کالج چیست ، تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

به گزارش چای قند پهلو، در این مطلب قصد داریم تا به سوالات متداولی از جمله اینکه کالج چیست و کامیونیتی کالج چیست، کالج دانشگاهی به چه جایی گفته می گردد و تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا و سایر کشورهای جهان در چه مواردی خلاصه می گردد بپردازیم.

کالج چیست ، تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟

کالج چیست

اگر هنوز مقصد تحصیلی نهایی خود را انتخاب ننموده و در حال مقایسه تحصیل در اروپا و کانادا هستید، ممکن است هنوز تفاوت کالج و دانشگاه و تعاریف آنها با یکدیگر در کشورهای خارجی برای شما گنگ باشد و نتوانید به خوبی آنها را از یکدیگر تمایز دهید و ندانید که کالج چیست.

نداستن اینکه کالج چیست می تواند در هنگام انتخاب رشته و درخواست نامه پذیرش تحصیلی از موسسه آموزشی مورد نظر شما تاثیرگذار باشد و حتی موجب ایجاد تفاوت در هزینه های تحصیلی شما در خارج از کشور گردد.

به بیانی دیگر، قرار نیست تا همه متقاضیان ادامه تحصیل در خارج از کشور به سراغ دانشگاه ها بروند، بلکه بهتر است بعضی از دانشجویان به جای تحصیل در دانشگاه ها، تحصیل در کالج را برای خود انتخاب نمایند تا از این طریق با سرعت بیشتری به بازار کار وارد شده،هزینه کمتری پرداخت نمایند، فرایند پذیرش تحصیلی راحت تری را تجربه نموده و از توجه آکادمیک بیشتری در هنگام تحصیل برخوردار شوند. از این رو دانستن اینکه ماهیت کالج چیست برای شما سودمند خواهد بود.

اما برای درک بهتر تفاوت کالج و دانشگاه و کاربرد آنها و اینکه اصولاً کالج چیست، پیشنهاد می کنیم تا در ادامه مطلب با مجله تحصیلی لتسگو یونی همراه باشید.

تعریف دانشگاه

پیش از پرداختن به این موضوع که کالج چیست و چه تفاوت هایی با دانشگاه دارد بد نیست اول مفهوم دانشگاه را به شما شرح دهیم. به طور کلی دانشگاه ها دارای دو نوع خصوصی و دولتی هستند و رشته های آموزشی در مقاطع تحصیلی کارشناسی و تکمیلی (ارشد، دکترا و فوق دکترا) را ارائه می دهند.

این نوع از موسسات آموزشی به داشتن پردیس های بزرگ دانشگاهی campus ، تنوع بالای رشته های تحصیلی و محیط سرزنده و پرجنب و جوش مملو از دانشجویان بومی و بین المللی معروف هستند.

عموماً دانشگاه های دولتی هر ساله ده ها هزار دانشجو را ثبت نام می نمایند، این در حالی است که دانشگاه های خصوصی به نسبت دانشگاه های دولتی کوچک تر بوده و گزیده تر کار می نمایند.

برای مثال، دانشگاه تگزاس A&M که یک دانشگاه بزرگ دولتی در آمریکا است، قریب به 70 هزار دانشجو ثبت نام می کند، اما در مقابل، دانشگاه پرینستون به عنوان یک موسسه آموزشی خصوصی مورد توجه، تنها میزبان 8 هزار دانشجو در طی سال است.

معمولاً دانشگاه ها در زمینه تحقیقات و امور پژوهشی فعالیت بیشتری داشته و به همین دلیل از تجهیزات و آزمایشگاه های زیادی برای پشتیبانی از پروژه های تحقیقاتی استفاده می نمایند. در این زمینه، دانشگاه هایی نظیر جان هاپکینز و استنفورد نمونه های خوبی برای مثال زدن هستند که به طور سالانه میلیون ها دلار صرف امور تحقیق و توسعه می نمایند.

در حالی که ممکن است اساتید این چنین دانشگاه ها تمرکز خود را به انتشار و تحقیقات تازه معطوف نمایند، دانشجویان هم از کلاسهای ارزشمندی برخوردار می شوند که به وسیله افراد دارای مهارت بالا در رشته های دانشگاهی اداره می گردد.

بعضی از دانشگاه ها دارای مدارس تخصصی مرتبط در زمینه های حقوق، پزشکی و یا تجارت هستند و بعضی دیگر امکان شرکت همزمان در دو مقطع تحصیلی کارشناسی و ارشد را در مدت زمان کوتاه تری به دانشجو می دهند.

مزایا و معایب دانشگاه ها

مزایای اصلی دانشگاه ها شامل موارد زیر می گردد:

  • تنوع بسیار زیاد رشته های تحصیلی موجب می گردد تا دانشجو به راحتی رشته آموزشی دلخواه و متناسب با مهارت ها و علایق خود را انتخاب نموده و در راستا شغلی آینده خود قدم بگذارد
  • پردیس های پر جنب و جوش دانشگاهی به شما این امکان را می دهد تا در کنار سایر دانشجویان بومی و بین المللی، دانشکده ها، کالج ها و پرسنل آکادمیک دانشگاه به کار و تحصیل پرداخته و با آنها تعامل داشته باشید.
  • عموماً کلاسهای دانشگاه های خارجی به وسیله اساتید برجسته و مشهور راهنمایی و رهبری می شوند و به همین دلیل محیط آموزشی غنی و پویایی را برای دانشجو به همراه دارند.
  • اخذ مدرک تحصیلی کارشناسی و یا کارشناسی ارشد از یک دانشگاه خارجی معتبر می تواند سرآغاز پیدا کردن یک شغل پردرآمد و فرصت های حرفه ای فوق العاده برای شما باشد.
  • فرصت های تحقیقاتی و تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی بسیار گسترده ای در اختیار دانشجویان واقع شده است.

معایب دانشگاه ها شامل این موارد می گردد:

  • به علت وجود مسئولیت های مختلف و مقدار بزرگ کلاسهای درس در دانشگاه، اعضای هیئت علمی ممکن است بیش از تدریس به کوششهای تحقیقاتی بپردازند.
  • هزینه های مختلف دانشگاه از جمله هزینه های اجرایی، ثبت نام، کتاب، شهریه دانشگاه، خوابگاه و غیره نسبتاً زیاد و سنگین است و منجر به دریافت وام دانشجویی و بدهی فرد در بلند مدت می گردد.
  • بسیاری از دانشگاه های دولتی نسبتاً کم هزینه با کمبود دانشکده و کلاسهای در دسترس روبرو هستند و به همین دلیل موجب سخت شدن فرایند پذیرش و ثبت نام دانشجویان بین المللی پیش از پر شدن کلاسها می شوند.
  • در حالی که بعضی از دانشجویان از بودن در اجتماعات بزرگ و شلوغ لذت می برند، بسیاری از افراد احساس تنهایی و گم شدن در مکان هایی نظیر کلاسهای درس 200 نفری یا بیشتر می نمایند.
  • توجه شخصی کمتری از سوی اساتید دانشگاه و مشاوران به دانشجویان دانشگاه ها می گردد.
  • اشتراکات کمتری بین تجربیات دانشجویان مختلف وجود دارد.
  • به علت وجود بوروکراسی اداری پیچیده تر، تغییر رشته تحصیلی در دانشگاه ها سخت تر و زمان بر تر است.

اکنون نوبت به این می رسد تا به خوبی به این موضوع بپردازیم که کالج چیست و به چه جایی اطلاق می گردد.

کالج

در اغلب اوقات، کالج ها از اجتماعات کوچک تر دانشجویان، پردیس های صمیمی تر و رشته های تحصیلی کمتر در مقایسه با دانشگاه ها تشکیل می گردد. عموماً کالج ها به صورت خصوصی اداره می شوند و بودجه کمی از دولت دریافت می نمایند. این موارد جزو تفاوت کالج و دانشگاه محسوب می شوند.

در جواب اینکه کالج چیست باید گفت که بسیاری از کالج ها تمرکز کمتری بر روی مقوله تحقیقات داشته و از وابستگی های مذهبی قوی تری برخوردار هستند. کالج ها دارای انواع مختلف و متداولی از جمله کامیونیتی کالج، فنی و حرفه ای (وکیشنال) و تکنیکال هستند. به طور معمول، تعداد کمی از کالج ها رشته ها و مدارک کارشناسی را به دانشجویان ارائه می دهند و بیشتر آنها تنها گواهی ها و دوره های سرتیفیکت و رشته ها و مدارک کاردانی یا همان associate degrees را به دانشجویان ارائه می دهند.

بدون شک در مقوله تفاوت کالج و دانشگاه و اینکه کالج چیست، شاخصه های اصلی کالج ها داشتن مقدار کلاس کوچکتر در مقایسه با دانشگاه ها، نسبت کمتر دانشجویان به پرسنل آکادمیک و تمرکز بیشتر در زمینه رشته های مقطع کاردانی، کارشناسی، دیپلم و سرتیفیکیت است.

برای مثال،کالج های هنرهای آزاد و یا همان liberal arts بر اهمیت مطالعه در طیف وسیعی از موضوعات دانشگاهی تاکید داشته و رویکرد گسترده ای در مقوله آموزش و پرورش دارند. این در حالی است که بعضی از کالج ها صرفاً بر روی یک رشته و زمینه تحصیلی از جمله مهندسی، طراحی گرافیک و یا هنرهای تجسمی تمرکز دارند. در کنار کوشش برای درک اینکه کالج چیست، بد نیست تا با انواع آن نیز آشنا شوید.

همانطور که در مطلب ارزانترین و برترین کالج های کانادا به این موضوع پرداختیم، معمولاٌ به آن دسته از کالج هایی که رشته های تخصصی متمرکز و حرفه ای را ارائه می دهند، کالج های تکنیکال و vocational می گویند؛ این نوع از کالج ها برای گروه نسبتاً کوچک دانشجویانی طراحی شده که تنها به یک زمینه تحصیلی فنی و تخصصی علاقه دارند.

در این میان بعضی از کالج ها در واقع دانشگاه هستند! اما از آنجایی که دانشگاهی با نام مشابه وجود دارد، کماکان از نام کالج استفاده می نمایند. برای مثال کالج چارلستون یک نمونه شاخص است که در حقیقت دانشگاه هنر و علوم لیبرال عمومی محسوب می گردد.

در بعضی مواقع، کالج های ارائه دهنده دوره های کارشناسی نظیر کالج هاروارد، در زیر مجموعه موسسه آموزشی بزرگ تری نظیر دانشگاه هاروارد قرار دارند، اما از لحاظ قدمت و زمان تاسیس قدیمی تر از خود دانشگاه هستند! اگر هنوز به خوبی جواب سوال کالج چیست و یا کجاست را نگرفته اید، باز هم در ادامه شرحات همراه ما باشید.

کالج دانشگاهی

معمولاً دانشگاه های بزرگ رشته های تحصیلی خود را در زیرمجموعه هایی به نام کالج تقسیم می نمایند. برای مثال، دانشگاه دولتی میشیگان آمریکا دارای 20 کالج است که دارای تجهیزات، مراکز تحقیقاتی و جوامع اجتماعی مختص به خود هستند.

از این رو در بعضی موارد ممکن است دانشجو احتیاج داشته باشد تا به جای مراجعه به خود دانشگاه، به سراغ کالج مورد نظر خود مثلاً پرستاری رفته و رشته آموزشی خود را دنبال کند. این موضوع بیشتر به علت وجود برنامه های درسی تخصصی و محدود بودن رشته ها و برنامه های آموزشی رقابتی تر است.

به این نوع از کالج های وابسته به دانشگاه، کالج دانشگاهی گفته می گردد که حس قوی تری از جامعه دانشگاهی را در میان دانشجویانی با رشته های تحصیلی و علایق مشابه تقویت می کند. برای مثال کالج دانشگاهی هنر و علوم مختص دانشجویان کارشناسی علوم انسانی است و کالج دانشگاهی مهندسی به دانشجویان مقطع کارشناسی مهندسی اختصاص دارد. در زمینه تفاوت کالج و دانشگاه نمی توان به خوبی در خصوص جایگاه کالج دانشگاهی تصمیم گیری کرد و بیشتر به سمت دانشگاه سوق پیدا می کند.

کامیونیتی کالج چیست

با فهمیدن تعریف کامل کالج و اینکه کالج چیست، نوبت به معرفی انواع آنها می رسد. معمولاً به این نوع از کالج ها به غیر از community لقب junior نیز می دهند. به طور معمول کامیونیتی کالج ها مدارس ارائه دهنده کورس های آموزشی دو ساله و دارای مدرک کاردانی و گواهی سرتیفیکیت هستند.

عموماً کامیونیتی کالج ها در زمینه تفاوت کالج و دانشگاه به داشتن شهریه مناسب و ارزان، کلاسهای درسی کوچک و تظیمات شخصی سازی شده کلاس ها معروف هستند. در سیستم آموزشی کشورهایی نظیر آمریکا و کانادا، ممکن است که دانشجو پیش احتیاجها و الزامات آموزشی عمومی خود را در یک کامیونیتی کالج بگذراند و بعد از آن برای گذراندن دوره 4 ساله کارشناسی به یک دانشگاه انتقال یابد.

از این رو بسیاری از کالج های کامیونیتی این امکان را به دانشجو می دهند تا پس از تکمیل دوره دو ساله به راحتی به دانشگاه مورد نظر انتقال یافته و دوره دانشگاهی خود را آغاز کند. با دقت به این موضوع که کالج چیست و چه کاربردی دارد، به خوبی می توان فهمید که یک موسسه آموزشی مناسب علاقه مندان دوره های کوتاه مدت و ترجیحاً عملی برای بازار کار است.

کالج های تکنیکال و وکیشنال

در ادامه شرح اینکه کالج چیست و از چه انواعی برخوردار است باید بگوییم که این نوع از کالج های دو ساله به نام مدارس تجارت و یا همان trade نیز مشهور هستند که آموزش های تخصصی برای زمینه های شغلی خاص را ارائه می دهند. معمولاً کالج های فنی و تکنیکال در کشورهای خارجی با دوره های آموزشی فشرده، پردیس های کوچک تر و نرخ پایین تر شهریه به نسبت دانشگاه ها شناخته می شوند.

مدارس تجارت و بازرگانی به دوره های آموزش عمومی احتیاج نداشته و در عوض کاملاً بر توسعه مهارت ها و دانش مورد احتیاج یک تجارت خاص متمرکز می شوند. در حالی که هر دو نوع کالج تکنیکال و وکیشنال بر مقوله برنامه های درسی مهارت محور تمرکز دارند، فارغ التحصیلان کالج های تکنیکال اغلب مدارک کاردانی دریافت نموده و به فارغ التحصیلان کالج های فنی وکیشنال گواهی و سرتیفیکت اعطا می گردد.

در اغلب موارد کالج های تکنیکال و یا وکیشنال کشورهای خارجی خصوصی هستند، اما ممکن است بعضی استثنائات نیز نظیر کالج تکنیکال وسترن در ویسکانسن وجود داشته باشد که دارای ماهیت دولتی است. زمینه های تخصصی این نوع از کالج ها دارای مشابهی در دانشگاه ها نبوده و جزو تفاوت کالج و دانشگاه محسوب می شوند.

کالج های هنرهای آزاد - لیبرال

کالج هنرهای آزاد به جای تمرکز بر روی یک زمینه تحصیلی تخصصی و آموزشی، طیف گسترده ای از دوره های آموزشی از جمله علوم انسانی، ریاضیات و هنرهای خلاقانه را به دانشجویان ارائه می دهد.

معمولاً این نوع از کالج ها دانشجو را برای شغل خاصی آماده نمی نمایند و به جای آن، مهارت های قابل انتقالی را به شما آموزش می دهند که برای تامین موقعیت شغلی در تعدادی از صنایع مختلف مورد احتیاج خواهد بود.

برخلاف عقیده ای که بسیاری از افراد در سراسر جهان دارند، سیستم آموزشی هنرهای آزاد تنها بر مقوله علوم انسانی تمرکز ندارد، البته این رشته تحصیلی بدنه اصلی فعالیت های آموزشی کالج های لیبرال را تشکیل می دهند، اما خیلی از این کالج ها رشته تحصیلی دیگری از جمله شیمی و موسیقی را نیز به دانشجویان ارائه می نمایند.

در این بین، بعضی از کالج های هنرهای آزاد دانشجویان را ملزم به گذراندن کورس های متعدد علوم انسانی، طبیعی و اجتماعی نموده و برنامه های درسی مختلفی از جمله مطالعات اقتصادی، زیست شناسی و ادبیات انگلیسی را به دانشجویان خود ارائه می کند.

بعد از پرداختن به این موضوع که کالج چیست و دارای چه انواعی است، نوبت به مزایا و معایب مهم این موسسه آموزشی می رسد.

مزایا و معایب کالج ها

مطمئنا تا به این جای کار به خوبی فهمیده اید که کالج چیست، چه تفاوتی با دانشگاه دارد و انواع آن شامل چه مواردی می گردد. مزایای اصلی کالج ها شامل موارد زیر می گردد:

  • کالج ها تمرکز بیشتری بر روی دوره های آموزشی مقطع کارشناسی دارند و آنچنان مثل دانشگاه ها بر روی مقوله های پژوهشی و تحقیقاتی تمرکز نمی نمایند.
  • در کامیونیتی کالج ها، هزینه تحصیل بسیار کمتر از دوره 4 ساله دانشگاهی بوده و به همین دلیل آن را به یک گزینه تحصیلی اقتصادی و ارزان تبدیل می کند.
  • دانشجویان دو ساله کالج ها با تکمیل کورس های آموزشی عمومی دارای زمان بیشتری برای انتخاب رشته و آنالیز گزینه های درسی پیش روی خود هستند.
  • مقدار کوچک کلاسها به طور اتوماتیک آموزش، یاری شخصی و توجه بیشتری از جانب استاد را برای دانشجویان فراهم می کند.

معایب کالج ها شامل این موارد می گردد:

  • دوره های دو ساله کالج دارای برنامه های درسی محدودتری است و توانایی ارائه دوره ها و برنامه های مشابه دانشگاهی را ندارد.
  • رشته های تحصیلی اغلب در کالج های کامیونیتی کوچک تنوع کافی نداشته و دانشجویان تعامل کم در کارهای کلاسی دارند.
  • معمولاً کالج های خصوصی و کوچک هنرهای آزاد یاری هزینه های تحصیلی محدود و کمی به دانشجویان ارائه می دهند و نسبت به دانشگاه های بزرگ و مجهزتر گران تر هستند.
  • تنوع رشته های تحصیلی و ملیت های مختلف دانشجویان در کالج ها بسیار کمتر از دانشگاه ها است.
  • اغلب اوقات منابع، امکانات و تجهیزات کمی برای انجام آزمایش و تحقیقات وجود دارد.
  • ممکن است امکان دسترسی مستقیم به کورس های پیشرفته آموزشی دانشگاه به وسیله کالج وجود نداشته باشد.

تفاوت کالج و دانشگاه در کانادا

از لحاظ تعریف و معنای کلی، تفاوت کالج و دانشگاه در کشورهای مختلف خارجی با یکدیگر یکسان است. اما بنابر اطلاعات ارائه شده در وبسایت settlement.org در جواب سوال کالج چیست، کالج های کانادایی موسسات آموزشی هستند که کورس های دارای دیپلم و سرتیفیکت و یا حتی کارشناسی را به صورت تمام وقت و پاره وقت ارائه می دهند.

در بیشتر مواقع، کورس های ارائه شده در کالج های کانادا شغل گرا و یا همان career-oriented بوده و برای بازار کار این کشور طراحی شده اند و از جهت کورس های فنی و عملی دارای تفاوت زیادی با برترین دانشگاه های کانادا هستند.

از این رو دوره های ارائه شده در کالج های کانادا شامل کورسهای دارای گواهی 1 ساله و حتی کمتر و دوره های دارای دیپلم 2 و 3 ساله می گردد. بعلاوه کالج های کانادا دارای دوره های ارتقا مهارت، آموزش زبان، کارآموزی و آماده سازی برای تجارت در بازار کار هستند.

در این میان، بعضی از کالج های کانادا به صورت تخصصی در زمینه دوره های کشاورزی، علوم سلامت، هنر و یا مسائل نظامی تمرکز دارند.

دانشگاه های کانادا همچون سایر دانشگاه های جهان دارای طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی در مقایسه با کالج ها هستند و اغلب مورد پوشش اقتصادی دولت فدرال کانادا قرار می گیرند. بعلاوه، دانشگاه های کانادا اجازه صدور انواع مدارک تحصیلی کارشناسی، ارشد، دکترا و فوق دکترا را داشته و محدودیتی در این زمینه ندارند.

گفتنی است که بیشتر دانشگاه های کانادا به صورت مستقل عمل نموده و مثل بعضی از کالج های دانشگاهی، زیر مجموعه و پیرو قوانین یک موسسه آموزشی و ارگان دیگر نیستند، از این رو دارای برنامه های درسی، قوانین پذیرش، دپارتمان های آموزشی و شرایط مختص به خود هستند.

یکی دیگر از تفاوت های اساسی دانشگاه ها با کالج های کانادا این است که دانشگاه ها توانایی و اجازه ارائه دروس تخصصی و بلند مدت پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و حقوق را به دانشجویان دارند و این موضوع در اغلب موارد خارج از توانایی ها و تجهیزات کالج های کانادا است.

تفاوت کالج و دانشگاه در آلمان

در سیستم آموزشی کشورهای اروپایی نیز تفاوت اصلی کالج ها و دانشگاه در تعداد کورس های آموزشی قابل ارائه، محدودیت در صدور انواع مدارک دانشگاهی و تفاوت فاحش دوره های تئوری دانشگاه با دوره های عملی کالج های فنی و هنری آلمان خلاصه می گردد.

به بیانی دیگر، با ثبت در کالج های فنی و حرفه ای آلمان، خیلی بعید است که یک دوره آموزشی نامرتبط با حوزه تخصصی کار در بازار آن رشته را به شما آموزش دهند، اما در دوره های آموزشی دانشگاهی ممکن است دروس تئوری نامرتبطی که احتمال استفاده از آنها در آینده برای شما کم است (نظیر آمار و ریاضیات) به صورت عمومی و تخصصی به شما آموزش داده گردد.

در واقع به جنبه تئوری کورس های آموزشی در دانشگاه های آلمان بیشتر از جنبه های عملی توجه می گردد و در دوره های آموزشی کالج های آلمان، این موضوع کاملاً برعکس است، یعنی تمرکز اصلی دروس تحصیلی دانشجویان بر جنبه های عملی و مورد احتیاج بازار کار است و فرد را در مدت زمان کوتاهی برای فعالیت حرفه ای در بازار کار اروپا آماده می کند.

اگر هنوز برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها و یا کالج های مقاصد معروف تحصیلی جهان تصمیم نگرفته اید و برای انتخاب درخواست پذیرش کالج و یا دانشگاه های خارجی دو دل هستید، بهتر است از مشاوره تخصصی لتسگو یونی در این زمینه استفاده نموده و انجام تمامی امور پذیرش تحصیلی خود را به ما بسپارید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 27 دی 1400 بروزرسانی: 27 دی 1400 گردآورنده: ghand-pahlu.ir شناسه مطلب: 1095

به "کالج چیست ، تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالج چیست ، تفاوت کالج و دانشگاه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید