های حریق را گسترده تر و کنترل آن را برای تیم عملیاتی سخت تر می کرد که انتها آتش نشانان با کمک و همکاری نیروهای ارتش مستقر در محل، بعد از سه ساعت ، شعله های آتش را مهار و کاملا خاموش کردند و انتها بعد از لکه گیری و ایمن سازی کامل محل حادثه به عملیات خود انتها دادند.

قانع با بیان اینکه با افزایش دما گیاهان خودرو و فصلی پوشیده شده در ارتفاعات و تپه ها، خشک و تبدیل به پوشال هایی می شوند که مستعد آتش سوزی هستند و با کوچک ترین شعله و جرقه ای دچار حریق می شوند،افزود: افراد و یا ارگان هایی که زمین هایی را در اختیار دارند لازم است که ایمنی این محل ها را تامین کنند و به نصب چند نرده و فنس اکتفا نکنند و نظارت لازم را بر این محل ها داشته باشند.

وی گفت:همچنین شهروندان اگر ساختمان یا ویلایی در طبیعت دارند، باید پیش از آتش سوزی نسبت به چیدن علفهای زائد اطراف بنای خود اقدام کنند و همچنین خودروهای خود را بر روی بوته زارها و علفزارهای خشک پارک نکنند.

پارک ملی بمو که نامش را از کوه بمو گرفته، با وسعت 48 هزار هکتار در جاده شیراز - مرودشت و در 10 کیلومتری شمال شرقی شیراز واقع شده است. این پارک حفاظت شده، 32 گونه پستاندار، 91 گونه پرنده، 19 گونه خزنده و سه گونه دوزیست را در خود جای داده است.

پارک ملی بمو، همچنین زیستگاه گونه های شاخص جانوری از جمله پلنگ، گرگ، گراز، کفتار، کاراکال، گربه وحشی، روباه معمولی، تشی، سمور سنگی، قوچ و میش وحشی، کل و بز وحشی و آهو است.

این پارک که حدود 40 سال است تحت حفاظت محیط زیست این استان است در چند سال گذشته شاهد آتش سوزی های متعدد بوده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 786

به "خبرنگاران 10 هکتار از پارک ملی بموی شیراز در آتش سوخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 هکتار از پارک ملی بموی شیراز در آتش سوخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید