راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه آرالیای برگ پهن (ژاپنی)

به گزارش چای قند پهلو، آرالیای برگ پهن یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار است که در اقلیم نیمه گرمسیری رشد می نماید. این گیاه بومی جزایر جنوبی ژاپن، کره و تایوان است. آرالیای برگ پهن گیاهی بالارونده و مقاوم است که ارتفاع آن در فضای باز به 5 متر و در فضای بسته به 2 متر هم می رسد. این گیاه می تواند سالیانه بین 20 تا 30 سانتی متر رشد کند.

راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه آرالیای برگ پهن (ژاپنی)

آرالیای برگ پهن برگ هایی بزرگ، چرمی و به رنگ سبز تیره دارد که میزان آن ها به 30 سانتی متر هم می رسد. در شرایط مناسب، گیاهان بالغ در فصل پاییز گل می دهند. گل های آرالیای پهن برگ خوشه ای، کوچک و به رنگ سفید هستند و این گل ها به میوه هایی کوچک، سیاه و براق تبدیل می شوند. برگ های بزرگ و زیبا، مقاوم بودن و نگهداری آسان، آرالیای برگ پهن را به یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار تبدیل نموده است. علاوه بر این در باغ های گیاهان گرمسیری و درختستان ها آرالیای برگ پهن یکی از گونه های اصلی به شمار می رود.

نگهداری از گیاه آرالیای برگ پهن

نور

آرالیای برگ پهن در محیط های نیمه سایه تا کاملاً سایه به خوبی رشد می نماید. اگر آرالیای پهن برگ در معرض نور مستقیم و شدید خورشید قرار بگیرد، احتمال سفید شدن برگ های گیاه زیاد است. بنابراین، این گیاه را در مکانی قرار دهید که نور ملایم و غیرمستقیم صبحگاهی را دریافت کند. هرگز نباید این گیاه در معرض آفتاب شدید و مستقیم بعدازظهر قرار بگیرد.

خاک

آرالیای پهن برگ گیاهی دوست داشتنی است که در خصوص خاک خیلی سخت گیر نیست. این گیاه با انواع خاک سازگار می گردد اما خاک مرطوب، دارای زهکشی مناسب و خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهد.

آب

در فصل رشد یعنی در طول بهار و تابستان، آرالیای برگ پهن به رطوبت دائمی احتیاج دارد. باید در آبیاری این گیاه منظم باشید و اجازه ندهید خاک خشک گردد. در هر نوبت آبیاری، باید به گونه ای آبیاری کنید که آب همه خاک را فرابگیرد و از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج گردد. در طول پاییز و زمستان، آبیاری را کمی کاهش دهید تا گیاه بتواند استراحت کند.

دما و رطوبت

آرالیای برگ پهن محیط های خنک تر را ترجیح می دهد و در محیطی با دمای 15 تا 21 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می نماید. البته باید این گیاه را در مکانی قرار دهید که در معرض هوای خروجی وسایل سرمایشی، هوای سردی که از پنجره وارد می گردد و بعلاوه بادهای شدید قرار نگیرد. برای نگهداری از آرالیای برگ پهن لازم نیست رطوبت محیط را بیشتر کنید.

کود

برای اینکه گیاه شما مواد مغذی بیشتری دریافت کند، گیاه را در طول فصل رشد به طور منظم تغذیه کنید و برای تغذیه گیاه از کودهای مایع مناسب برای گیاهان آپارتمانی بهره ببرید. در طول پاییز و زمستان کوددهی را کاهش دهید؛ یک نوبت کوددهی در ماه می تواند کافی باشد.

تعویض گلدان

از آن جا که رشد آرالیای برگ پهن به گونه ای است که می تواند به یک گیاه بزرگ تبدیل گردد، توجه به گلدان گیاه اهمیت دارد. مشاهده نشانه هایی مانند خروج ریشه ها از سوراخ های زهکشی به این معنی است که گلدان فعلی برای گیاه کوچک است و زمان تعویض گلدان فرارسیده است. معمولاً ضروری است سالی یک بار آرالیای برگ پهن را به یک گلدان بزرگ تر انتقال دهید.

تکثیر گیاه آرالیای برگ پهن

آرالیای برگ پهن را می توان به هر دو روش کاشت بذر و قلمه زنی ساقه تکثیر کرد. وقتی از آرالیای برگ پهن به عنوان گیاه آپارتمانی نگهداری می کنید، احتمال گل دهی این گیاه بسیار کم است. بنابراین، بهتر است روش قلمه زنی ساقه را برای تکثیر گیاه انتخاب کنید.

برای تکثیر گیاه، قلمه را در ابتدای فصل رشد و از یک گیاه بالغ جدا کنید و برای نتیجه بهتر از هورمون ریشه زایی بهره ببرید. قلمه ها را داخل گلدانی پر از خاک مرطوب قرار دهید و روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید. گلدان را در مکانی گرم و مرطوب قرار دهید تا قلمه ها ریشه بزنند. معمولاً بین یک تا دو ماه طول می کشد تا گیاه تازه رشد خودش را آغاز کند.

آفت های رایج

مانند بسیاری از گیاهان، آرالیای پهن برگ در معرض هجوم انواع شته ها قرار گرفته است که با نام شپش گیاه هم شناخته می شوند. این آفت ها معمولاً از برگ های جوان تر گیاهان تغذیه می نمایند و می توانند مانع رشد گیاه بشوند. اگر به موقع متوجه حضور این آفت ها بشوید، مقابله با آن ها کار نسبتاً آسانی است و می توانید این آفت ها را با اسپری کرن روغن چریش از بین ببرید.

مشکل بزرگ تری که ممکن است آرالیای پهن برگ با آن روبرو گردد، هجوم شپشک های آردی است. این آفت ها شبیه به لکه های کوچک پنبه ای به نظر می رسند و می توانید آن ها را روی سطح زیرین برگ ها مشاهده کنید. شپشک های آردی با مکیدن مایعات درون گیاه مانع از رسیدن مواد مغذی به گیاه می شوند و گیاه برای رشد به این مواد مغذی احتیاج دارد. علاوه بر این، شپشک های آردی ماده ای چسبناک به نام عسلک فراوری می نمایند که وجود آن روی ساقه ها و برگ های گیاه شرایط مناسبی برای رشد کپک دودی فراهم می نماید.

برای خلاص شدن از شر شپشک های آردی، ساقه ها و برگ های گیاه را هر چند وقت یک بار با استفاده از گوش پاک کن آغشته به الکل و به آرامی تمیز کنید. در مواردی که آلودگی شدید است، از روغن چریش به شکل اسپری بهره ببرید.

چند مشکل رایج در نگهداری از آرالیای برگ پهن و راه چاره آن ها

1. شل و آویزان شدن ساقه ها

اگر ساقه های آرالیای برگ پهن شل و آویزان شده اند، این مشکل می تواند به یکی از سه علت زیر ایجاد شده باشد:

  • مناسب نبودن زهکشی
  • قرار گرفتن در معرض هوای سرد
  • سنگین شدن برگ ها

اگر در هر نوبت آبیاری، آب اضافی به موقع از سوراخ های زهکشی انتهای گلدان خارج نگردد و رطوبت خاک بیشتر از احتیاج گیاه باشد، ساقه های گیاه شل می شوند. در این شرایط باید خاک و حتی در صورت احتیاج گلدان گیاه را عوض کنید. هم گلدان باید به تعداد کافی سوراخ های زهکشی داشته باشد و هم خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

اگر خیلی دیر نشده باشد، می توانید شل شدن ساقه ها به علت قرار گرفتن گیاه در معرض هوای سرد را هم درمان کنید؛ کافی است گیاه را به مکانی مناسب انتقال دهید. اما اگر سنگین شدن برگ ها باعث آویزان شدن ساقه ها شده باشد، احتمالاً گیاه به هرس احتیاج دارد. برای اینکه گیاه در معرض آسیب کمتری قرار بگیرد، توصیه می گردد هرس را در انتها بهار انجام دهید. در زمستان گیاه به خواب می رود و نمی تواند از رشد برگ های تازه پشتیبانی کند.

در هرس گیاه حتماً دو نکته را رعایت کنید؛ یکی کاملاً تمیز بودن ابزار برش برای جلوگیری از انتقال عوامل بیماری زا و دیگری تغذیه گیاه بعد از هرس برای یاری به رشد سریع تر گیاه.

2. زرد، قهوه ای یا تیره شدن برگ ها

معمولاً علت تغییر رنگ برگ های آرالیای برگ پهن یکی از موارد زیر است:

  • قرار گرفتن در معرض نور مستقیم و شدید آفتاب
  • دریافت نمک اضافی
  • قرار گرفتن گیاه در معرض هجوم کنه عنکبوتی
  • بیماری های قارچی
  • کم آبی
  • زیاده روی در کوددهی
  • سرمای شدید

در مواردی که مشکل نور زیاد است، برگ های آسیب دیده را جدا کنید و گیاه را به مکانی سایه تر انتقال دهید.

کنه های عنکبوتی می توانند مقصر قهوه ای شدن برگ ها و ریزش آن ها باشند چرا که این موجودات کوچک به تدریج کلروفیل موجود در برگ ها را تخلیه می نمایند. به طور منظم باید زیر برگ ها را آنالیز کنید تا به موقع متوجه حضور این آفت ها بشوید و بتوانید با آن ها مقابله کنید.

در مواردی که گیاه بیشتر از احتیاجش نمک دریافت می نماید، این نمک اضافی در لبه برگ ها انباشته می گردد. نتیجه این انباشت نمک، از بین رفتن بافت ها و قهوه ای شدن لبه برگ ها است. از آن جا که معمولاً این نمک به وسیله آبیاری به گیاه می رسد، آبیاری باید آرام و با اندازه زیادی آب انجام گردد تا این نمک به پایین ریشه ها برسد.

آبیاری منظم در نگهداری از آرالیای برگ پهن اهمیت زیادی دارد چرا که کم آبی باعث زرد شدن برگ ها و حتی از بین رفتن گیاه می گردد.

در طول زمستان اگر آرالیای برگ پهن در محیطی قرار بگیرد که هوا به شدت سرد باشد، برگ ها تیره می شوند و حتی ممکن است گیاه دچار ریزش برگ بگردد. در این شرایط، تنها کاری که باید انجام دهید بالا بردن دمای محیط است. علاوه بر این لازم نیست برگ های تیره شده را از گیاه جدا کنید چرا که با افزایش دما این برگ ها دوباره سبز می شوند.

البته قهوه ای شدن برگ های قدیمی تر می تواند بخشی از فرایند فتوسنتز در گیاه باشد که یک چرخه کاملاً طبیعی است.

منبع: Thespruce

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 مهر 1401 بروزرسانی: 10 مهر 1401 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1315

به "راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه آرالیای برگ پهن (ژاپنی)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل پرورش و نگهداری از گیاه آرالیای برگ پهن (ژاپنی)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید