راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی

به گزارش چای قند پهلو، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، وبینار بین المللی چگونگی نمایه سازی نشریات در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی به میزبانی ISC در تاریخ 13 اسفند 1399 برگزار گشت.

راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی

این کارگاه بین المللی با حضور سردبیران نشریات کشورهای الجزیره، آذربایجان، بنگلادش، عراق، اردن، مالزی، نیجریه، پاکستان، ترکیه و اوگاندا برگزار شد که شامل 37 شرکت کننده و 44 نشریه بود.

در ابتدای این کارگاه مجازی، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اشاره به اهداف کارگاه گفت: این کارگاه فرصتی را برای ذینفعان مشغول به کار در صنعت نشر و آموزش فراهم می کند تا شرایط نشریات علمی خود را در ISC بهبود بخشند که در نهایت باعث تسهیل نمایه سازی نشریات آنها در ISC شود.

وی اضافه نمود: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در نظر دارد با برگزاری کارگاه های مجازی برای سردبیران و اعضای هیئت تحریریه نشریات نمایه شده در ISC، آنها را با سیاست و معیارهای نمایه سازی نشریات در ISC آشنا کند. این کارگاه به نشریات نمایه شده لیست اولیه ISC کمک می کند تا وارد لیست انتظار ISC شوند.

دهقانی خاطرنشان کرد: این ارتقا می تواند به نشریات موجود در لیست انتظار ISC کمک کند تا گام هایی را بردارند تا بتوانند وارد مجلات هسته شوند یا اگر قبلاً در آنجا حضور داشته اند، باقی بمانند.

در ادامه این کارگاه، دکتر محمدرضا فلاحتی فومنی قدیمی، مدیر اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی ISC، به معرفی تاریخچه چگونگی تشکیل، اهداف و محصولات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) برای حاضرین در وبینار پرداخت.

سپس، سامانه نشریات علمی غیر فارسی زبان، شاخص ها و سیاست های نمایه سازی نشریات، نمایه سازی و سطح بندی، نشریات نمایه شده در ISC بر اساس معیارهای ارزیابی ساختاری، محتوایی و مبتنی بر داده های علم سنجی در سه مجموعه متفاوت نشریات اولیه، نشریات لیست انتظار و نشریات هسته برای شرکت کنندگان معرفی شد.

در این وبینار در خصوص حفظ و ارتقای جایگاه نشریات در سایر رتبه بندی های جهانی، آشنایی با اضافه، حذف یا آرشیو کردن نشریات در مجموعه های کتابخانه ای، آشنایی با آخرین تغییر و تحولات علم کتاب شناسی، بررسی تاثیر نشریات در بازار های اقتصادی و بررسی عملکرد های اعضای هیئت تحریریه، دسترسی به اطلاعات کتاب شناختی و نمایه سازی و همچنین ارزیابی بهبود و ضعف جایگاه نشریات در مقایسه با سایر نشریات همان حوزه در بازه های زمانی مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

همچنین معرفی فهرست کل نشریات و نشریات فاقد نمایه ISC معرفی شد و از سردبیران نشریات خواسته شد تا نشریات جعلی را به این پایگاه معرفی کنند تا در پایگاه های ISC اسامی آنها پس از ارزیابی معرفی شود.

در ادامه، جواد حیات داوودی، مدیر گروه تجزیه و تحلیل منابع ISC به معرفی سامانه نشریات علمی پرداخت و گفت: این سامانه بر اساس استانداردهای علم سنجی بین المللی طراحی شده و ابزاری برای تحلیل و رتبه بندی نشریات علمی بر پایه شاخص محتوایی بوده و نشریات بر حسب میزان اثرگذاری علمی و استنادهای دریافتی در چارک های مختلف تقسیم بندی شده اند.

حیات داوودی اضافه نمود: سامانه نشریات علمی شامل اطلاعات نشریات فارسی، عربی و انگلیسی دارای ضریب تأثیر است که از نظر موضوعی در حوزه های علوم انسانی، علوم پایه، علوم پزشکی، علوم دامپزشکی، علوم کشاورزی، فنی و مهندسی، منابع طبیعی، هنر و معماری قرار داده شده اند.

وی ادامه داد: این سامانه جهت تسریع آگاهی از جایگاه هر نشریه بر اساس ضریب تأثیر، فراهم آوردن دسترسی به اثرگذارترین نشریات و تشخیص الگوهای رایج انتشار و استناد قبل از تعیین راهکارها و سیاستگذاری های علمی در دانشگاه ها به کار می رود. همچنین، میزان اثرگذاری هر نشریه را تعیین کرده و نیم عمر استنادها به نشریه، شاخص آنی، اطلاعات کتاب شناختی، مجلات استناد شونده و استنادکننده را نشان می دهد.

در حال حاضر برنامه کیفی سازی نشریات در پایگاه داده ISC به ترتیب اهمیت در سه بخش نشریات هسته، لیست انتظار و اولیه در حال انجام است.

در ادامه این کارگاه، سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) معرفی شد. شناسه دیجیتال اشیا یا (DOR) Digital Object Recognizer، یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آن است.

کد بین المللی DOR به مقاله نشریه و همایش، کتاب، خاتمه نامه، آثار هنری، نرم افزار و ... تعلق می گیرد. این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می کند. با دریافت کد DOR در سامانه با آدرس https://dorl.net، به شی یک لینک اختصاص داده می شود و دسترسی به اطلاعات آن همواره امکان پذیر می شود.

در ادامه سامانه بارگذاری سریع اطلاعات مجلات (XML) در ISC برای شرکت کنندگان معرفی شد. این سامانه جهت بارگذاری و ارسال سریع دوره ها و شماره های مختلف نشریات به ISC بدون نیاز به پست نسخه چاپی طراحی شده است.

هدف اصلی این ابزار فراهم آوردن سیستمی کاربرپسند برای بارگذاری، انتقال سریع دوره ها و شماره های مختلف نشریات از کل کشورهای اسلامی به ISC و بارگذاری مقالات تمام متن در فرمت XML و PDF است.

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به منظور فراهم کردن امکان آسان تر ارسال اطلاعات نشریات، وب سرویس دریافت اتوماتیک اطلاعات را ارائه می کند. کاربر نشریه با استفاده از سامانه مدیریت نشریه خود و این وب سرویس می تواند به طور اتوماتیک اطلاعات هر دوره از نشریه را با یک کلیک ارسال کند.

با استفاده از این ابزار دیگر نیاز نیست کاربر اطلاعات هر دوره را دستی در این سامانه بارگذاری کند. نتیجه بررسی کارشناسان پایگاه ISC برای هر دوره از نشریه به طور اتوماتیک به وب سایت نشریه ارسال می شود.

همچنین در این کارگاه، موثرترین نشریات در حوزه های مختلف معرفی شدند.

از دیگر موضوعاتی که در این کارگاه مورد بحث قرار گرفت، حمایت از دیدگاه های بلند مدت محققان و اطلاع رسانی آخرین روندهای تحلیل های چند وجهی به آنها بود.

فلاحتی مدیر اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی ISC یادآور شد: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال را تا خاتمه سال 2022 میلادی بطور رایگان در اختیار سردبیران نشریات قرار می دهد و همچنین این امتیاز را نیز دارند تا شماره های پیشین خود را نیز از این طریق ثبت کنند.

وی اضافه نمود: سردبیران نشریات می توانند اعضای هیئت تحریریه زبده را برای ارزیابی نشریات به ISC معرفی کنند تا با این نهاد بین المللی همکاری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 فروردین 1400 بروزرسانی: 2 فروردین 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 677

به "راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای ارتقای نشریات در رتبه بندی های جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید